3 min.
Trendy w e-commerce, czyli co napędza sprzedaż w internecie
ostatnia aktualizacja:
Rynek e-commerce z roku na rok nabiera rozpędu. Wybuch pandemii dodatkowo przyspieszył transformację nawyków konsumentów, a firmy, które do tej pory funkcjonowały stacjonarnie, rozwinęły swoją działalność o sprzedaż internetową.
z artykułu dowiesz się:
Dlaczego e-commerce jest ważny? Bo tam są klienci.
Obserwujemy przełamanie bariery mentalnej – konsumenci coraz częściej robią zakupy online. Nawet osoby, które preferowały zakupy stacjonarne, w obliczu wygody lub braku dostępu do towarów w tradycyjnym sklepie, częściej korzystają z zakupów online. Dzięki temu firmy zyskały nowych konsumentów, a w związku z tym również nowe wyzwania.
Jakie trendy zdominują kolejne lata w e-Commerce?
Eksperci wskazują na szereg czynników, które mają wpływ na kształtowanie się trendów w e-biznesie. Ostatnie 2 lata to ciąg wyzwań: pandemia, zerwane łańcuchy dostaw, wojna w Ukrainie i jej wpływ na wzrost cen paliw, surowców i komponentów, galopująca inflacja, zmienność przepisów podatkowych. Mierzymy się z nimi wszyscy – każdy w różnym stopniu. Z drugiej strony mamy do czynienia ze stałym wzrostem znaczenia technologii w codziennym życiu, której w dużym stopniu rozpędu nadały powyższe wyzwania.
Źródła podają różne trendy, które będą determinowały kierunek rozwoju e-commerce.
Do najważniejszych z nich dla sprzedawców online należą:
BOPIS i BNPL (buy online, pick up in store), to nic innego, jak kupowanie online z osobistym odbiorem w sklepie. Ta forma robienia zakupów jest szczególnie popularna w kupowaniu ubrań, książek, ale też elektroniki. Konsumenci cenią ten sposób odbioru głownie za oszczędność na koszcie dostawy oraz możliwość sprawdzenia zamówionego towaru przed płatnością.
Recommerce – pod tym pojęciem kryje się handel przedmiotami używanymi. Trend ten wyrasta z idei „zero waste” oraz ze stale rosnącej świadomości konsumentów w odniesieniu do wyżej wspomnianego zrównoważonego rozwoju. W tym trendzie najczęściej kupowanymi przedmiotami są ubrania, sprzęty elektroniczne, akcesoria, a także towary luksusowe.
Zrównoważony rozwój stale wzrasta świadomość konsumentów w zakresie ekologii. Wdrożenie strategii zrównoważonego rozwoju do modelu biznesowego firmy zwiększa szanse na dotarcie do nowej grupy klientów.
Platformizacja, czyli przejście tradycyjnych biznesów na platformy internetowe. Do 2025 roku ten trend będzie tak duży, że sprzedaż detaliczna online w kategoriach dojrzałych (odzież, książki podróże) będą stanowiły 45-50% wydatków online.
Handel społecznościowy to wszystkie transakcje, które odbywają się za pośrednictwem mediów społecznościowych. Wg raportu Accenture, globalny rynek handlu społecznościowego wzrośnie do 2025 roku do 1,2 biliona dolarów. To trzykrotnie szybciej niż w tradycyjnym e-commerce.
Rozszerzona i wirtualna rzeczywistość jest odpowiedzią na potrzebę konsumentów. Dzięki niej możliwe jest sprawdzenie na podstawie zdjęcia lub grafiki, jak dany produkt będzie wyglądał w realnym świecie. Mimo że wirtualne przymierzalnie dostępne były od lat, dopiero lockdown przyczynił się do zwiększenia ich popularności.
Fulfillment polega to na przekazaniu procesów logistycznych zewnętrznemu dostawcy. Są to takie procesy jak: przyjmowanie, przechowywanie, kompletacja, pakowanie, wysyłka zamówień oraz obsługa zwrotów. Fulfillment ma przed sobą dużą perspektywę rozwoju – prawie 27% menadżerów sklepów internetowych ma zamiar w ciągu najbliższych 3 lat przekazać firmie zewnętrznej logistykę.
Pomyśl o rozwoju swojej firmy
Wiele wydarzeń w ostatnich latach trwale wpłynęło na zwyczaje konsumentów, którzy przyzwyczaili się do kupowania online. Rozwijając swój biznes e-commerce, śledź trendy i nowe technologie, które będą odpowiedzią na potrzeby Twoich klientów. Zawsze możesz zajrzeć na naszego bloga, gdzie znajdziesz praktyczne wskazówki dla przedsiębiorców.
Nota prawna:
To nie jest oferta.mBank S.A. nie ponosi odpowiedzialności za stosowanie w praktyce informacji objętych powyższym materiałem. Materiał niniejszy ma charakter informacyjno – marketingowy i nie stanowi porady prawnej ani podatkowej.
Żródła:
1. raport „Trading places”, przygotowany przez międzynarodową firmę doradczą OC&C https://gs1pl.org/app/uploads/2022/08/raport_marketplace.pdf
2. badania przeprowadzone przez Accenture „Dlaczego zakupy czeka społeczna rewolucja"
https://pssb.pl/accenture-dlaczego-zakupy-czeka-rewolucja-spoleczna/
4. Raport: Fulfilment w e-commerce Wykorzystanie standardów GS1 w obszarze działalności operatorów fulfilment przygotowany przez GS1 Polska
https://gs1pl.org/app/uploads/2022/02/Raport_fulfilment_v3.pdf