artykuł

6 min.

Przygotuj swój e-commerce na gorący okres zakupowy

ostatnia aktualizacja:

Zbliża się gorący okres dla większości przedsiębiorców sprzedających przez internet. Koniec listopada i grudzień to czas, w którym uwielbiamy wydawać pieniądze, a tuż po nowym roku czekają nas jeszcze tradycyjne wyprzedaże. Podpowiadamy, jak przygotować sklep internetowy na okres wzmożonych zakupów i w jaki sposób maksymalizować przychody.

Z artykułu dowiesz się:

  • jak rośnie rynek e-commerce i kiedy wydajemy najwięcej

  • jakie okazje zakupowe szykują się pod koniec roku

  • jak przygotować sklep internetowy i jakie działania podjąć, żeby przyciągnąć klientów


Sprzedaż przez internet rośnie w Polsce z roku na rok. Według szacunków PwC w 2021 roku wartość sprzedaży dóbr przez internet przekroczy 83 mld złotych i będzie to o 10 mld więcej niż w 2020 roku. A trzeba pamiętać, że zeszły rok również był rekordowy. To właśnie wtedy przez lockdowny spora część handlu tradycyjnego przeniosła się do sieci, dzięki czemu zanotowaliśmy wzrost sprzedaży internetowej o rekordowe 35 procent względem 2019 roku.


Co i kiedy kupujemy przez internet?

Kupując przez internet, najwięcej wydajemy na:

  • elektronikę i multimedia

  • przedmioty do domu i ogrodu

  • odzież i obuwie

  • zabawki i rzeczy dla dzieci.

W pierwszym kwartale 2021 roku aż 44% zakupów odzieży i obuwia zostało zrealizowanych przez internet.


Dlaczego coraz chętniej kupujemy on-line?


Zakupom on-line w ostatnim czasie sprzyjały ograniczenia w handlu stacjonarnym, rozwój szybkich płatności oraz usług kurierskich i rozbudowa sieci paczkomatów. Dzięki temu coraz częściej w sieci kupujemy nawet przedmioty codziennego użytku.


Warto wykorzystać ten trend i zacząć sprzedawać przez internet. Istnieje coraz więcej narzędzi pozwalających w łatwy i intuicyjny sposób otworzyć sklep internetowy. mBank również daje taką możliwość: dzięki współpracy z platformą sklepów internetowych Sky-Shop, samodzielnie stworzymy e-sklep poprzez prosty konfigurator. Możemy przy tym skorzystać ze zniżki na abonament za sklep na Sky-Shop, która jest dostępna dla klientów mBanku. Sprawdź, jak założyć sklep internetowy z mBankiem.


Koniec roku, to doskonała okazja na zwiększenie sprzedaży on-line


W listopadzie zeszłego roku w badaniu przeprowadzonym przez Deloitte deklarowaliśmy, że na prezenty, żywność i spotkania z najbliższymi w trakcie Świąt Bożego Narodzenia przeznaczymy średnio ponad 1 300 złotych. Większość tej kwoty wydajemy co roku na świąteczne upominki. Około 30 proc. wszystkich wydatków ponosimy zazwyczaj w ciągu ostatnich 10 dni przed świętami.


Końcówka roku to okres wzmożonego ruchu zarówno w sklepach stacjonarnych, jak i internetowych. Warto jednak pamiętać, że zakupy robimy nie tylko przed samymi Świętami Bożego Narodzenia. Część klientów o zakupach myśli z dużym wyprzedzeniem i wykorzystuje okazje zakupowe, które pojawiają się w listopadzie. Prowadząc sprzedaż przez internet, powinniśmy również pomyśleć o wszystkich okazjach i dobrze się do nich przygotować.


Wiele zależy od asortymentu, który oferujemy, jednak ostatnie tygodnie roku dają nam kilka okazji dla zwiększenia przychodów:

  • 26.11.2021 – Black Friday – wszyscy oczekują najlepszych okazji w ostatni piątek listopada, ale okres promocji coraz częściej trwa przez cały tydzień (Black Week)

  • 29.11.2021 – Cyber Monday – dzień wyprzedaży i promocji w sklepach internetowych

  • 06.12.2021 – Mikołajki

  • 10.12.2021 – Dzień Darmowej Dostawy – wszystkie sklepy internetowe, które są znane na rynku, w tym dniu wysyłają zakupy za darmo

  • 24.12.2021 – Wigilia Bożego Narodzenia

  • 31.12.2021 – Sylwester

  • od 01.01.2022 – tradycyjne noworoczne wyprzedaże.

 

Jak zwiększyć sprzedaż w sklepie internetowym?


Przede wszystkim zadbajmy o ciekawy produkt i atrakcyjną cenę. Jej wysokość po rabacie nie powinna schodzić poniżej rentowności, ale obniżka powinna być odczuwalna dla klienta. Pamiętajmy, aby zniżka była autentyczna. Mimo, że według badań przeprowadzonych w poprzednich latach wynika, że cena nawet co dziesiątego produktu w promocji była wyższa niż była wcześniej, to taki zabieg jest doskonałym sposobem na utratę klientów i zrażenie ich do swojej oferty na długie miesiące.


Sprawdźmy czy opisy i zdjęcia produktów przekazują wszystkie ważne informacje i w razie potrzeby je uzupełnijmy. Klienci wtedy łatwiej i szybciej podejmą decyzję o zakupie. Opis naszych produktów to świetna okazja, żeby podkreślić ich zalety oraz zainspirować kupujących.


Zapewnijmy kilka opcji dostawy, aby każdy mógł wybrać ulubioną metodę. Jeśli oferujemy szybką wysyłkę, np. w ciągu 24h to pochwalmy się tym. Poszukajmy sposobu na obniżenie kosztów pakowania i wysyłki, np. kupmy większą partię opakowań z wyprzedzeniem lub dodajmy nową opcję dostarczenia. Nie próbujmy zarabiać dodatkowo na opłatach związanych z wysyłką – klienci doskonale wiedzą, jakie są koszty przesyłek pocztowych, kurierskich, czy do paczkomatów. Zakupy zrobione w Dniu Darmowej Dostawy wysyłajmy za darmo bez dodatkowych warunków.


Dajmy możliwość wyboru różnych form płatności – szybki przelew, płatność kartą i BLIK to podstawa. Według operatora płatności online Blue Media, liczba transakcji w ciągu Czarnego Tygodnia 2020 wzrosła o 91,5% w stosunku do 2019 roku. Dlatego zadbajmy wcześniej o wydajną i tanią bramkę płatniczą. Przykładowo, bramka płatnicza Paynow oferowana przez mBank potrafi w najgorętszym okresie obsłużyć nawet 40 transakcji na sekundę.


Klienci muszą wiedzieć o twoim sklepie, żeby zrobić w nim zakupy


Zadbajmy wcześniej o widoczność swojego sklepu w wyszukiwarkach, dzięki temu będziemy mieli ruch na stronie w najgorętszym okresie. Optymalizacja strony pod kątem SEO jest niezmiernie istotna gdy działamy w branży o silnej konkurencji. Jeśli nie potrafimy tego zrobić samemu, najlepiej powierzyć te działania specjalistom.


Zadbaj o stałych klientów, docieraj do nowych


Najczęściej nie ma możliwości zmiany asortymentu w zależności od okazji, ale możemy dostosować do niej przekaz reklamowy oraz zadbać o tematyczne grafiki czy wideo reklamowe i specjalne promocje. Możemy przygotować osobny landing page, za pomocą którego będziemy kierować ruch na przedmioty objęte obniżką cen. Innym sposobem jest dodanie wyróżniającej się zakładki w menu sklepu z ofertami przygotowanymi specjalnie na daną okazję. Możemy też przygotować krótkie teksty na stronę czy do mediów społecznościowych, w których podpowiemy jakie są polecane lub najczęściej kupowane produkty na daną okazję. W ten sposób ułatwimy klientom dotarcie do interesujących ich produktów i pomożemy im podjąć wybór zakupowy. Z tego samego względu promocje warto pokazywać w najbardziej widocznych miejscach w sklepie, np. na banerze głównym.

 

Przygotujmy specjalne oferty dla stałych klientów lub subskrybentów. Warto wysłać newsletter informujący o szykowanych promocjach, trzeba jednak zadbać o interesującą grafikę i chwytliwy tytuł maila. Korzystajmy z tej opcji także, aby po prostu zapowiedzieć udział naszego sklepu w danym wydarzeniu, np. że wkrótce będą dostępne specjalne okazje na Black Friday. Nie róbmy wysyłki zbyt często, bo osiągniemy odwrotny skutek – zamiast przyciągnąć klientów, zwiększymy liczbę rezygnacji z uciążliwego newslettera.


Zadbajmy o widoczność swojego sklepu, aby docierać do nowych klientów. W tym celu świetnie sprawdzi się reklama w mediach społecznościowych. Podstawa to dobrze określona grupa docelowa użytkowników i ciekawe grafiki. Warto skorzystać z płatnej promocji, ale trzeba sprawdzać efekty, jakie przynosi. Szczególnie w najgorętszych sprzedażowych okresach dotarcie do potencjalnych klientów może być utrudnione ze względu na dużą liczbę reklamodawców. Gdy uda nam się zbudować społeczność, to pamiętajmy, że intencje użytkowników mediów społecznościowych są inne niż osób, które trafiają na naszą stronę z wyszukiwarki. W tym przypadku musimy inspirująco przedstawić swój produkt, aby zachęcić do jego nabycia. Jeśli nie prowadziliśmy do tej pory działań na Facebooku czy Instagramie, to nie możemy też oczekiwać, że przyniosą nam one dobre rezultaty w ciągu kilku najbliższych tygodni.

 

 

Źródła:
https://www.mbank.pl/firmy/system-platnosci-online-paynow/
https://www.bankier.pl/wiadomosc/8-wykresow-o-polskim-rynku-e-commerce-ktore-warto-zobaczyc-8136159.html
https://ksiegowosc.infor.pl/wiadomosci/4846194,Ile-wydamy-na-swieta-Bozego-Narodzenia-w-2020-roku.html
https://www.money.pl/gospodarka/black-friday-kiedy-wypada-i-na-czym-polega-6616705100302880a.html

 

Skuteczny e-commerce? Wejdź na CyfroweRewolucje.pl, gdzie znajdziesz darmowy kurs e-commerce i wiele inspiracji.


Nota prawna:

mBank S.A. nie ponosi odpowiedzialności za stosowanie w praktyce informacji objętych powyższym materiałem. Materiał niniejszy ma charakter informacyjno – marketingowy i nie stanowi porady prawnej ani podatkowej.

 

Paynow

To nie jest oferta. Szczegóły i warunki skorzystania z Promocji „Paynow taniej na start” w są określone w regulaminie na www.mBank.pl/paynow i na www.paynow.pl. Promocja trwa od 1.02.2022 r. do 27.07.2022 r.

 

Promocja „Otwórz e-sklep ze Sky-Shop.pl”

To nie jest oferta. Szczegółowe warunki i opłaty związane Promocją „Otwórz e-sklep ze Sky-Shop.pl – edycja IV” są określone w Regulaminie Promocji „Otwórz e-sklep ze Sky-Shop.pl – edycja IV ” dostępnym na stronie www.mbank.pl/firma-w-internecie. Promocja trwa od 01.07.2021 do 31.01.2022.


wyniki wyszukiwania