Złożyć oświadczenia na formularzu zaznaczając TAK/NIE
Uzupełnić wszystkie dane kontaktowe firmy
Wskazać wysokość faktycznie osiągniętych przychodów
Wskazać wysokość faktycznie poniesionych kosztów stałych
Załączyć wymagane dokumenty księgowe.
sprawdź, kiedy można umorzyć subwencję
Tarcza Finansowa 2.0
warunki całkowitego umorzenia subwencji w przypadku MŚP:
nieprzerwanie prowadzisz działalność gospodarczą w okresie od złożenia wniosku o subwencję do 31 grudnia 2021 r. W tym czasie nie rozpoczęła się likwidacja Twojej firmy oraz postępowanie upadłościowe lub restrukturyzacyjne,
nie później niż do 30 czerwca 2022 r. zwrócisz nadwyżkę udzielonej subwencji finansowej. Nie możesz zatrzymać nadwyżki subwencji, która była wyliczona na podstawie wskazanych we wniosku prognozowanych kosztów stałych – wyższych od tych, które faktycznie poniosłeś.
Przedsiębiorca wykazuje rzeczywiste koszty stałe na podstawie sprawozdań finansowych lub dokumentów księgowych za okres od 1 listopada 2020 r. do 31 marca 2021 r.
Na potrzeby ustalenia warunków umorzenia subwencji dla MŚP – PFR nie bada utrzymania poziomu zatrudnienia.
harmonogram i najważniejsze daty
118.11.2021 formularz rozliczenia subwencji dostępny po zalogowaniu w mBanku
18.11.2021 formularz rozliczenia subwencji dostępny po zalogowaniu w mBanku
2do 15.01.2022 – złożenie formularza przez przedsiębiorcę
do 15.01.2022 – złożenie formularza przez przedsiębiorcę
3do 30.06.2022 spłata nadwyżki przez przedsiębiorcę
do 30.06.2022 spłata nadwyżki przez przedsiębiorcę
4do 30.07.2022 decyzja PFR
do 30.07.2022 decyzja PFR
5do 15.09.2022 zwroty części lub całości subwencji
do 15.09.2022 zwroty części lub całości subwencji
jak złożyć oświadczenia o rozliczeniu
Aby poprawnie wypełnić formularz oświadczenia należy:
Dowodem poprawności rozliczenia jest plik JPK_PKPIR lub JPK_KR (w zależności od prowadzonej rachunkowości). Należy załączyć go podczas składania wniosku o umorzenie w formacie .xml za okresy: listopad - grudzień 2020 i styczeń-marzec 2021
rozliczenie nadwyżki
Kwota subwencji finansowej w tarczy PFR 2.0 maksymalnie mogła wynosić:
nie więcej niż 70% Kosztów Stałych za okres listopad-grudzień 2020 r., jeżeli w tym okresie spadek Przychodów w relacji do analogicznego okresu 2019 r. wynosił co najmniej 30%
nie więcej niż 70% prognozowanych Kosztów Stałych za okres styczeń-marzec 2021 r., jeżeli w tym okresie prognozowany spadek Przychodów w relacji do analogicznego okresu 2019 r. wynosił co najmniej 30%
Na etapie rozliczenia dane prognozowane zastępowane są danymi rzeczywistymi. Na tej podstawie wyliczana jest kwota ewentualnej nadwyżki. Należy ją spłacić do 15.03.2022 r. na indywidualny numer rachunku bankowego wskazanego w rozliczeniu.
przychody i koszty stałe
Definicja przychodów dla poszczególnych rodzajów rozliczania się przedsiębiorcy (zawarta w regulaminie programu):
Sposób rozliczania się przedsiębiorcy |
Rodzaj dokumentu |
podatnicy VAT rozliczający się miesięcznie |
sprzedaż towarów i usług wykazana w deklaracji JPK V7M |
podatnicy VAT rozliczający się kwartalnie |
sprzedaż towarów i usług wykazana w deklaracji JPK V7K (w zakresie przychodu za dany miesiąc) |
|
przychód z innych źródeł (tzw. przychód operacyjny) w rozumieniu ustawy CIT albo przychód w rozumieniu ustawy PIT |
korzystający z karty podatkowej (niebędący czynnym podatnikiem VAT). |
kwota oszacowana na podstawie wystawionych faktur lub rachunków |
Sposób rozliczania się przedsiębiorcy |
Rodzaj dokumentu |
podatnicy VAT rozliczający się miesięcznie |
sprzedaż towarów i usług wykazana w deklaracji JPK V7M |
podatnicy VAT rozliczający się kwartalnie |
sprzedaż towarów i usług wykazana w deklaracji JPK V7K (w zakresie przychodu za dany miesiąc) |
|
przychód z innych źródeł (tzw. przychód operacyjny) w rozumieniu ustawy CIT albo przychód w rozumieniu ustawy PIT |
korzystający z karty podatkowej (niebędący czynnym podatnikiem VAT). |
kwota oszacowana na podstawie wystawionych faktur lub rachunków |
Definicja kosztów stałych zawarta w regulaminie programu:
Koszty stałe oznaczają faktyczną stratę brutto , czyli wynik finansowy przed opodatkowaniem, uwzględniający zysk lub stratę z działalności operacyjnej oraz koszty i przychody finansowe w okresie od dnia 1.11.2020 r. do 31.03.2021 r., wykazaną przez wnioskodawcę w rachunku zysków i strat lub innych dokumentach sprawozdawczych. Należy dodatkowo wyłączyć koszty aktualizacji wartości aktywów oraz uwzględnić przychody z tytułu pomocy publicznej uzyskane z innych źródeł.
przykłady
Zobacz przykłady rozliczeń umorzeń PFR 2.0 - tutaj.
warunki całkowitego umorzenia subwencji w przypadku mikrofirm:
nieprzerwanie prowadzisz działalność gospodarczą w okresie od złożenia wniosku o subwencję do 31 grudnia 2021 r. W tym czasie nie rozpoczęła się likwidacja Twojej firmy oraz postępowanie upadłościowe lub restrukturyzacyjne,
utrzymasz średni poziom zatrudnienia w 2021 r. w porównaniu do liczby pracowników, na których otrzymałeś subwencję.
W związku ze zbliżającym się terminem rozliczania subwencji w ramach tarczy PFR 2.0 dla mikrofirm PFR rozpoczął już szkolenia z tego zakresu. Klienci mogą się już zapisywać tu.
pytania i odpowiedzi
Program Tarcza Finansowa PFR jest finansowany i realizowany przez Polski Fundusz Rozwoju S.A.
Więcej informacji o programie znajdziesz tutaj.
dokumenty
Nota prawna
To nie jest oferta. Materiał ma charakter wyłącznie informacyjny i nie dotyczy produktów i usług mBanku S.A.
Wsparcia finansowego (subwencji finansowej) w ramach Programu Tarcza Finansowa PFR udziela Polski Fundusz Rozwoju S.A. Zasady i warunki otrzymania oraz zwrotu wsparcia określa Polski Fundusz Rozwoju S.A.
mBank S.A. nie gwarantuje, że informacje zawarte w materiale są kompletne. Szczegółowe informacje znajdziesz na stronie https://pfr.pl/tarcza20