artykuł

2 min.

Co należy wiedzieć wznawiając działalność gospodarczą

ostatnia aktualizacja:

Sprawdź, jak wznowić działalność gospodarczą i jak postąpić z ZUS i podatkiem w przypadku wznowienia firmy


Wniosek CEIDG-1 można złożyć zarówno w formie papierowej w dowolnym urzędzie gminy lub miasta, jak i elektronicznej za pośrednictwem profilu zaufanego E-PUAP lub przy użyciu kwalifikowanego podpisu elektronicznego.

 

Pamiętaj!

Złóż wniosek. Okres zawieszenia działalności może trwać od 30 dni do 24 miesięcy. Nie oznacza to jednak, że po upływie tego czasu następuje automatyczne „odwieszenie” działalności - wznowienie następuje wyłącznie na wniosek przedsiębiorcy.


Warto pamiętać, że nie wiąże nas data przewidywanego wznowienia działalności, którą wskazaliśmy w chwili zawieszania firmy. Miała ona wyłącznie charakter informacyjny.

Jeśli natomiast nie prześlemy informacji o wznowieniu działalności w ciągu 24 miesięcy od chwili zawieszenia, organ ewidencyjny przyśle nam wezwanie i wyznaczy 30-dniowy termin na zgłoszenie pod rygorem wykreślenia z ewidencji działalności gospodarczej.

Co z ZUS?

Nie musimy informować ZUS-u o fakcie wznowienia działalności gospodarczej. Jeśli wznawiamy działalność w trakcie danego miesiąca, opłacamy składki na ubezpieczenie społeczne proporcjonalnie - jedynie za okres, w którym firma działała. Składek na ubezpieczenie zdrowotne nie rozliczamy w ten sposób - nie płacimy tylko za te miesiące, w których działalność była zawieszona. Dlatego najlepiej wznawiać działalność „od pierwszego”.

Deklarację ZUS DRA powinniśmy złożyć za miesiąc, w którym została wznowiona działalność. Jeśli nie był to pierwszy dzień miesiąca, powinniśmy złożyć tę deklarację również za kolejny miesiąc. Powinniśmy także dokonać odpowiedniego zgłoszenia do ZUS, jeśli w okresie zawieszenia utraciliśmy prawo do preferencyjnych składek.

Co z podatkami?

Tu nic się nie zmienia - rozliczamy się tak samo jak deklarowaliśmy przed zawieszeniem działalności. Należy jednak pamiętać o tym, by prawidłowo rozliczyć koszty, przychody i transakcje jakie miały miejsce w okresie, gdy działalność była zawieszona. Jeśli powstał przychód, po wznowieniu działalności należy odprowadzić zaliczkę na podatek dochodowy.

Jeśli w okresie zawieszenia działalności nie składaliśmy deklaracji VAT związanej z ponoszonymi kosztami stałymi mającymi związek z wykonywaniem czynności opodatkowanych w tym czasie, powinniśmy złożyć je po wznowieniu działalności. Z uwagi na to, że będą to prawdopodobnie deklaracje złożone po terminie (VAT z faktury kosztowej rozlicza się w deklaracji za okres, w którym otrzymaliśmy fakturę lub w deklaracji za jeden z dwóch następnych okresów


mBank S.A. nie ponosi odpowiedzialności za stosowanie w praktyce informacji objętych powyższym materiałem. Materiał niniejszy ma charakter informacyjno – marketingowy i nie stanowi porady prawnej ani podatkowej.


wyniki wyszukiwania