4 min.
Jak wystawić fakturę? Bezpłatny program do fakturowania w mBanku
ostatnia aktualizacja:
Dowiedz się jak szybko wystawić fakturę kontrahentowi w programie od mBanku
z artykułu dowiesz się:
Jak wystawić fakturę?
Pierwsza, druga czy kolejna faktura do zapłaty, którą wystawiasz jako właściciel firmy swojemu klientowi jest jak małe święto. Z jednej strony to bardzo wyczekiwany moment w firmie, z drugiej strony w głowie przedsiębiorcy mogą się pojawić pytania jak wystawić i wysłać fakturę prawidłowo, terminowo i bezpiecznie.
Faktura to dokument potwierdzający transakcję sprzedaży towarów lub usług, występujący w obrocie między przedsiębiorcami. Obowiązujące przepisy jasno określają kiedy i na jakich zasadach ma być wystawiona faktura oraz jakie dane powinna zawierać. W bankowości elektronicznej mBanku znajdziemy narzędzia, które pomagają przedsiębiorcom prowadzącym jednoosobowe firmy w poprawny sposób wystawiać faktury. A do tego bez żadnych opłat!
Jeśli jesteś przedsiębiorcą i dokonujesz sprzedaży, to jesteś zobowiązany do wystawienia faktury. Powinieneś ją przygotować w dwóch egzemplarzach. Jeden z nich przekazujesz nabywcy, a drugi zachowujesz w swojej dokumentacji. Faktury powinieneś przechowywać przez 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym upłynął termin płatności podatku.
Do kiedy trzeba wystawić fakturę?
Fakturę musisz wystawić nie później niż 15. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonałeś dostawy towaru lub wykonałeś usługę. Masz również możliwość wystawienia faktury nawet na 30 dni przed dokonaniem sprzedaży lub otrzymaniem zapłaty.
Fakturę możesz dostarczyć swojemu odbiorcy w formie elektronicznej (tzw. e-faktura). Jest ona traktowana na równi z jej papierowym odpowiednikiem. Na fakturach nie musisz się podpisywać ani stawiać pieczątki firmowej.
Na fakturze musisz umieścić:
datę wystawienia faktury oraz datę sprzedaży lub wykonania usługi
numer faktury
dane twoje oraz twojego kontrahenta: nazwy firm, adresy oraz numery NIP sprzedawcy i nabywcy
nazwę towaru lub opis usługi
liczbę dostarczonych towarów lub zakres wykonanych usług
cenę jednostkową netto
stawkę podatku VAT
sumę sprzedaży netto (z poszczególnymi stawkami podatku) oraz sprzedaż zwolnioną z opodatkowania
kwotę podatku od sumy wartości sprzedaży netto
kwota należności ogółem.
Na szczęście nie musisz o tym wszystkim pamiętać, jeśli korzystasz z gotowych narzędzi do fakturowania. Jedno z takich rozwiązań – darmowy program połączony z kontem firmowym znajdziesz w mBanku.
Jak wystawić fakturę w programie od mBanku – prosta instrukcja krok po kroku
Krok 1. Aby wystawić fakturę za pomocą Fakturowania wejdź na swoim profilu firmowym w zakładkę: Mój biznes, dalej: Fakturowanie i Lista faktur. Tutaj kliknij: Dodaj nową fakturę. Możesz też z poziomu Fakturowanie od razu wejść w Nowa faktura.
Krok 2. Wybierz rodzaj faktury, który chcesz wystawić. Masz to wyboru wszystkie potrzebne opcje: fakturę VAT, marżę, proformę oraz zaliczkową.
Krok 3. Dodaj kontrahenta. Możesz go wybrać z listy partnerów, dla których wystawiałeś już fakturę lub dodać nowy podmiot. Aby to zrobić, kliknij: Kontrahent, a później: Dodaj nowego i wpisz jego NIP. Reszta danych zaczyta się automatycznie.
WAŻNE! Możesz wystawić fakturę, podając polski NIP przedsiębiorcy. Oznacza to, że nie wystawisz faktury dla kontrahenta zagranicznego czy osoby fizycznej. |
Krok 4. Podaj datę wystawiania faktury oraz data sprzedaży. Dane podstawią się automatycznie, ale w razie potrzeby możesz je edytować
Numer faktury jest generowany automatycznie, aby zachować ciągłość numeracji. Każdorazowo możesz zmienić numer według własnych preferencji. |
Krok 5. Wybierz walutę. Domyślną walutą są złote, ale oprócz nich masz do wyboru 35 walut obcych.
Krok 6. Wprowadź opis towaru lub usługi, które sprzedajesz, podaj ich ilość i jednostki.
Krok 7. Uzupełnij ceny. Po wpisaniu ceny netto kwota VAT, wartość netto i kwota brutto uzupełnią się automatycznie. Możesz również dodać rabat procentowy lub kwotowy. Wszystkie wartości przeliczą się automatycznie.
Ważne! Podatek jest automatycznie ustawiony na 23%, jednak możesz go zmienić. Do wyboru masz opcje: 8%, 7%, 5%, 0%, NP (nie podlega opodatkowaniu) oraz ZW (zwolniony z opodatkowania). |
W polu Uwagi możesz wpisać informacje dla swojego kontrahenta.
Krok 8. Określ rodzaj płatności. W systemie domyślnie jest ustawiony na przelew, ale możesz wybrać gotówkę.
Krok 9. Podaj termin płatności. Ustawione jest 7 dni, ale możesz ten termin modyfikować według własnych preferencji i ustaleń z kontrahentem.
Krok 10. Wybierz numer rachunku. Jeśli płatność ma zostać zrealizowana przelewem, to w polu Na rachunek wybierz numer konta w mBanku, na który chcesz otrzymać płatność za fakturę.
Jeśli wystawiałeś wcześniej fakturę proforma lub kontrahent dokonał już częściowej albo całkowitej zapłaty, to zaznacz to w odpowiednich polach.
Ważne! Jeśli konieczna jest płatność za fakturę w mechanizmie płatności podzielonej (split payment) – zaznacz checkbox Płatność podzielona. |
Na koniec kliknij przycisk: Wystaw
Po wystawieniu faktury możesz ją od razu wysłać mailem do swojego kontrahenta i księgowej. Faktura zostanie zapisana w formacie .pdf. Możesz ją również pobrać np. w celu wydrukowania. System umożliwi ci również wysłanie do kontrahenta powiadomienie SMS o wystawieniu nowej faktury.
A co jeśli znajdziesz błąd na wystawionej już fakturze?
Jeśli przygotowałeś fakturę z błędnymi danymi, masz dwie możliwości:
możesz edytować fakturę lub
wystawić fakturę korygującą.
Fakturę można edytować w programie do faktur, jeśli nie została jeszcze zaksięgowana. W innym przypadku musisz wystawić fakturę korygującą.
Nota prawna:
To nie jest oferta. Usługa przeznaczona jest dla przedsiębiorców prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą. Szczegółowe informacje dotyczące Fakturowania znajdują się w Regulaminie Fakturowania dla firm w ramach bankowości detalicznej mBanku S.A. dostępnym na stronie https://www.mbank.pl/firmy/ksiegowosc/fakturowanie/