artykuł

5 min.

Kredyt hipoteczny dla firm - co trzeba wiedzieć?

ostatnia aktualizacja:

Planujesz zakup nieruchomości dla swojej firmy? Dowiedz się, na co zwracać uwagę przy wyborze kredytu hipotecznego dla firm i zapoznaj się z ofertą mBanku.

Zakup nieruchomości to znaczący krok na drodze rozwoju Twojej firmy. Jeżeli jesteś zdecydowany na realizację tego pomysłu, upewnij się, że dopełniłeś wszelkich niezbędnych formalności i sprawdź, w jaki sposób kredyt bankowy pomoże Ci ją sfinansować. Jeśli znalazłeś już interesujący Cię lokal, to sprawdź dokładnie jego stan prawny.

Upewnij się, czy nieruchomość objęta jest miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, który określa przeznaczenie oraz warunki zagospodarowania i zabudowy terenu, czy nie została wpisana do rejestru zabytków i w jaki sposób będziesz mógł dokonać jej przebudowy lub modernizacji. Sprawdzając księgę wieczystą otrzymasz pełną informację o stanie prawnym lokalu lub gruntu, który zamierzasz kupić. Możesz ją zweryfikować przez internet, korzystając z Centralnej Bazy Danych Ksiąg Wieczystych (https://ekw.ms.gov.pl/). Dostęp do ewidencji jest bezpłatny. Zwróć uwagę przede wszystkim na informacje zawarte w III i IV rozdziale. Mówią one o ewentualnych ograniczeniach w prawach rzeczowych i rozporządzaniu nieruchomością (służebności osobiste, gruntowe i hipoteki).

Jeśli do sądu zostały złożone wnioski o dokonanie wpisów lub zmian w treści księgi wieczystej, to możesz dowiedzieć się, czego one dotyczą na podstawie zawartych w niej wzmianek. Cennym źródłem informacji o nieruchomości jest ewidencja gruntów i budynków. Poznasz dzięki niej szczegóły związane z położeniem gruntów, granic, powierzchni i rodzajów użytków gruntowych. Odnośnie lokali użytkowych uzyskasz dane o położeniu, przeznaczeniu, powierzchni użytkowej. Jeżeli masz w planach rozbudowę i modernizację nabywanej nieruchomości, sprawdź plany zagospodarowania przestrzennego, a także informacje m.in. o restrykcjach związanych z ochroną środowiska.

Porównaj oferty

Zanim podpiszesz umowę przedwstępną i wpłacisz zadatek lub zaliczkę, sprawdź oferty kredytów hipotecznych i przede wszystkim zdolność kredytową. Pamiętaj, zadatek i zaliczka, to forma przedpłaty, która różni się w momencie niewywiązania się z umowy. Jeśli kupujący wycofa się z transakcji, to straci zadatek, natomiast zaliczka jest mu zwracana.

Jeśli wycofa się sprzedający, to musi zwrócić całą zaliczkę i dwukrotność wpłaconego zadatku. O możliwości uzyskania określonej kwoty kredytu decyduje wiele czynników. Przede wszystkim staż firmy, jej wyniki finansowe oraz posiadany majątek i zobowiązania. Wpływ na warunki cenowe mają dodatkowo m.in.: wnioskowana przez Ciebie kwota kredytu, okres spłaty oraz relacja kwoty kredytu do wartości zabezpieczenia (LTV – patrz definicja poniżej). Znaczenie ma również nieruchomość, którą chcesz kupić. Łatwiej i na lepszych warunkach skredytujesz zwykłe mieszkanie, które chcesz zmienić na biuro (szczególnie, jeśli jest w dobrej lokalizacji), niż dużą działkę pod budowę magazynu czy warsztatu.

LTV – Loan To Value – to współczynnik, który określa stosunek kwoty kredytu do zabezpieczenia. Banki nie udzielają kredytów na 100% wartości nieruchomości i wymagany jest udział środków własnych kredytobiorcy. Możesz pokryć różnicę między ceną, a otrzymaną kwotą kredytu lub przedstawić dodatkowe zabezpieczenia (np. w postaci hipoteki na innej nieruchomości, której jesteś właścicielem).

 

Koszt kredytu to przede wszystkim wysokość prowizji i oprocentowania. Prowizja jest płatna jednorazowo i może wynieść kilka procent kwoty kredytu. Oprocentowanie decyduje o łącznym koszcie odsetek w całym okresie. Najczęściej składa się ono ze zmiennej stawki bazowej (np. WIBOR 3M) i stałej marży banku.

Przykładowa symulacja kredytu:

Kwota kredytu: 250 000 zł

Wartość zabezpieczenia: 350 000 zł

Okres kredytowania: 120 miesięcy

Oprocentowanie: 4,71% (WIBOR 3M+3% marży)

Prowizja: 2,5% (6 250 zł)

Ubezp. pomostowe: podwyższenie marży o 0,2 p.p.

Ubezp. niskiego wkładu: brak

Łączny koszt odsetek: 64 208 zł

nr raty

spłata kapitału

spłata odsetek

łączna rata

kapitał pozostały do spłaty

1

1 618 zł

1 023 zł

2 641 zł

248 365 zł

2

1 624 zł

1 017 zł

2 641 zł

246 723 zł

6

1 651 zł

990 zł

2 641 zł

240 093 zł

7

1 674 zł

942 zł

2 616 zł

238 419 zł

120

2 606 zł

10 zł

2 616 zł

- zł

Na łączny koszt zobowiązania wpływają również ubezpieczenia, które mogą być wymagane przez bank. Jeśli planujesz spłacić kredyt wcześniej, sprawdź na jakich zasadach możesz tego dokonać. Banki często naliczają dodatkową opłatę, jeśli oddasz pożyczkę w krótkim czasie po jej uruchomieniu. Na koniec zsumuj wszystkie koszty, dodając również drobniejsze opłaty, takie jak np. koszt wyceny lub inspekcji nieruchomości. Im mniejsza suma, tym korzystniejsza oferta.

Porównaj i wybierz

Banki rzadko pobierają opłaty za rozpatrzenie wniosku, dlatego złóż go do 2-3 instytucji. Zabezpieczysz się w ten sposób przed ewentualną decyzją negatywną albo przeciągającym się procesem. Jeśli w każdym z banków dostaniesz decyzję pozytywną, to będziesz miał możliwość wybrania tańszej opcji. Aby bank mógł przystąpić do analizy wraz z wnioskiem kredytowym, musisz przedstawić dokumenty rejestrowe oraz finansowe swojej firmy, a także dokumenty dotyczące przedmiotu kredytowania i zabezpieczenia.

Podstawowe dokumenty do wniosku kredytowego przy dochodach z jednoosobowej działalności:

  • dowód osobisty wraz z drugim dokumentem tożsamości

  • dokumenty rejestrowe firmy

  • PIT za poprzedni rok

  • wydruk z KPiR za bieżący okres

  • zaświadczenie z ZUS i urzędu skarbowego o niezaleganiu

  • umowa przedwstępna

  • akt notarialny potwierdzający prawo własności zbywcy

  • odpis księgi wieczystej

  • wypis i wyrys z rejestru gruntów w przypadku nieruchomości gruntowej.

 

Pamiętaj, że każdą ratę odsetkową możesz wliczyć w koszty prowadzonej działalności. Wolno Ci to zrobić, gdy kredyt ma związek przyczynowo-skutkowy z Twoimi przychodami, czyli w sytuacji, gdy kredytowana nieruchomość jest związana z prowadzonym przez Ciebie biznesem.


mBank S.A. nie ponosi odpowiedzialności za stosowanie w praktyce informacji objętych powyższym materiałem. Materiał niniejszy ma charakter informacyjno – marketingowy i nie stanowi porady prawnej ani podatkowej.


wyniki wyszukiwania