3 min.
Jak stworzyć dobry model biznesowy?
ostatnia aktualizacja:
Dowiedz się czym jest kanwa modelu biznesowego i jak wykorzystać ją przy tworzeniu swojego biznes planu
z artykułu dowiesz się:
Trzy kwadranse - tyle czasu i ani minuty dłużej powinieneś poświęcić na przygotowanie podstawowego planu działania twojej firmy. Jego założenia i tak zostaną bowiem szybko zweryfikowane przez życie.
Kanwa modelu biznesowego - choć samo określenie wydaje się skomplikowane, to w praktyce okazuje się, że to bardzo przyjazne dla przedsiębiorcy narzędzie, które pozwala ustalić najważniejsze elementy działania nowej firmy. Kanwa z powodzeniem może zastąpić kilkudziesięciostronicowy biznesplan, nad którym spędzisz dużo czasu, a okaże się on nieprzydatny.
Czym jest „kanwa modelu biznesowego”?
To nic innego, jak prosty, ale jednocześnie uporządkowany plan działań twojej firmy. Musisz w nim określić kilka podstawowych elementów. Z reguły wskazuje się ich dziewięć. A mianowicie:
podstawowe aktywności - zdefiniuj to, czym ma zajmować się twoja firma
podstawowe zasoby - określ, to, czym dysponujesz na początku swojej działalności. Chodzi tu o całą infrastrukturę, sprzęt, ludzi, oszczędności pieniężne
oferta - zastanów się, co dokładnie zaoferujesz klientom
źródła przychodów - pokaż, na czym będziesz zarabiał
koszty - zastanów się, za co będziesz musiał płacić, prowadząc własną firmę
klienci - wskaż, kto będzie kupował twoje produkty bądź korzystał z twoich usług
kanały dystrybucji - określ, w jaki sposób zamierzasz sprzedawać swoje produkty lub usługi
kanały komunikacji - pokaż, w jaki sposób zamierzasz przekazywać informacje klientom i jak dostawać od nich informacje zwrotne
partnerzy biznesowi - w powiązaniu z poprzednim punktem warto zdefiniować, z kim będziesz prowadził współpracę. Chodzi tu np. o dostawców.
Przystępujemy do napisania kanwy modelu biznesowego
Jedna, duża kartka, do tego kilkanaście samoprzylepnych karteczek, długopis - z tymi narzędziami możesz przystąpić do przygotowania kanwy. Na kartce wypisz wszystkich dziewięć zagadnień i pod każdym zostaw miejsce do uzupełnienia bądź przyklejenia karteczki.
Warto pamiętać, że wszystkie wskazane powyżej punkty są ze sobą powiązane. W związku z tym pisanie kanwy warto rozpocząć o zdefiniowania, grupy bądź grup klientów. To na nich w kanwie trzeba zwrócić szczególną uwagę, bo to od ich pozyskania i utrzymania zależy sukces twojego biznesu.
Dlatego właśnie kanwa powinna być przygotowana pod potrzeby klientów. Inaczej mówiąc, co z tego, że masz świetny produkt, skoro nikt nie będzie nim zainteresowany.
Określenie klientów i oferty pozwoli ci wskazać inne punkty i zależności między nimi. Łatwiej określisz to, ile będą gotowi zapłacić za twój produkt lub usługę, w jaki sposób do nich dotrzesz oraz jak będziesz budować relacje z nimi. A mając te wszystkie informacje oszacujesz, ile to będzie kosztować.
Jakich błędów unikać, opracowując kanwę modelu biznesowego?
Tym sposobem na jednej kartce możesz zmieścić cały swój pomysł na biznes. Podstawową zaletą kanwy jest więc jej prostota i elastyczność. W przyszłości łatwiej ci będzie dopisywać i doklejać lub też usuwać małe karteczki niż przemodelować wielki biznesplan z jego szczegółowymi założeniami, które i tak szybko się zdezaktualizują.
Dodatkowo warto podkreślić, że kanwa modelu biznesowego skupia się na podejściu do klienta. To ważne, bo jednym z największych błędów jest budowanie modelu biznesowego tak, że w centrum uwagi stawiasz siebie i własną firmę.
Przynajmniej na początku działalności unikaj też budowania długoterminowej strategii. Nie jesteś przecież w stanie określić np. tego, jakie kanały dystrybucji będą dla ciebie najistotniejsze za pięć lat. Ale jesteś już w stanie określić, jakie cele i za pomocą jakich środków chciałbyś osiągnąć za miesiąc czy też kwartał. Dzięki takiemu podejściu będziesz bardziej elastyczny i być może dzięki temu ciekawe okazje nie przejdą ci koło nosa.
Nie bój się modyfikować swojego modelu biznesowego. Kanwa uczy krytycznego podejścia do niego, więc naturalną konsekwencją takiego podejścia jest to, że po jakimś okresie „testowania” modelu biznesowego uznasz, że niektóre jego elementy warto zmienić i np. delikatnie zmienić swoją ofertę, bo tylko część produktów cieszy się zainteresowaniem klientów.
mBank S.A. nie ponosi odpowiedzialności za stosowanie w praktyce informacji objętych powyższym materiałem. Materiał niniejszy ma charakter informacyjno – marketingowy i nie stanowi porady prawnej ani podatkowej.