artykuł

6 min.

Jak pozyskiwać klientów w mediach społecznościowych?

ostatnia aktualizacja:

Media społecznościowe stają się wszechobecne w naszym życiu. Aktywnie korzysta z nich już niemal ¾ Polaków, a statystyki pokazują, że poświęcamy im średnio prawie dwie godziny dziennie. Obecność na najbardziej popularnych platformach stała się koniecznością zarówno dla dużych, jak i mniejszych firm. Sprawdź, jak wykorzystać social media do realizacji celów biznesowych i pozyskiwania nowych klientów.

Social selling – co to jest i dlaczego warto w niego inwestować?

Internet nieodwracalnie zmienił proces sprzedażowy, dając kupującym nieograniczony dostęp do informacji. Potencjalny klient, przed podjęciem decyzji, szuka recenzji produktu, czyta opinie, ogląda testy wideo, a często także pyta internautów na forach i w grupach dyskusyjnych o to, czy szukany produkt jest wart polecenia. Mimo tego, że finalizacja transakcji często wychodzi poza social media, to właśnie w nich powstają intencje zakupowe. Wiedząc, że statystyczny Polak spędza w Internecie prawie 7 godzin, z czego niemal 2 godziny w mediach społecznościowych, warto zadbać o to, by ten czas pracował na korzyść Twojej firmy.

Social selling, czyli sprzedaż społecznościowa, to wykorzystywanie mediów społecznościowych do podejmowania bezpośrednich interakcji i budowania relacji opartej na zaufaniu z obecnymi i potencjalnymi klientami. Celem tych starań jest nawiązanie relacji biznesowej, poprzez oferowanie przemyślanych treści i odpowiadanie na potrzeby zainteresowanych do momentu, w którym będą gotowi na zakup.


Na jakich platformach społecznościowych powinna być obecna Twoja marka?

Obecność w mediach społecznościowych może pozytywnie wpłynąć na tempo rozwoju Twojej firmy oraz przełożyć się na wyniki sprzedażowe. By tak się stało, wybierz platformy, z których aktywnie korzystają Twoi odbiorcy, sprawdź, czy oferują one interesujące Cię możliwości przekazu, a następnie przygotuj strategię komunikacji.

Nie musisz ograniczać się do jednego kanału, jednak próba zaistnienia w wielu miejscach jednocześnie jest nie tylko trudna do wdrożenia, ale także często nieopłacalna pod względem finansowym. Pamiętaj, że komunikacja będzie skuteczna tylko wtedy, gdy publikowane przez Ciebie treści będą dopasowane do specyfiki platformy i jej odbiorców. Zamieszczanie tych samych materiałów w różnych kanałach to błąd, który może negatywnie odbić się na wizerunku Twojej marki. Skup się tylko na tych portalach, które pasują do oferowanego przez Ciebie produktu lub usługi i zapewnią Ci możliwość dotarcia do potencjalnych odbiorców.

Pamiętaj jednak, że uniwersalna platforma, która sprawdzi się w każdej branży nie istnieje, dlatego przed podjęciem decyzji o wyborze kanałów warto odpowiedzieć sobie na kilka pytań:

  • W jakim wieku jest Twój odbiorca?

  • Jakiej jest płci?

  • Jakie są jego przyzwyczajenia i zainteresowania?

  • Czy w kanale, który rozważasz jest Twoja grupa docelowa?

 

Platformy cieszące się największą popularnością w kontekście promocji marek w Polsce to1:

  • Youtube: Najbardziej popularny serwis społecznościowy w Polsce, z którego co najmniej raz w miesiącu korzysta prawie 83% internautów. Umożliwia bezpłatne zamieszczanie, oglądanie i komentowanie materiałów wideo. Największą popularnością cieszą się tu materiały instruktażowe i poradnikowe, a także teledyski i trailery. Podział ze względu na płeć odbiorców: 50,4% kobiety; 49,6% mężczyźni Główna grupa wiekowa: 18-35

  • Facebook: Największy serwis społecznościowy o szerokim przekroju użytkowników, umożliwiający publikację w wielu formatach: grafiki, teksty, filmy, relacje, tworzenie grup i sieci. Dużym atutem Facebooka jest także jego system reklamowy, uważany za jeden z najbardziej precyzyjnych na świecie. Dobrze sprawdzi się także jako kanał dotarcia do grupy 50+. Podział ze względu na płeć odbiorców: 53,5% kobiety; 46,5% mężczyźni Główna grupa wiekowa: 18-34

  • Instagram: Jeden z najszybciej rozwijających się kanałów w mediach społecznościowych. Jest to typowo wizualna platforma, służąca do publikacji zdjęć, wideo i stories. Zdominowana przez młodych dorosłych. Świetnie sprawdzi się w branżach beauty, fitness&wellnes, home&garden, odzieżowej, parentingowej, podróżniczej czy gastronomicznej. Podział ze względu na płeć odbiorców: 56,6% kobiety; 43,4% mężczyźni. Główna grupa wiekowa: 18-29

  • Tik Tok: Platforma, która szturmem zdobyła popularność wśród pokolenia Z, jednak znajdziemy tu zarówno młodszych, jaki starszych odbiorców. Umożliwia tworzenie krótkich materiałów wideo i ich obróbkę – dodawanie ścieżek dźwiękowych, efektów i filtrów. Użytkownicy Tik Toka są otwarci na poznawanie nowych marek oraz dokonywanie zakupów. Podział ze względu na płeć odbiorców: 58,1% kobiety; 41,9% mężczyźni. Główna grupa wiekowa: 16-23

  • Pinterest: Portal dla osób poszukujących inspiracji i nowych pomysłów, umożliwiający gromadzenie zdjęć i katalogowanie ich w ramach tablic. Królują tu treści przeznaczone dla kobiet. Najlepiej sprawdzają się tu estetyczne zdjęcia i infografiki. Podział ze względu na płeć odbiorców: 81,4% kobiety; 14,2% mężczyźni. Główna grupa wiekowa: 30-40.

  • Linkedin: Serwis społecznościowy o charakterze biznesowym. Wykorzystywany przez użytkowników indywidualnych jako wirtualne CV, rekruterów i firmy. Umożliwia nawiązywanie relacji biznesowych, dodawanie artykułów i ankiet. Mile widziane są tam treści związane z biznesem, rozwojem firmy, pracowników i innych tematów, związanych z życiem zawodowym. Jest to świetne narzędzie do budowania marki osobistej i wizerunku firmy.  Podział ze względu na płeć odbiorców: 48,7% kobiety; 51,3% mężczyźni. Główna grupa wiekowa: 25-44.

 


Jak zdobyć klientów w mediach społecznościowych?

Samo posiadanie profili w mediach społecznościowych to za mało! By przyniosło to wymierne efekty, trzeba pamiętać o działaniu zgodnie z przemyślaną strategią, zaangażowaniu i regularności.  Co jeszcze warto robić? Poniżej znajdziesz 5 skutecznych sposobów na pozyskanie klienta w mediach społecznościowych.


1. Dziel się wiedzą

Planując harmonogram publikacji, zwróć uwagę by dostarczane przez Ciebie treści były wartościowe i stanowiły odpowiedź na potrzeby Twoich klientów. Dobrym rozwiązaniem będą materiały informacyjne, edukacyjne i poradnikowe. Zbudujesz w ten sposób zaufanie i pozycję eksperta, a potencjalni klienci sami się do Ciebie zgłoszą, gdy będą potrzebować Twojej pomocy.


2. Buduj zaangażowanie

Czasy jednostronnej komunikacji odeszły już do lamusa. Dzisiaj klienci oczekują dynamicznego dialogu i bezpośredniej interakcji z ulubionymi markami. Nie ignoruj ich potrzeb – zachęcaj do dzielenia się opinią, zadbaj o to, by szybko odpowiadać na wiadomości i aktywnie udzielaj się w dyskusjach pod postami. Dzięki temu skrócisz dystans i wzbudzisz zaufanie, a w przyszłości zachęcisz do skorzystania z Twojej oferty.


3. Analizuj i wyciągaj wnioski

Analiza danych pozwoli Ci poznać zachowania, upodobania i potrzeby klientów, a następnie zoptymalizować komunikację w mediach społecznościowych. Sprawdzaj, jakie treści budzą zaangażowanie, kim są Twoi odbiorcy, kiedy są aktywni. Nie zapominaj także o monitorowaniu konkurencji. Bycie na bieżąco ułatwi Ci wyłapywanie trendów i szybką reakcję na zmiany. Do analizy wykorzystaj zarówno dane z panelu reklamowego, jak i narzędzie Google Analytics.

 

4. Postaw na płatne kampanie

Serwisy społecznościowe zapewniają możliwość płatnego dotarcia do szerokiego grona osób, oferując wiele formatów i celów reklamowych. Nie musisz mieć dużych budżetów, by reklamować się w mediach społecznościowych. Jednak jeśli myślisz o przeznaczeniu na ten cel większej kwoty, warto skorzystać z pomocy doświadczonych specjalistów.


5. Sięgnij po remarketing

To popularna metoda na wyświetlanie reklam użytkownikom, którzy już mieli styczność z Twoją marką, ale nie dokonali transakcji. Z jego pomocą możesz także zaoferować swoim obecnym klientom produkty komplementarne z zakupionym. Remarketing nie tylko pomaga w budowaniu pozytywnego wizerunku firmy w świadomości klientów, ale także jest skuteczny i przynosi stosunkowo szybkie i zadowalające efekty.

to może Cię zainteresować

bramka płatności Paynow - grafika

bramka płatności Paynow

Włącz wygodne płatności dla Twoich klientów w sklepie internetowym.

sprawdź

Przypisy i źródła:
1 Dane o popularności, liczbowe i demograficzne przedstawione w dalszej części artykułu pochodzą z: Raport DIGITAL 2022: GLOBAL OVERVIEW REPORT, dostęp: https://datareportal.com/reports/digital-2022-global-overview-report

Skuteczny e-commerce? Wejdź na CyfroweRewolucje.pl, gdzie znajdziesz darmowy kurs e-commerce i wiele inspiracji.

 

Nota prawna:

mBank S.A. nie ponosi odpowiedzialności za stosowanie w praktyce informacji objętych powyższym materiałem. Materiał niniejszy ma charakter informacyjno – marketingowy i nie stanowi porady prawnej ani podatkowej.


wyniki wyszukiwania