3 min.
Ludzie są niesamowici, bo tak łatwo dają się oszukać – zrób test!
ostatnia aktualizacja:
Badania przeprowadzone na zlecenie mBanku pokazują, że przestępstwa w internecie są codziennością. Już 58 proc. badanych przyznaje, że oni lub ich bliscy zetknęli się z takim oszustwem. Dlatego w naszej najnowszej kampanii przypominamy wszystkim internautom o zachowaniu czujności i ostrzegamy przed niebezpieczeństwem. Tegoroczną odsłonę kampanii prowadzimy pod hasłem „Ludzie są niesamowici”.

z artykułu dowiesz się:
Przestępstwo w sieci wcale nie niszowe
Z fałszywymi SMS-ami miało kontakt najwięcej z nas. Nieco ponad czterech na dziesięciu dorosłych Polaków doświadczyło osobiście (lub ich rodzina i znajomi) oszustwa polegającego na otrzymywaniu fałszywych smsów z linkiem. Takie wiadomości mają na celu kradzież danych i pieniędzy z konta. 43 proc. Polaków, w tym i ich bliskie lub dalsze otoczenie, doświadczyło wyłudzeń związanych z fałszywymi SMS-ami.
Drugim częstym typem oszustw w sieci jest próba kradzieży danych lub pieniędzy podczas zakupów w fałszywym sklepie internetowym. Z taką metodą miał kontakt co 3. Polak.
Rośnie również popularność wyłudzeń metodą „na BLIK” w mediach społecznościowych. Z taką próbą kradzieży lub wyłudzenia danych spotkała się blisko 1/3 badanych.
Należy również uważać podczas rozmów telefonicznych. Aż 20 proc. Polaków zadeklarowało, że doświadczyło osobiście lub zna osoby, których dotknęło oszustwo polegające na podszywaniu się pod pracownika banku lub policjanta.
Definicja bezpieczeństwa - znamy teorię, jak jest w praktyce?
Badanie pokazuje, że dość dobrze radzimy sobie z rozpoznaniem pułapki zastawionej w internecie. I co zaskakujące, wiedza ta rośnie wraz z wiekiem. Dla przykładu, aż 67 proc. badanych deklaruje, że nie dałoby się nabrać na rozmowę z fałszywym policjantem, jednak wśród młodszych badanych (18-24) właściwe zachowanie wybrało tylko 55 proc. Dla porównania, w najstarszej grupie wiekowej, aż 70 proc. respondentów wiedziało jak się właściwie zachować. Łatwiej natomiast rozpoznajemy osobę podszywającą się pod pracownika banku - tylko 15 proc. badanych nie wiedziało jak się zachować.
Nieźle też idzie nam rozpoznawanie fałszywych maili dotyczących blokady konta bankowego czy SMS-ów o konieczności dopłaty do paczki. Właściwe zachowanie wybrało odpowiednio 70 i aż 80 proc. badanych.
Wciąż jednak możemy się dać stosunkowo łatwo oszukać podczas zakupów w sieci. Tylko 53 proc. respondentów sprawdza dokładnie opinie o sklepie na różnych forach i stronach poświęconym zakupom w sieci. Aż 1/3 respondentów uważa, że sprawdzenie opinii na stronie samego sklepu lub telefon na nr podany na stronie wystarczy, żeby uchronić się przed złodziejami.
Niestety, choć w deklaracjach i kontrolowanych warunkach badania radzimy sobie dobrze, liczby dotyczące cyberprzestępstw nie potwierdzają, że możemy czuć się w sieci bezpieczniej. Dane pochodzące ze statystyk Policji pokazują, że w 2020 r. zanotowano niemal 55 tys. przestępstw. Liczba ta wzrasta co roku, w ciągu ostatnich czterech lat powiększyła się o ponad połowę. Jak też wynika z raportu CERT Orange Polska przestępcy dopasowują swoje metody do aktualnych zdarzeń. W ubiegłym roku prym wiodły przestępstwa związane z e-commerce, czyli podszywanie się pod sklepy i firmy kurierskie. Wiele przestępstw dotyczyło tez profilu zaufanego, stron z zapisami na szczepienia czy innych informacji o koronawirusie. Obrazuje to, że oszuści wciąż poszukują najbardziej perswazyjnych metod, które zmylą nas i sprawią, że złapiemy się w ich sieci.
Ludzie są niesamowici
Społeczna kampania bezpieczeństwa jest kolejną naszą odsłoną na rzecz zwiększenia poziomu bezpieczeństwa w sieci. Już od 2015 r. edukujemy i przypominamy o tym, jak można się chronić przed oszustami.
Tegoroczna kampania bazuje na haśle „Ludzie są niesamowici”. Hasło to pokazuje, że ludzie w sieci postępują na granicy odwagi i brawury. Na zasadzie porównania z ekstremalnymi hobby, przedstawiamy codzienne zachowania użytkowników, które mogą prowadzić do utraty danych lub pieniędzy.
Ostrzegamy, że przestępstwa w internecie są coraz częstsze i zachęcamy wszystkich do przeprowadzenia testu bezpieczeństwa na www.ludziesaniesamowici.pl
Na tej stronie możesz również sprawdzić, dlaczego prezentowane w spotach zachowania są niebezpieczne, jakie są metody działania przestępców oraz jak można się przed nimi chronić. Przypominamy również o Internetowym Kodeksie Bezpieczeństwa, czyli prostym zbiorze zasad, które pomogą ochronić się w sieci.
Polityka Prywatności
To nie jest oferta. Szczegóły dotyczące usługi CyberRescue zawiera „Regulamin świadczenia usługi CyberRescue” dostępny na https://www.mBank.pl/pdf/ind/uslugi/regulamin-swiadczenia-uslugi-cyberrescue.pdf. Podmiotem świadczącym Usługę CyberRescue jest CyberRescue Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie. W celu zawarcia Umowy konieczne są akceptacja i złożenie Wniosku za pośrednictwem systemu bankowości elektronicznej Banku lub w drodze telefonicznej za pośrednictwem Banku. W celu zawarcia i wykonania Umowy niezbędne jest podanie przez Klienta danych w zakresie określonym w Polityce Prywatności.
Warunkiem zawarcia Umowy jest:
a. akceptacja wymaganych przez Bank oświadczeń Klienta oraz wyrażenie przez Klienta zgody na ujawnienie przez Bank na rzecz CyberRescue Sp. z o.o. informacji o Kliencie, w tym również informacji objętych tajemnicą bankową;
b. zapoznanie się z niniejszym Regulaminem oraz jego akceptacja. Wyjaśnienia pojęć dotyczących usług reprezentatywnych powiązanych z rachunkiem płatniczym, objętych tym materiałem, znajdziesz na www.mBank.pl/slowniczek.