Jeśli chcesz zobaczyć transakcje starsze niż 5 lat, skorzystaj z bezpłatnego zestawienia operacji. Znajdziesz je w zakładce Płatności > Zestawienie operacji. Wpływy i wydatki możesz też sprawdzić w analizie historii, w zakładce: Finanse.
Historia w serwisie transakcyjnym - najczęściej zadawane pytania
-
Czy mogę rozróżnić przelew przychodzący/wychodzący wewnętrzny w obrębie mBanku od zewnętrznego?
-
Rodzaj operacji (np. Przelew zewnętrzny wychodzący lub Przelew wewnętrzny przychodzący) jest widoczny w Szczegółach operacji. Poszczególne operacje łatwo odnajdziesz, korzystając z wyszukiwarki (wpisz np.'wewn' aby zobaczyć przelewy wewnętrzne).
-
-
Jakie operacje są zdefiniowane jako Inne operacje?
-
Taką ikonę mają księgowania mOkazji, wszystkie opłaty i prowizje bankowe, kapitalizacje odsetek oraz składki pobrane na ubezpieczenia (oraz inne transakcje, których nie da się jednoznacznie przypisać jako transakcje kartą lub przelew).
-
-
Czy mogę przywrócić macierzysty opis operacji oraz kategorię po dokonaniu zmian?
-
Tak - zawsze możesz zmienić widoczny opis i kategorię operacji. W szczegółach prezentowany jest oryginalny opis operacji, który nigdy nie jest zmieniany. Oryginalna kategoria operacji nie jest zapisywana.
-
-
Dlaczego nie widzę części operacji na liście operacji historii z kategoryzacją?
-
W historii z kategoryzacją możliwe jest wyłączenie oraz włączenie prezentacji operacji z grup 'Nieistotne' i 'Oszczędności i inw.'. Służą do tego opcje: 'Pokazuj operacje nieistotne' i 'Pokazuj oszczędności i inwestycje' w 'Pozostałe filtry'.
-
-
Dlaczego spłata karty kredytowej oznaczona jest jako operacja nieistotna?
-
Spłata karty kredytowej w mBanku otrzymuje kategorie 'Spłata karty' z grupy 'Nieistotne' aby nie była uwzględniona w analizie historii i budżetach. W ten sposób operacja spłaty karty nie podwaja Twoich już skategoryzowanych wydatków na karcie. Np. jeżeli płacisz w sklepie spożywczym 100 zł za zakupy, operacja ma nadawaną kategorię 'Żywność i chemia spożywcza'. Zakładając, że jest to jedna transakcja kartą i spłacasz ją pod koniec miesiąca to przelew 100 zł na 'Spłatę karty' nie jest kolejnym wydatkiem i dlatego oznaczamy go jako 'Nieistotony'.
-
-
Co oznacza ikona "OK?" obok kolumny kategoria?
-
Ikona 'OK.?' pojawia się dla operacji przy 'kategorii', na którą powinieneś zwróć uwagę - popraw kategorię lub potwierdź jej poprawność. mNawigacja finansowa uwzględni tę informację w przyszłości.
-
-
Czy mogę zdefiniować własną kategorię w drzewie kategorii?
-
Tak - w tym celu należy wykorzystać opcję 'Dodaj kategorię' w interesującej nas grupie kategorii na drzewie kategorii.
-
-
Czy można zmienić drzewo kategorii?
-
W każdej grupie kategorii użytkownik może dodawać i usuwać własne kategorie. Modyfikacja oryginalnych grup i kategorii nie jest możliwa.
-
-
Czy kategoryzowane są wszystkie moje operacje?
-
Tak - kategoryzowane są wszystkie operacje widoczne w "Liście operacji". W każdej momencie możesz zmienić przypisaną kategorię.
-
-
Czym jest kategoria operacji?
-
Kategoria operacji to jej etykieta (np. 'Paliwo' dla zakupów na stacji paliw, czy 'Zdrowie i uroda' dla zakupów w drogerii), która ma ułatwić analizowanie wydatków i pomóc w odpowiedzie na pytanie: 'Na co wydaję najwięcej?'.
-
-
Czy w historii operacji można wyszukiwać po numerze rachunku?
-
Tak - do wyszukiwarki należy wprowadzić pełnym 26 cyfrowy numer rachunku.
-
-
Jak działa wyszukiwarka w historii operacji?
-
Wyszukiwarka działa w czasie rzeczywistym i już po trzech wprowadzonych znakach podpowiada i wyświetla możliwe odpowiedzi. Możesz przeszukiwać historię po danych odbiorcy albo nadawcy, dacie, kwocie lub zakresie kwot (np. 50 - 75), tytule, kategorii lub tagu transakcji. Zupełnie jak w ulubionej wyszukiwarce internetowej.
-
-
Gdzie mogę sprawdzić saldo "po operacji"?
-
Aby sprawdzić wysokość salda po operacji należy włączyć przełącznik SALDO lub rozwinąć szczegóły danej operacji.
-
-
Czy można dowolnie zmienić kategorię operacji?
-
Tak - każdy użytkownik może dowolnie zmieniać kategorie operacji korzystając z drzewa kategorii.
-
-
Co to są operacje nieistotne?
-
Ponieważ nie każda operacja na koncie to wydatek (np. przelew pomiędzy rachunkami własnymi) w drzewie kategorii istnieje specjalna grupa kategorii "Nieistotne". Operacje oznaczone jako nieistotne są w historii z kategoryzacją oznaczone specjalną szarą czcionką. Takie operacje nie są uwzględniane w analizie historii i budżetach.
-
-
Część moich operacji jest źle skategoryzowana, jak to zmienić?
-
Każda kategoria może być w łatwy sposób zmieniona przez użytkownika. mNAWIGACJA FINANSOWA uwzględni taką informację w przyszłości podczas nadawania nowym operacjom.
-
-
Czy mogę włączyć automatyczną kategoryzajcę?
-
Nie ma takiej możliwości. Kategoryzowanie operacji jest podstawową funkcjonalnością mNAWIGACJI FINANSOWEJ.
-
-
Do czego służą tagi i jak z nich korzystać?
-
Tagowanie służy oznaczeniu pojedynczych transakcji w celu szybszego ich znalezienia np.: tagujesz transakcje wykonane na wakacjach – dzięki temu będziesz mógł łatwiej sprawdzić ile dokładnie wydałeś na wakacjach mimo że transakcje wykonywane były w różnych miejscach i w różnych sklepach a zatem mogły otrzymać automatycznie różne kategorie.
-
-
Do czego służy zmiana opisu operacji?
-
Zmiana taka pozwala na dokładnie opisywanie swoich operacji, aby w przyszłości łatwiej było sprawdzić 'na co dokładnie wydałem te 100zł'. Opcja ta jest przydatna szczególnie przy wypłatach z bankomatu, które można teraz opisać zgodnie z przeznaczeniem podjętych środków (Np. zamiast 'Wypłata z bankomatu' można mieć 'Fryzjer', 'Kieszonkowe' lub 'Za parking'). Pamiętaj, że taka modyfikacja opisu jest widoczna tylko dla Ciebie i na potwierdzeniu operacji zobaczysz zawsze oryginalny opis.
-
-
Jak zmienić nazwę kategorii czy opis dla kilku transakcji?Kliknij
-
Korzystając z opcji "Zaznacz wiele" zaznacz operacje, które chcesz razem zmodyfikować.
-
-
Zmieniłem krótki opis i dokonałem podziału operacji. Czy takie dane znajdą się na potwierdzeniu operacji?
-
Nie. Potwierdzenie operacji zawiera wyłącznie oryginalne dane z wyłączeniem informacji o kategorii, przypisanych tagach, komentarzach.
-
-
Czy ikonki typu operacji zmienią się jeśli zmienię opis operacji i kategorię?
-
Nie - takie zmiany nie mają wpływu na ikonę typu operacji.
-
-
Do czego służy podział operacji?
-
Zdarza się, że w ramach jednej operacji (np. zakupy w hipermarkecie) kupujemy rzeczy z różnych kategorii (np. art. spożywcze, alkohol i prezent dla dziecka). Opcja podziału operacji pozwala na ich rozdzielenie i odpowiednią kwalifikację
Pamiętaj, że taki podział operacji jest widoczny tylko dla Ciebie i na potwierdzeniu zobaczysz zawsze oryginalne dane operacji.
-
-
Jak porównać obecne wydatki do historycznych?
-
Takie porównania mogą być przeprowadzone w zakładce Analiza historii (Płatności/Historia). Można tam zobaczyć ile wynosiły wydatki i wpływy w interesującym okresie, sprawdzić czy wydatki nie były większe niż wpływy (Bilans) oraz jak zmieniają się kwoty przelewane przez Ciebie na grupę kategorii "oszczędności i inwestycje".
-
-
Jak założyć budżet
-
Aby to zrobić wejdź w zakładkę Budżety i kliknij w przycisk 'Dodaj do obserwowanych'. Znajdziesz tam propozycje budżetów, a także będziesz mógł wybrać dowolną kategorię w której chcesz utworzyć budżet.
-
-
Czy każdy ze współaścicieli rachunku może mieć swoje indywidualne budżety?
-
Tak - każdy współwłaściciel rachunku tworzy swoje indywidualne budżety.
-
-
Czy współwłaściciel ma dostęp do moich budżetów?
-
Nie - każdy współwłaściciel ustanawia swoje odrębne budżety. Budżety jednego współwłaściciela nie są widoczne dla drugiego współwłaściciela.
-
-
Czy wydatki właściciela i pełnomocnika można rozdzielić i założyć dla nich osobne budżety?
-
Nie - każda osoba tworzy indywidualne budżety, których nie można rozdzielać, a także łączyć z budżetami innych osób (pełnomocników i współwłaścicieli).
-
-
Czy każdy ze współwłaścicieli rachunku może przypisaś do operacji własną kategorię? Czy drugi współwłaściciel będzie ją widział?
-
Tak - każdy współwłaściciel może przypisać operacji dowolną kategorię bez wpływu na drugiego współwłaściciela. Drugi współwłaściciel widzi cały czas początkowo nadaną kategorię.
-
-
Gdzie znajdę listę blokad i zawieszeń?
-
Blokadę środków na rachunku powodują najczęściej autoryzacje płatności kartami. Takie nierozliczone płatności są od razu prezentowane w historii z kategoryzacją ze specjalnym oznaczeniem w kolumnie Typ. Tego rodzaju operacje nie mają salda Dodatkowo pełna lista blokad i zawieszeń dla poszczególnych rachunków jest widoczna w zakładce Blokady i zawieszenia.
-
-
Dlaczego część wierszy na liście operacji jest wyszarzona?
-
Wyszarzone są te operacje, które otrzymały kategorie z grupy "nieistotne". Wszystkie operacje z tej grupy nie są uwzględniane w analizie historii i budżetach.
-
-
Gdzie mogę zrobić eksport historii operacji do pliku?
-
Eksport listy operacji możliwy jest w Historii w sekcji Zestawienie operacji. Wybierz tam interesujący Cię rachunek i zakres danych, a następnie zapisz listę w wybranym formacie (PDF, HTML, CSV).
Dodatkowo plik o charakterze nie księgowym, zawierający listę operacji wraz z kategoriami można pobierać przyciskiem ‘Pobierz listę’
-
-
Jak mogę wydrukować potwierdzenie przelewu?
-
Potwierdzenie przelewu możesz zapisać i wydrukować dla operacji już zrealizowanej lub dla przelewów Elixir, gdy operacja jest w statusie oczekującym.
W tym celu wybierz ikonę z prawej strony danej operacji na liście lub wejdź do szczegółów interesującej Cię operacji w "Liście operacji” – opcja pobrania potwierdzenia dostępna na dole szczegółów.
-
-
Jak pobrać potwierdzenie dla kilku operacji?
-
Możesz wydrukować potwierdzenie dla kilku operacji korzystając z opcji "Zaznacz wiele"
-
-
Czy w historii operacji rozróżnię operacje wykonywanie cyklicznie oraz polecenia zapłaty?
-
W historii z kategoryzacją oba typy operacji widoczne są z taką samą ikoną 'Przelew'. Wszystkie Polecenia Zapłaty łatwo odnaleźć korzystając z wyszukiwarki (wpisz np.'polecenie').
-