artykuł

7 min.

Biznes na kołach – jak zarabiać na samochodzie? cz. I

ostatnia aktualizacja:

Zastanawiasz się, jak wykorzystać swój samochód do zarabiania pieniędzy? W tym artykule przedstawiamy różne pomysły na biznes związany z motoryzacją, które możesz rozpocząć, mając do dyspozycji auto. Dowiesz się, jakie wymagania są niezbędne dla każdego z proponowanych przedsięwzięć, na co zwrócić szczególną uwagę, aby uniknąć niepowodzeń oraz jakie dodatkowe uprawnienia mogą być potrzebne. Od taksówki, przez wynajem aut, aż po kurierstwo i usługi dostawcze – możliwości są szerokie, a sukces zależy od Twojej kreatywności oraz odpowiednich przygotowań.

Pomysłów na to, jak zarabiać za pomocą samochodu jest wiele. Twój sukces zależy przede wszystkim od rodzaju pojazdu, jaki posiadasz lub nakładów finansowych, jakie możesz przeznaczyć na jego zakup oraz Twojej kreatywności. Aby zrealizować niektóre z pomysłów wystarczy Ci zwykłe auto osobowe, bez żadnych dodatkowych przeróbek, przy realizacji innych będziesz musiał zainwestować dodatkowo swoje środki w przystosowanie pojazdu do wykonywania określonej działalności. O jeszcze innym biznesie będziesz mógł pomyśleć dysponując autem dostawczym lub terenowym. Niestety, wiele z nich będzie od Ciebie wymagało posiadania dodatkowych uprawnień i pozwoleń. Poniżej przedstawiamy kilka sprawdzonych rozwiązań. Niech Cię zainspirują do działania.

Taksówka


Taksówka, to jedno z rozwiązań, które nie będzie wymagać od Ciebie większych nakładów finansowych. To również jeden z nielicznych pomysłów na biznes na czterech kołach, który możesz zrealizować autem używanym również do celów prywatnych. Wystarczy, że wyposażysz auto w taksometr i kasę fiskalną (koszt zakupu, to około 1,5 tys. zł) oraz belkę świetlną – tzw. kogut z napisem TAXI (jego cena to od 30 do nawet 500 zł w zależności od wielkości). Taksówkarzem może zostać każdy, jednak niezbędnym warunkiem do prowadzenia tego biznesu jest uzyskanie licencji. Licencję na obszar gminy wydaje w formie decyzji administracyjnej burmistrz, wójt lub prezydent.

Jak uzyskać licencję taksówkarza?

Aby uzyskać licencję taksówkarza musisz:

  • posiadać prawo jazdy kategorii B,

  • ukończyć specjalistyczny kurs (jego cena to około 1,5 tys. zł), który kończy się egzaminem lub udokumentować pięcioletnie doświadczenie w pracy kierowcy,

  • być niekaralnym,

  • nie mieć przeciwwskazań zdrowotnych i psychologicznych do pracy jako kierowca.

Auto, którym będziesz woził swoich klientów, może być dowolne. Najpopularniejsze, to pięcioosobowe hatchbacki lub kombi, które umożliwiają łatwe przewożenie bagażu. Oprócz podstawowego wyposażenia rozważ również terminal płatniczy, dzięki któremu będziesz mógł przyjmować płatności kartą. Mobilny terminal można kupić bez żadnych abonamentów i opłat stałych, płacąc tylko prowizję procentową od obrotu. Jeśli nastawiasz się na klientów biznesowych niezbędne może się okazać udostępnienie klientom darmowego Wi-Fi.

Wiąże się to z koniecznością zakupu specjalnego routera samochodowego, który jest niedrogi i kosztuje około 200 złotych. Działać możesz na własny rachunek lub nawiązując współpracę z korporacją. Dzięki niej łatwiej będzie Ci pozyskać klientów, a Twój pojazd będzie monitorowany, co zwiększy Twoje bezpieczeństwo. W zamian za to będziesz musiał się podzielić swoimi przychodami – co miesiąc oddasz firmie od kilkuset do ponad 1 tys. zł. W innym przypadku będziesz musiał się dobrze zastanowić w jaki sposób się wyróżnisz, by zdobyć klientów.

Jak się wyróżnić nie będąc w korporacji:

  • dobrym rozwiązaniem może być większe auto, dzięki któremu będziesz mógł przewieźć nawet ośmiu pasażerów

  • luksusowy samochód przyciągnie klientów zamożnych i biznesmenów. Najwięcej ich znajdziesz w dużych miastach

  • inny pomysł, to przystosowanie auta do przewozu osób niepełnosprawnych

  • możesz również świadczyć usługi polegające na odwożeniu dzieci do i ze szkoły.

Alternatywą dla zwykłej taksówki stał się Uber. Od lutego każdy kierowca musi mieć zarejestrowaną działalność gospodarczą, dlatego nie będzie już posądzany o działanie w szarej strefie i unikanie płacenia podatków oraz składek na ZUS. Z drugiej strony nadal nie muszą posiadać licencji, mogą samemu zarządzać swoim czasem pracy i raczej nie muszą się obawiać braku klientów.

Wynajem auta


Jeśli dysponujesz wyjątkowym klasykiem lub nowoczesnym i ekskluzywnym autem, to zamiast być kierowcą taksówki możesz pomyśleć o wynajmowaniu auta wraz z kierowcą na różne okazje – wieczory kawalerskie lub panieńskie, wesela, sesje zdjęciowe, czy imprezy firmowe. W takim przypadku również przydadzą Ci się uprawnienia do przewozu osób i musisz się nastawić na to, że najwięcej pracy będziesz miał wieczorami i w weekendy.

Za to nie oddajesz cennego pojazdu w ręce innych kierowców. Inna opcja, to wynajem auta bez kierowcy. W ten sposób możesz zarabiać nawet jeśli posiadasz tradycyjny pojazd, a nie wyjątkowy i rzadki egzemplarz. Ze swoim klientem spisujesz umowę najmu oraz protokół zdawczo-odbiorczy. Otrzymujesz od niego zapłatę za najem oraz kaucję, a sam przekazujesz kluczyki. Swoje auto możesz w ten sposób wynająć na krótki lub długi okres. Aby łatwiej pozyskać klientów możesz skorzystać z portali pośredniczących, ale w takim przypadku będziesz musiał się z nimi podzielić częścią swojego wynagrodzenia.

Pamiętaj o odpowiednim ubezpieczeniu. W przypadku auta, które wykorzystujesz do celów zarobkowych musisz wykupić polisę ubezpieczenia OC w odpowiednim wariancie. Skoro samochód będzie Twoim narzędziem do pracy konieczne jest również ubezpieczenie AC, z którego także otrzymasz odszkodowanie, gdy sam będziesz sprawcą kolizji lub gdy pojazd zostanie skradziony. W przypadku najmu zarobkowego także polisa AC powinna mieć odpowiedni wariant. Jeśli masz większe środki na inwestycję, to możesz pomyśleć o otworzeniu wypożyczalni aut. Niestety, już na samym początku w Twojej ofercie powinno się znajdować przynajmniej jedno auto z każdego popularnego segmentu. Dodatkowo potrzebne Ci będzie biuro i przede wszystkim strzeżony parking dla Twoich pojazdów. Koszty najmu tych obiektów musisz uwzględnić w swoim biznesplanie.

Pamiętaj!

Trzy najpopularniejsze grupy klientów wypożyczalni to:

  • turyści – potrzebują oni auta na krótki okres, często nieprzekraczający kilku dni, przy czym popyt jest sezonowy

  • biznes – firmy potrzebują aut m.in. dla swoich pracowników np. na czas realizacji projektów na danym obszarze, lub gości dla których wynajęcie auta będzie tańszym rozwiązaniem, niż wielokrotne korzystanie z usług taksówek - w tym przypadku możesz liczyć na wynajem na okres od kilku dni do nawet kilkunastu miesięcy

  • firmy ubezpieczeniowe, które potrzebują aut zastępczych dla swoich klientów.

W dużych miastach będziesz konkurować przede wszystkim z sieciowymi wypożyczalniami, w mniejszych zapotrzebowanie będzie niższe, za to konkurencja słabsza. Gdy Twój biznes będzie się rozwijać, pomyśl o wzbogaceniu oferty o:

  • samochód dostawczy, który Twoim klientom może służyć np. przy przeprowadzkach,

  • samochody i przyczepy kempingowe, różnego rodzaju przyczepy.

 

Kurier


W zależności od liczby i rodzaju posiadanych pojazdów oraz liczby zatrudnianych osób możesz działać na rynku lokalnym, krajowym, a nawet międzynarodowym. Na początek, dysponując samochodem kombi lub małym autem dostawczym możesz oferować usługi kuriera miejskiego. Dostarczać będziesz przesyłki i paczki tego samego dnia roboczego.

W ten sposób możesz zdobyć klientów wśród przedsiębiorców, którym zależy na ekspresowym przewozie dokumentów lub wśród osób handlujących przez internet. Niestety, taki biznes ma szansę na powodzenie tylko w dużych aglomeracjach, a na rynku będziesz konkurować z kurierami rowerowymi, którzy w przypadku małych przesyłek będą mieć nad tobą ogromną przewagę na zakorkowanych ulicach.

Przeprowadzki

Jeśli masz auto dostawcze pomyśl o firmie kompleksowo realizującej przeprowadzki. W tym przypadku oprócz auta przyda Ci się jeszcze dobra kondycja fizyczna, chyba że zatrudnisz pracowników, którzy za Ciebie zajmą się noszeniem ciężkich paczek i mebli. Jeśli chcesz być konkurencyjny to oprócz załadunku, transportu na miejsce i rozładunku z wniesieniem Twoja firma powinna również świadczyć pomoc w pakowaniu i dostarczać klientom niezbędne do tego materiały. Aby zainteresować swoją ofertą większą liczbę klientów możesz się wyspecjalizować w transporcie: mebli i przedmiotów ciężkich, dzieł sztuki, instrumentów muzycznych, czy zwierząt. W takim przypadku przyda Ci się specjalna winda do auta (koszt używanego urządzenia wraz z montażem do auta dostawczego zaczyna się od kilku tysięcy złotych), a także „paleciak”, czyli urządzenie do łatwego przemieszczania popularnych europalet (za nowy zapłacisz mniej niż 1,5 tys. zł).

Dostawca


Inna forma miejskiego kuriera, to dostawca jedzenia. W tym przypadku im mniejsze auto i im mniejszy silnik samochodu tym lepiej, ponieważ łatwiej będzie Ci się poruszać po zatłoczonych ulicach i nie będziesz miał większych problemów z parkowaniem w pobliżu adresu dostawy. Mniejszy silnik oznaczać będzie niższe spalanie, a co za tym idzie niższe koszty paliwa. Niestety stawki są niskie, a auto używane w ten sposób szybciej traci na wartości – przede wszystkim szybko rośnie jego przebieg. Ten sposób zarabiania na aucie może Ci się opłacać, jeśli będziesz prowadził swój własny lokal gastronomiczny, ale nawet w takiej sytuacji może się okazać, że ekonomiczniej będzie zatrudnić kierowcę z własnym autem.

Przejdź do części drugiej artykułu


mBank S.A. nie ponosi odpowiedzialności za stosowanie w praktyce informacji objętych powyższym materiałem. Materiał niniejszy ma charakter informacyjno – marketingowy i nie stanowi porady prawnej ani podatkowej.


wyniki wyszukiwania