pytania i odpowiedzi
płatności zbliżeniowe BLIK
Korzystanie z płatności zbliżeniowych BLIK jest bezpłatne.
Włącz NFC w swoim telefonie i ustaw aplikację mBanku jako domyślą do płatności, jeśli nie zrobiłeś tego podczas uruchamiania BLIKA zbliżeniowego. Aby zapłacić, odblokuj telefon i zbliż go do terminala w ciągu 60 sek. Nie musisz uruchamiać aplikacji bankowej.
Po upływie 60 sek. aplikacja może poprosić Cię o ponowne odblokowanie telefonu.
Aby korzystać z płatności zbliżeniowych BLIK, nie musisz mieć karty płatniczej – wystarczy aplikacja mBanku zainstalowana w telefonie.
Płatności zbliżeniowe BLIKIEM są bezpieczne. Po kradzieży lub zgubieniu zgłoś to na mLinię +48 42 6 300 800 i zablokuj dostęp do aplikacji mobilnej, aktywnej na utraconym urządzeniu. Możesz to zrobić w serwisie transakcyjnym: wybierz Ustawienia i zaznacz Dostęp do banku. Znajdź urządzenie i kliknij Usuń.
Dla płatności BLIKIEM obowiązują tylko limity dzienne. Ich aktualne wykorzystanie sprawdzisz w aplikacji mobilnej: Ustawienia > Ustawienia BLIK.
W ustawieniach telefonu wybierz aplikację mBanku i ustaw ją jako domyślną do płatności telefonem. W każdej chwili możesz to zmienić, aby skorzystać z Google Pay.
Aktualnie płatności zbliżeniowe BLIK dostępne są tylko na telefonach z systemem operacyjnym Android oraz HarmonyOS.
W ustawieniach telefonu wybierz aplikację mBanku i ustaw ją jako domyślną do płatności telefonem. Aby to zrobić, wybierz „NFC i płatności”, a następnie „Dotknij i zapłać” (Tap&Pay albo Zbliż i zapłać). W tym miejscu znajdziesz informację, jaką aplikację masz ustawioną jako domyślną i jak możesz ją zmienić. Ścieżka tej opcji może być różna w zależności od marki i modelu telefonu.
Nie, jeśli odinstalujesz aplikację bankową, nie zapłacisz zbliżeniowo BLIKIEM.
Nie. BLIKIEM zapłacisz zbliżeniowo bez włączonego internetu i nawet gdy jesteś poza zasięgiem sieci. Natomiast co pewien czas aplikacja może poprosić Cię o zalogowanie.
Nie. Wyłączenie NFC uniemożliwi płatności zbliżeniowe BLIK.
Sprawdź, czy masz aktywne płatności zbliżeniowe BLIK i czy aplikacja mBanku ustawiona jest jako domyślna do płatności telefonem.
Sprawdź, czy masz włączone NFC w telefonie.
Upewnij się, że masz ustawioną bezpieczną blokadę ekranu: PIN, wzór zabezpieczający, odcisk palca, skan twarzy lub tęczówki oka.
Zaloguj się do aplikacji banku, aby system odświeżył pulę płatności.
Sprawdź, czy masz dość pieniędzy na koncie.
Zobacz wysokość limitu płatności BLIKIEM zbliżeniowym.
Sprawdź, czy masz aktywne płatności zbliżeniowe BLIK i czy aplikacja mBanku ustawiona jest jako domyślna do płatności telefonem.
Sprawdź, czy masz włączone NFC w telefonie.
Upewnij się, że masz ustawioną bezpieczną blokadę ekranu: PIN, wzór zabezpieczający, odcisk palca, skan twarzy lub tęczówki oka.
Zaloguj się do aplikacji swojego banku, aby system odświeżył pulę płatności.
Sprawdź, czy masz dość pieniędzy na koncie.
Zobacz wysokość limitu płatności BLIKIEM zbliżeniowym.
Wejdź w Ustawienia > Ustawienia BLIK > płatności zbliżeniowe BLIK i wybierz wyłącz.
Nie. Nadal będziesz mógł płacić z kodem BLIK w internecie i sklepach stacjonarnych, wypłacać gotówkę z bankomatu używając kodu BLIK oraz wysyłać przelewy na telefon BLIK.
Nie. Nie musisz być zalogowany do aplikacji banku, aby płacić zbliżeniowo BLIKIEM.
NFC umożliwia wymianę danych pomiędzy telefonem, a terminalem płatniczym. NFC możesz włączać i wyłączać w ustawieniach telefonu. Sposób uruchomienia NFC zleży od modelu telefonu. Niektóre modele telefonów nie mają NFC - w takiej sytuacji płatności zbliżeniowe BLIK nie będą możliwe.
Telefony mogą mieć umiejscowioną antenę NFC w różnych miejscach – w przypadku problemów z działaniem technologii NFC, sprawdź w instrukcji swojego telefonu, gdzie umiejscowiona jest antena NFC. Dodatkowo, przykładając telefon do terminala, warto spróbować różnych ustawień urządzenia. Niektóre obudowy i pokrowce na telefon mogą zaburzać poprawne funkcjonowanie technologii NFC, jej zdjęcie zniweluje ten problem.
Mogą zdarzyć się przypadki, gdzie obudowa telefonu może wpływać na działanie anteny NFC, a tym samym płatność może nie zostać zrealizowana. Jeśli zauważysz, że Twoja obudowa blokuje sygnał NFC, postaraj się płacić bez niej. Podczas zbliżenia telefonu do terminala przytrzymaj telefon przez chwilę nieruchomo.
Podczas zwrotu towaru w sklepie konieczne jest posiadanie telefonu z aplikacją mBanku, z którego dokonana była płatność. W większości przypadków zwrot środków będzie zrealizowany przez zbliżenie telefonu do terminala z aktywną aplikacją i z włączonymi płatnościami zbliżeniowymi BLIK.
Tak, płatności zbliżeniowe BLIKIEM są możliwe też za granicą. Usługę udostępniamy naszym klientom stopniowo.
Przewalutowanie płatności BLIKIEM zbliżeniowym odbywa się po kursie Mastercard.
Nie. Jeśli chcesz zapłacić BLIKIEM w internecie, użyj płatności z kodem BLIK.
Jeśli masz swoje ulubione sklepy lub przeglądarki możesz dodać je do zaufanych w aplikacji mBanku. Wtedy przy kolejnych zakupach w tym sklepie lub na tej przeglądarce zapłacisz BLIKIEM szybko i bezpiecznie, bez pobierania kodu.
Nie musisz mieć karty płatniczej, żeby korzystać z Płatności zbliżeniowych BLIK.
Możesz aktywować płatności zbliżeniowe BLIK, jeśli:
masz zainstalowaną aplikację mBanku
masz telefon z systemem operacyjnym Android, HarmonyOS i anteną NFC
Twój telefon ma aktualne usługi Google Play, Huawei Store i oryginalne oprogramowanie
Tak. Ze względu na to, że płatności zbliżeniowe BLIK realizowane są z użyciem technologii dostarczanej przez Mastercard, taki napis na wydruku może się pojawiać.
Obecnie nie ma takiej możliwości.
Jeśli na ekranie z wyborem metody płatności nie ma wyróżnionej płatności zbliżeniowej BLIK, wybierz opcję zapłaty kartą płatniczą, jeśli chcesz zapłacić zbliżeniowo.
Tak, rezygnację możesz złożyć na mLinii lub w naszej placówce. Szczegółowe informacje dotyczące wysokości prowizji, którą pobieramy za przewalutowanie transakcji BLIKIEM zbliżeniowym w walucie obcej znajdziesz w Taryfie prowizji i opłat bankowych dla osób
fizycznych w ramach bankowości detalicznej mBanku S.A. na https://www.mbank.pl/pomoc/oplaty/interaktywna/ind/.