1. Jeśli przestaniesz prowadzić działalność gospodarczą lub zawiesisz ją w ciągu 12 miesięcy od przyznania subwencji – musisz zwrócić 100% wartości subwencji.
2. Jeśli Twoja firma będzie działała nieprzerwanie przez 12 mięsiecy od momentu udzielenia subwencji:
bezwarunkowo musisz zwrócić 25% subwencji finansowej;
dodatkowo musisz zwrócić do 25% subwencji finansowej, tj. maksymalnie do wysokości skumulowanej straty gotówkowej na sprzedaży, którą wskażesz jako beneficjent (w okresie 12 miesięcy licząc od pierwszego miesiąca w którym przedsiębiorca odnotował stratę po 1 lutego 2020 r. lub od miesiąca w którym udzielona została subwencja). Wysokość straty gotówkowej zależy od formy działalności:
- dla przedsiębiorców, którzy prowadzą pełną rachunkowość gotówkową strata na sprzedaży to odzwierciedlona w rachunku wyników strata na sprzedaży netto z wyłączeniem w szczególności kosztów amortyzacji, rezerw i odpisów lub wyniku z przeszacowania lub sprzedaży aktywów;
- dla przedsiębiorców, którzy rozliczają się na podstawie księgi przychodów i rozchodów w kwocie wykazanej straty;
- dla przedsiębiorców, którzy rozliczają się na podstawie karty podatkowej lub na ryczałcie, stratę na sprzedaży oblicza się jako skumulowany spadek przychodów.
dodatkowo musisz zwrócić do 25% subwencji finansowej w zależności od średniej liczby pracowników (z wyłączeniem właściciela), jaką utrzymałeś w okresie 12 miesięcy kalendarzowych od końca miesiąca kalendarzowego, który poprzedza datę złożenia wniosku o subwencję, w stosunku do średniego stanu zatrudnienia w 2019 r. r., (obliczanego jako średnia z liczby pracowników na dzień 31 grudnia 2019 r. oraz 30 czerwca 2019):
- jeśli utrzymałeś średnią liczbę pracowników na poziomie wyższym niż 100%, to nie zwracasz nic więcej – tylko bezwarunkowe 25% subwencji,
- jeśli utrzymałeś średnią liczbę pracowników na poziomie od 50% do 100% – zwracasz dodatkowo od 0% do 25% kwoty subwencji – proporcjonalnie do skali redukcji zatrudnienia, według wzoru:
Wartość subwencji podlegajacej zwrotowi z tytułu redukcji zatrudnienia =wartość subwencji*50%*Skala Redukcji Zatrudnienia, gdzie

- jeśli utrzymałeś zatrudnienie na poziomie niższym niż 50% – zwracasz dodatkowo 25% subwencji.
PFR sprawdzi stan zatrudnienia w Twojej firmie na koniec 12 miesiąca kalendarzowego od dnia decyzji o udzieleniu subwencji finansowej. Przedsiębiorca, który utrzymał co najmniej 100% poziom zatrudnienia oraz wykazał stratę gotówkową na sprzedaży większą niż 25% wartości subwencji, może zachować 75% kwoty subwencji w formie bezzwrotnej.
Co jeszcze powinieneś wiedzieć?
Polski Fundusz Rozwoju może zmienić warunki umorzenia zwrotu subwencji dla MŚP, których przychody spadły o więcej niż 75%. Weźmie pod uwagę indywidualną sytuację danego MŚP.
Nie będziesz musiał zwracać subwencji (oprócz bezwarunkowych 25%), jeśli:
Subwencję będziesz zwracać w 24 równych miesięcznych ratach. Zaczniesz ją spłacać 13 miesiąca kalendarzowego, licząc od pierwszego pełnego miesiąca kalendarzowego po dniu udzielenia subwencji finansowej.