5 min.
Jak planować, by nie zwariować – noworoczny poradnik przedsiębiorcy
ostatnia aktualizacja:
Początek roku to dla wielu osób czas wdrażania postanowień noworocznych. Może to dotyczyć przedsięwzięć prywatnych, jak i zawodowych. Poniżej znajdziesz kilka sprawdzonych sposobów, jak planować, aby osiągnąć zamierzone cele i doprowadzić plany do końca. Do dzieła!
z artykułu dowiesz się:
Po pierwsze, zrozum swoje potrzeby
Chociaż brzmi to nieco banalnie i przesadnie poetycko, zajrzenie w głąb siebie jest niezwykle istotne, jeśli chcesz osiągnąć swój cel. Zrozumienie siebie to klucz do sukcesu. Zastanów się, jak lubisz pracować i kiedy pracujesz najefektywniej. Odpowiedz sobie na pytanie, w jakich sytuacjach osiągasz najlepsze rezultaty i co sprawia, że Twoja praca jest wydajniejsza.
Wiele osób decyduje się oddzielić miniony rok grubą krechą. Niemal z każdej strony atakują nas hasła “Nowy rok, nowy ja!”, jakby to, co było przestało mieć znaczenie. Jedno jest pewne — człowiek najlepiej uczy się na błędach. Warto spojrzeć wstecz i zastanowić się, co wyniosłeś z zeszłorocznych przeżyć, jakie były najważniejsze momenty, co udało Ci się zrealizować, a co i dlaczego zostało pominięte. Przemyśl, co można było zrobić inaczej oraz co i kto napędzał Cię lub hamował w realizacji celów. Życie składa się przecież zarówno z sukcesów, jak i niepowodzeń, a zdobywane w ten sposób doświadczenia to doskonały drogowskaz.
Zaglądając w głąb siebie, spróbuj postawić się w roli obserwatora. To da Ci zupełnie inną perspektywę, dzięki czemu będziesz w stanie obiektywnie ocenić swoje działania. Uwaga! Nie wpadnij w pułapkę wyolbrzymiania niepowodzeń i umniejszania sukcesów. Z każdego niepowodzenia da się wyjść obronną ręką, a każdy (nawet najdrobniejszy) sukces jest dobrym powodem do świętowania.
Postaw na piątkę!
Numerologiczna piątka nie bez powodu symbolizuje dynamiczną siłę i zmiany. Psycholodzy wybrali tę liczbę do stworzenia tzw. metody rozgwiazdy, która doskonale sprawdza się podczas planowania. W jej skład wchodzi pięć kolejno oddziałujących na siebie elementów:
Zacznij (Start)
Zakończ (Stop)
Zmniejsz (Do less)
Zostaw (Keep)
Zwiększ (Do more)
Na początku warto zastanowić się nad tym, co chcesz wprowadzić w życie. Choć głowa pełna pomysłów często bywa atutem, w tym przypadku postaraj się nieco ograniczyć. Najlepiej wypisz na kartce swoje zamiary, a następnie dopasuj do nich wartości od 1 do 5. Pozbądź się tych, które okażą się najmniej pożądane. W końcu nie od razu Rzym zbudowano! Określając cele, przemyśl też, ile czasu zajmie Ci ich realizacja. W ten sposób zyskasz świadomość, które z nich szybko przyniosą wymierne rezultaty, a które będą bardziej czasochłonne.
Drugi etap to zakończenie wybranych spraw. Zastanów się, które z Twoich działań warto zakończyć, bo nie przynoszą efektów lub zwyczajnie źle na Ciebie wpływają. Kluczem do sukcesu jest tutaj asertywność. Często bierzemy na siebie zbyt wiele obowiązków, które później spędzają nam sen z powiek. Przekalkuluj, które z nich chcesz zachować, a z którymi wolisz się pożegnać.
Pewne sprawy zajmują Ci więcej czasu, niż byś tego chciał? Znajome uczucie! Zastanów się, co warto ograniczyć. Jeśli wprowadzisz to w życie, z pewnością zyskasz więcej czasu i będziesz działać efektywniej.
Doceń swoją pracę i pracę Twoich współpracowników. Naukowcy są zgodni! Pozytywny feedback potrafi zdziałać cuda. W ten sposób zmotywujesz się do działania, a Twój zespół zyska zupełnie świeżą energię. Zobaczysz, że warto.
Ostatni krok to przemyślenie, czego należy robić więcej. Dzięki ustaleniu takich działań uzyskasz balans w życiu. Warto w tym miejscu zwrócić uwagę na wdrożenie szkoleń, które mogą wnieść wiele dobrego do Twojej firmy.
Pomocne może okazać się regularne powtarzanie tej analizy, np. raz w miesiącu lub raz na kwartał. Da Ci to stały pogląd na efektywność Twojej pracy i pozwoli wyeliminować spowalniające ją czynniki.
Po drugie, zdefiniuj swoje cele
Podczas definiowania celów warto posiłkować się zarówno zdobytym doświadczeniem, jak i wizją tego, co chcesz osiągnąć. W zależności od specyfiki biznesu, który prowadzisz, możesz w różny sposób pogrupować swoje cele. Twoimi celami strategicznymi może być budowa pozycji rynkowej, a rozwojowymi — rozwój platformy sklepowej. Każda taka grupa powinna składać się z konkretnych dążeń (kamieni milowych), które krok po kroku zbliżą Cię do osiągnięcia wyznaczonego celu.
Przydatne okaże się też określenie wielkości poszczególnych zamiarów. Możesz bazować na standardowej rozmiarówce w sklepach z odzieżą, wyróżniając cele o rozmiarze S, których realizacja zajmie Ci mniej niż tydzień, M — około miesiąca, L — potrwa przez kwartał, XL — będzie znacznie dłuższa.
Nie zapomnij jednak, jak ważny jest work-life balance w życiu. Poza sprawami firmowymi zorganizuj czas dla rodziny i na własne przyjemności. Zadbaj o swoją równowagę psychiczną i fizyczną. Pozwól sobie na chwilę wytchnienia, gdy nadmiar obowiązków Cię przytłacza.
Wyznaczając cele, możesz zastosować sprawdzone metody. Jedną z nich jest SMART. Cele powinny być:
skonkretyzowane (sprecyzowane)
mierzalne
atrakcyjne (osiągalne)
rzeczywiste (realne)
terminowe (określone w czasie).
Kiedy cele są zdefiniowane, daj sobie czas. Zrób chwilę przerwy (dzień lub dwa) i ponownie je przejrzyj. Być może okaże się, że niektóre z nich w ogóle nie powinny znaleźć się na Twojej liście, a może przyjdą Ci do głowy nowe, istotniejsze pomysły.
Nie zapomnij regularnie weryfikować ich realizacji. Osiąganie poszczególnych kamieni milowych to dobra okazja do świętowania — to w końcu one zbliżają Cię do osiągnięcia celu. Warto pamiętać o nagradzaniu swoich sukcesów. W ten sposób dodatkowo się zmotywujesz i zbudujesz silne zaangażowanie w Twoim zespole.
Po trzecie, nie poddawaj się!
Badacze dowiedli, że człowiek potrzebuje około miesiąca do stworzenia nawyku. Niektóre cele będą wymagały zmiany dotychczasowych przyzwyczajeń, a inne — wdrożenia nowych. Nadawaj kierunek swoim nawykom. Dzięki temu Twój rozwój stanie się zauważalnie szybszy, a Ty lepiej poznasz samego siebie.
Nie poddawaj się, gdy powinie Ci się noga lub przez pewien czas efekty będą jeszcze niedostrzegalne gołym okiem. Zastanów się, co możesz zrobić lepiej i jak tego dokonać. Pamiętaj, że te małe kroczki doprowadzą Cię na szczyt. Warto usystematyzować swoje działania. Sprecyzuj dokładnie czas w ciągu dnia, jaki zamierzasz przeznaczyć na planowanie. Warto wyznaczyć sobie konkretną godzinę i wpisać ją w kalendarz lub ustawić powiadomienie w telefonie. Potraktuj to jak ważne spotkanie biznesowe, na którym obecność jest obowiązkowa.
zyskaj czas dla siebie z wygodnymi rozwiązaniami dla firm od mBanku
To nie jest oferta. mBank S.A. nie ponosi odpowiedzialności za stosowanie w praktyce informacji objętych powyższym materiałem. Materiał niniejszy ma charakter informacyjny i nie stanowi porady prawnej ani podatkowej.