artykuł

3 min.

Omnibus, czyli nowy rozdział w e-commerce

ostatnia aktualizacja:

Polscy przedsiębiorcy e-commerce zostali postawieni przed zupełnie nowym podejściem do organizowania promocji, informowania klientów czy prezentowania recenzji produktów w swoich sklepach internetowych. Zmiany podyktowane są unijną dyrektywą Omnibus, która weszła w Polsce w życie 1 stycznia 2023 roku. Jeśli sprzedajesz w sieci, sprawdź, jakie obowiązki nakłada na Ciebie dyrektywa i jakie zmiany musisz dokonać w swoim biznesie.

Czym jest dyrektywa unijna Omnibus?

Omnibus – to dyrektywa modernizacyjna i egzekucyjna, która zwiększa transparentność i wzmacnia świadomość informacyjną konsumenta kupującego towary i usługi cyfrowe w sieci.

Jej podstawowym celem jest zwiększenie ochrony praw konsumentów przez poprawienie niektórych przepisów, a także ułatwienie ich egzekwowania.

 

Jakich obszarów dotyczą zmiany?

Sklepy internetowe mają obowiązek zmienić swoje procedury w zakresie m.in. organizacji i reklamowania promocji i wyprzedaży, obowiązków informacyjnych, oraz sposobu prezentowania opinii na temat produktów dostępnych na ich stronach.

Omówmy kilka najważniejszych zmian, które należy uwzględnić w codziennej działalności e-commerce.

 

Sposób informowania o promocjach

Nowe przepisy zapobiegają obniżaniu wcześniej sztucznie podniesionych cen. Był to zabieg stosowany najczęściej przy okazji sezonowych wyprzedaży czy promocji np. Cyber Monday, czy Black Friday. Obok nowej, obniżonej ceny towaru musi znaleźć się teraz informacja o najniższej cenie, jaka obowiązywała w ciągu 30 dni przed objęciem produktu promocją.

 

Zmiany w handlu C2C (Consumer to Consumer)

Przy umowie C2C – sprzedaż od osób prywatnych, nie mają zastosowania przepisy ochrony konsumentów. Oznacza to, że klient, kupując towar od osoby prywatnej, nie ma prawa do zwrotu. Dlatego dyrektywa Omnibus wymusza umieszczanie na internetowych platformach handlowych informacji o tym, czy osoba trzecia oferująca towary, usługi lub treści cyfrowe jest przedsiębiorą.

 

Weryfikacja opinii o produktach

Jeśli na stronie sklepu internetowego są wyświetlane opinie o produktach, przedsiębiorca jest zobowiązany do wskazania czy pochodziły one od konsumentów, którzy rzeczywiście kupili lub używali danego produktu. Dyrektywa jednoznacznie zakazuje informowania o tym, że opinie pochodzą od kupujących, jeśli nie zostało to odpowiednio zweryfikowane. Niestety, do tej pory dość powszechnym działaniem było tworzenie pozytywnych opinii na zlecenie sprzedających, bądź też negatywnych przez konkurencję.

 

Obowiązek informacyjny

Omnibus zobowiązuje przedsiębiorców do podawania na stronie swojego sklepu pełnego adresu pocztowego, pod którym prowadzi przedsiębiorstwo, jak również numeru telefonu oraz adresu email. Ten wymóg w przypadkach niektórych mniejszych przedsiębiorców może wymusić zmianę sposobu kontaktu z konsumentami. Zmiany obejmują także zniesienie archaicznego zapisu dotyczącego konieczności ujawniania numeru faksu przedsiębiorcy.

 

Co grozi w przypadku nie dostosowania się do zmian?

Jeśli w Twoim przedsiębiorstwie zostaną stwierdzone naruszenia przepisów, wojewódzki inspektor Inspekcji Handlowej może nałożyć karę pieniężną do 20 tys. zł, a gdyby nastąpiło to trzykrotnie w ciągu roku od pierwszego naruszenia, kara może wynieść nawet 40 tys. zł.

 

Jak przygotować swój biznes na zmiany?

W pierwszej kolejności zadbaj o sprawne i szybkie wprowadzenie wymaganych zmian. Nowa dyrektywa ma na celu usprawnienie procesu zakupów. Dlatego warto postawić na rozwiązania takie jak bramka płatności Paynow. Jest to kluczowe narzędzie dla rozwoju e-Commerce. Paynow umożliwia klientom szybką i bezpieczną płatność za zakupy online. Klienci sklepu internetowego mogą zapłacić za zakupy: BLIKIEM, kartą, przelewem bankowym czy przelewem online. Wszystkie transakcje są chronione przez szyfrowanie SSL, a dane osobowe i finansowe klientów są przechowywane zgodnie z najwyższymi standardami bezpieczeństwa.

 

Dyrektywa Omnibus – zmiana na lepsze

Dyrektywa Omnibus to krok w dobrym kierunku dla rozwoju e-commerce. Dzięki niej przedsiębiorcy mogą mieć pewność, że ich sklepy internetowe spełniają najwyższe standardy ochrony konsumentów, a klienci mogą robić zakupy z większym zaufaniem.

Nowe przepisy zwiększają przejrzystość cen i opinii o produktach, a także zapewniają lepszą ochronę dla konsumentów przed oszustwami czy nieuczciwymi praktykami. Przedsiębiorcy, którzy przestrzegają tych przepisów, mogą liczyć na większe zaufanie ze strony swoich klientów i tym samym na większe szanse na sukces.

to może Cię zainteresować

bramka płatności Paynow - grafika

bramka płatności Paynow

Włącz wygodne płatności dla Twoich klientów w sklepie internetowym.

sprawdź

mBank S.A. nie ponosi odpowiedzialności za stosowanie w praktyce informacji objętych powyższym materiałem. Materiał niniejszy ma charakter informacyjno – marketingowy i nie stanowi porady prawnej ani podatkowej.

 

Paynow

To nie jest oferta. Szczegółowe warunki dotyczące usługi Paynow znajdują się w „Regulaminie usługi Integratora Płatności Paynow dla firm w ramach bankowości detalicznej mBanku S.A.”, który znajdziesz na www.mBank.pl/paynow i na www.paynow.pl.

Klient może korzystać z usługi Paynow, jeśli spełni następujące warunki:

1. ma aktywny rachunek bieżący w Banku,

2. ma do niego dostęp za pośrednictwem serwisu transakcyjnego,

3. jest właścicielem sklepu sprzedającego towary i usługi przez internet,

4. złoży wniosek o uruchomienie usługi Integrator Płatności Paynow,

5. zawrze umowę o świadczenie usługi Integrator Płatności Paynow dla firm oraz

6. dokona pozytywnej implementacji Integratora do swojego sklepu internetowego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej. Klient nie ponosi żadnych kosztów uruchomienia usługi Integrator Płatności paynow. Prowizja wynosi 0,95% od wartości transakcji.


wyniki wyszukiwania