pytania i odpowiedzi
płatności kartą na odległość
Gdy płacisz kartą w internecie, upewnij się, że:
połączenie z witryną jest bezpieczne - adres strony internetowej zaczyna się od https://
wpisany adres jest poprawny
strona ma ważny certyfikat (w górnym oknie przeglądarki powinna znajdować się mała ikona z kłódką)
Pamiętaj, aby nigdy nie ujawniać PIN-u swojej karty! Nie wolno go zapisywać na karcie lub nosić wraz z nią!
Planujesz większe zakupy w sklepie lub w internecie? Sprawdź limity na swojej karcie:
w serwisie transakcyjnym: Produkty -> Karty->Wszystkie. Wybierz kartę, która Cię interesuje-> Limity
w aplikacji: Produkty -> Karty ->Wybierz kartę, która Cię interesuje->Zmień limity
Aktualne limity dla wszystkich kart znajdziesz tutaj.
Dzienne limity na płatności kartą w sklepie, w internecie lub wypłaty gotówki z bankomatów możesz zmienić w serwisie transakcyjnym lub aplikacji mobilnej:
w serwisie transakcyjnym: wybierz zakładkę Produkty -> Karty -> Wszystkie -> Wybierz kartę która Cię interesuje -> Limity autoryzacyjne i kliknij Zmień
w aplikacji mobilnej: wybierz Produkty > Karty > Karty debetowe > Wybierz kartę, która Cię interesuje i kliknij Zmień limity
Jest to 3-cyfrowy kod zabezpieczający. Przy jego pomocy sprawdzamy autentyczność Twojej karty. Znajdziesz go na odwrocie swojej karty (zwykle obok swojego podpisu). Jeśli masz kartę Mastercard Mobilną, kod znajdziesz w aplikacji mobilnej. Jeśli masz eKartę Wirtualną, kod znajdziesz w aplikacji mobilnej i serwisie transakcyjnym.
Standard 3–D Secure został stworzony z myślą o zapewnieniu lepszych zabezpieczeń i dodatkowego uwierzytelniania płatności kartami w internecie. Dzięki temu możesz jeszcze bezpieczniej płacić kartą – debetową lub kredytową – w sklepach internetowych.
Jeśli jeszcze nie wiesz, jak to działa w praktyce, sprawa jest prosta:
Wykonujesz transakcję w sklepie internetowym, wspierającym standard 3-D Secure.
W zależności od stosowanej przez Ciebie metody potwierdzania transakcji wyślemy Ci SMS lub mobilną autoryzację :
Przed zatwierdzeniem transakcji zweryfikuj dane zaprezentowanie w SMS lub mobilnej autoryzacji. Czy jest to Twój numer karty płatniczej oraz czy zgadza się kwota i waluta transakcji.
Jeśli wszystko się zgadza :
potwierdź mobilną autoryzację jeśli używasz aplikacji mobilnej mBanku lub
wprowadź kod SMS oraz za Twoją zgodą, przepisz tekst służący do przetworzenia Twoich danych biometrycznych, a następnie zatwierdź płatności na stronie sklepu,
Poprawnie wykonaną płatność zobaczysz w serwisie transakcyjnym (Produkty -> Karty -> Blokady) oraz aplikacji mobilnej (Produkty -> karty -> szczegóły karty -> zablokowane środki)
Ponadto należy pamiętać, iż w przypadku dokonywania operacji na niektórych serwisach internetowych (iTunes, Amazon, PayPal), przed dokonaniem właściwej transakcji, przy rejestrowaniu swojej karty płatniczej, serwisy przeprowadzają weryfikację ważności konta oraz dostępnych środków na rachunku powiązanym z kartą nazywaną preautoryzacją – po pozytywnej autoryzacji zostaje założona blokada na niewielką kwotę (najczęściej jednostka danej waluty np. 1 PLN, 1 EUR czy 1 USD) która po upływie 14 dni wygasa. Dokonując więc operacji na serwisie Amazon, należy pamiętać o ustanowionym limicie autoryzacyjnym ilościowym w wysokości minimum 2 (jeden na preautoryzację i minimum jeden na „właściwą” transakcję).
W przypadku transakcji na odległość dopuszcza się tzw. weryfikację danych posiadacza karty, która polega na kontakcie punktu handlowo-usługowego z mBankiem celem weryfikacji, czy imię, nazwisko oraz adres podany na zamówieniu zgadza się z danymi zawartymi w systemie mBanku. W przypadku niezgodności, ze względów bezpieczeństwa, transakcja może zostać anulowana (tutaj należy jednak podkreślić, że mBank nigdy nie ujawnia danych dotyczących posiadacza karty, udział pracownika mBanku w procedurze weryfikacji przekazanych danych ogranicza się do udzielenia odpowiedzi, czy dane na zamówieniu są poprawne, czy błędne).
Standardowo przy transakcjach na odległość nie można pominąć kwestii bezpieczeństwa. Z racji niewielkiej ilości informacji wymaganej do dokonania transakcji (w porównaniu do transakcji z fizycznym wykorzystaniem karty) należy zwrócić szczególną uwagę na zachowanie elementarnych zasad bezpieczeństwa. Wprowadzając dane karty w formularzu internetowym, należy zawsze upewnić się, czy połączenie ze stroną jest szyfrowane, co symbolizuje zamknięta kłódka w oknie przeglądarki a sam adres strony internetowej powinien zaczynać się od https:// (szyfrowanej wersji standardowego protokołu http://). Ponadto nie zaleca się przesyłanie danych dotyczących karty płatniczej za pomocą poczty elektronicznej, gdzie dane te najczęściej przesyłane są w sposób niezabezpieczony (i niejednokrotnie po wysłaniu nadal znajdują się w archiwum na serwerze poczty).
Powyżej wyszczególnione zostały wszystkie najczęściej spotykane potencjalne problemy oraz zagrożenia wiążące się z transakcjami kartą na odległość. Stosowanie się do powyższych wskazówek istotnie zminimalizuje ryzyko trudności z płatnościami, natomiast w przypadku ewentualnych innych problemów z dokonaniem płatności kartą (ale i pytań oraz wszelkich wątpliwości) pomocą służą pracownicy mLinii, do których kontaktu w razie wszelkich wątpliwości zachęcamy.