2 min.
Bezpieczne zakupy przedświąteczne
ostatnia aktualizacja:
Przedświąteczna gorączka zakupów to idealna okazja dla przestępców. Jak wynika z danych policji, liczba fałszywych ofert i oszustw internetowych znacznie wzrasta w tym okresie. Wyjątkowe okazje, które bardzo odbiegają ceną od standardowej oferty powinny wzbudzić czujność. Podobnie wszelkie prośby o podanie poufnych danych.
z artykułu dowiesz się:
Cyberprzestępcy mogą przy tej okazji próbować też wyłudzić Twoje dane do logowania w serwisie bankowości internetowej, dane karty płatniczej lub kody BLIK. Dotarł do Ciebie na e-mail lub SMS-em link, który przekierowuje Cię do płatności za zakupy, dopłatę do usługi kurierskiej lub rachunku za prąd/gaz? Jeżeli podałeś na takiej stronie swoje dane, jak najszybciej zmień hasła dostępu i skontaktuj się z mLinią pod numerem 801 300 800 lub 42 6 300 800!
Przestępcy mogą też próbować Cię oszukać, gdy to Ty sprzedajesz coś na portalach aukcyjnych typu OLX czy Allegro, lub w serwisach społecznościowych. Nie ulegaj manipulacji. Nie przekazuj oszustom danych (karty płatniczej, loginu i hasła do konta), które są rzekomo potrzebne do sfinalizowania transakcji pod pretekstem otrzymania zapłaty za przedmiot.
Na co zwrócić uwagę podczas przedświątecznych zakupów, by nie dać się oszukać?
Przed zakupem sprawdź opnie na temat sklepu internetowego i sprzedawcy.
Podchodź ostrożnie do towarów oferowanych w atrakcyjnych cenach.
Gdy kupujesz towar na portalu z ogłoszeniami, zwróć uwagę na to, czy osoba, która go wystawiła ma wiarygodną historię sprzedaży.
Sprawdź jak długo działa sklep. Dłuższa obecność na rynku to większe bezpieczeństwo.
Nie podawaj kodów BLIK w mediach społecznościowych, gdy ktoś Cię o to prosi. Kod BLIK należy tylko do Ciebie!
Umów się ze sprzedającym na wysyłkę towaru za pobraniem. Jeśli masz taką możliwość, odbierz osobiście zakupy. Sprawdź, czy towar jest zgodny z opisem.
Jeśli to Ty coś sprzedajesz, również możesz paść ofiarą oszustwa. Pamiętaj, aby nigdy nie wysyłać towaru przed otrzymaniem pełnej zapłaty. Nie klikaj w linki, które mają pomóc kupującemu szybciej dostarczyć swoją zapłatę. Nie podawaj danych swojej karty ani haseł do bankowości na nieznanych stronach.
Nigdy nie loguj się do banku lub stron operatorów płatności z linków wysłanych w mailach, SMS-ach lub na portalach społecznościowych.
Uważnie czytaj wszystkie SMS-y i powiadomienia autoryzacyjne z banku. Nikomu nie podawaj kodu z SMS-a i nie potwierdzaj w mobilnej autoryzacji operacji, której nie zlecasz.
Nie otwieraj wiadomości e-mail i nie korzystaj z podsyłanych linków od nadawcy, którego nie znasz.
Zapoznaj się z komunikatem na temat bezpieczeństwa Związku Banków Polskich i policji.