pytania i odpowiedzi
pełnomocnictwo do rachunków
W mBanku wyróżniamy dwa podstawowe typy pełnomocnictw: rodzajowe i szczególne.
To „węższy” rodzaj pełnomocnictwa. Pełnomocnik szczególny może dysponować środkami na rachunku jedynie za pomocą karty debetowej. Nie ma wglądu w szczegóły rachunku ani dostępu do serwisu internetowego i nie może składać innych dyspozycji oprócz tych, związanych z użytkowaniem swojej karty. Aktywacja karty i ustanowienie PINu do karty może zostać wykonane jedynie poprzez mLinię, po uprzedniej aktywacji tego kanału (ustanowieniu telekodu).
Pełnomocnik rodzajowy do rachunku ma szerokie uprawnienia do dysponowania rachunkiem i rachunkami powiązanymi na tych samych zasadach, co posiadacz rachunku, z zastrzeżeniem czynności wymienionych w regulaminie. Pełnomocnik rodzajowy może m.in. wykonywać przelewy, wypłaty, uzyskiwać informacje o rachunku, zamawiać dokumenty, zakładać lokaty.
Kartę możesz zamówić w momencie wnioskowania o dopisanie pełnomocnika rodzajowego lub szczególnego w serwisie transakcyjnym, za pośrednictwem mLinii, w placówkach banku lub w oddziale (gdy jesteś klientem Private Banking).
Kartę można aktywować oraz nadać do niej PIN w internecie lub na mLinii, po uprzedniej aktywacji tego kanału (ustanowieniu telekodu). Wyjątek stanowi pełnomocnik szczególny, który z racji tego, że nie posiada dostępu do serwisu transakcyjnego, może aktywować kartę oraz ustanowić do niej PIN jedynie poprzez mLinię.
Posiadacz rachunku (właściciel firmy lub reprezentant) po zalogowaniu się do serwisu transakcyjnego widzi wszystkie karty wydane do rachunku – zarówno swoje jak i pełnomocników. Posiadacz (właściciel firmy lub reprezentant) ma możliwość zmiany limitów oraz przeglądania operacji i blokad na karcie wydanej na imię i nazwisko pełnomocnika.
Pełnomocnik rodzajowy może złożyć dyspozycję zmiany limitów autoryzacyjnych jedynie dla karty wydanej na jego imię i nazwisko.
Pełnomocnik szczególny nie może zmienić limitów autoryzacyjnych do żadnej z kart wydanych do rachunku.
Pełnomocnika do rachunku prowadzonego dla osoby fizycznej może ustanowić posiadacz rachunku, a w przypadku rachunków wspólnych, jeden ze współposiadaczy. W przypadku rachunków prowadzonych dla osób małoletnich, pełnomocnika ustanawia małoletni za zgodą przedstawiciela ustawowego. Do rachunku firmowego dyspozycję może złożyć właściciel firmy lub jej reprezentant.
Do rachunku osobistego można ustanowić dwóch pełnomocników w dowolnej kombinacji (pełnomocnik rodzajowy do dysponowania rachunkiem/pełnomocnik szczególny). Przykładowo: 2 pełnomocników rodzajowych lub 2 pełnomocników szczególnych, albo 1 rodzajowy i 1 szczególny.
Wyjątkiem jest sytuacja, gdy chcesz ustanowić pełnomocnika do rachunku dla klientów Private Banking i jest to szczególnie uzasadnione. Dopuszczamy wtedy możliwość ustanowienia dwóch dodatkowych pełnomocników.
Do rachunków firmowych można ustanowić 20 pełnomocników (10 rodzajowych i 10 szczególnych).
Może nim być dowolna osoba, niekoniecznie spokrewniona z posiadaczem rachunku. Wymagane jest, aby pełnomocnik był rezydentem (nie dotyczy Private Banking), czyli posiadał adres zamieszkania na terenie Rzeczpospolitej Polskiej.
Posiadacz Rachunku (właściciel firmy lub reprezentant) może udzielić pełnomocnictwa osobie posiadającej pełną zdolność do czynności prawnych, a zatem - pełnoletniej. Wyjątek stanowi pełnomocnictwo szczególne do rachunków dla osób fizycznych - może być udzielone osobie fizycznej, która ukończyła 13 rok życia.
- w serwisie internetowym,
- na mLinii,
- w placówce mBanku lub w oddziale (gdy jesteś klientem Private Banking).
W przypadku, gdy wniosek o pełnomocnictwo zostanie złożony przez internet lub mLinię, pełnomocnik jest dopisywany po zaakceptowaniu oświadczeń. O etapach realizacji dyspozycji posiadacz i pełnomocnik są informowani mailem oraz smsem.
Pełnomocnik otrzymuje komunikat do zatwierdzenia w serwisie transakcyjnym. Po akceptacji jest przypisywany do rachunku. Całość procesu trwa kilka minut.
Jeśli pełnomocnik jest nowym klientem, pod wskazany we wniosku adres pełnomocnika jedzie kurier, który:
- identyfikuje tożsamość pełnomocnika (pełnomocnik powinien mieć przygotowany dowód osobisty lub dokumenty opisane w kolejnym punkcie, jeśli nie posiada obywatelstwa polskiego) oraz
- odbiera od pełnomocnika podpis pod danymi pełnomocnika i oświadczeniami dotyczącymi zgody na przetwarzanie danych osobowych przez mBank SA.
Z uwagi na obieg dokumentów przypisanie pełnomocnika, który jest nowym klientem trwa około tygodnia.
Pełnomocnika można także ustanowić bezpośrednio w placówce banku. Wówczas wymagana jest obecność pełnomocnika.
- Gdy jesteś klientem Private Banking wniosek o ustanowienie/zmianę pełnomocnictwa możesz złożyć w oddziale lub w serwisie transakcyjnym. Pełnomocnika zaprosimy do oddziału, aby podpisał gotową dyspozycję i zaakceptował wymagane oświadczenia. Jeśli pełnomocnik jest już przypisany chociaż do jednego Twojego rachunku – kolejne pełnomocnictwo dla niego nie będzie wymagało wizyty w oddziale. Zarówno Ty jak i pełnomocnik możecie wtedy zatwierdzić je w serwisie transakcyjnym/aplikacji mobilnej.
W celu ustanowienia pełnomocnika, należy posiadać dane osobowe i kontaktowe pełnomocnika, m.in. dane z dokumentu tożsamości (dowodu osobistego/ paszportu zagranicznego/ karty pobytu), nazwisko panieńskie matki, kod pocztowy, adres zamieszkania, numery telefonów, adres e-mail, a także obywatelstwo, miejsce i kraj urodzenia oraz wykonywany zawód (gdy jesteś klientem Private Banking)
Jeżeli pełnomocnikiem rachunku ma być:
a) rezydent posiadający obywatelstwo polskie – możliwe jest ustanowienie pełnomocnika, jeżeli podany zostanie jego numer PESEL i seria i numer dowodu osobistego wraz z datą wydania i ważności
b) rezydent nieposiadający obywatelstwa polskiego –możliwe jest ustanowienie pełnomocnika, jeżeli podany zostanie:
- numer PESEL. Gdy jesteś pełnomocnikiem klienta Private Banking – numer PESEL lub datę urodzenia,
- seria i numer paszportu zagranicznego wraz z datą wydania i ważności,
- seria i numer karty pobytu lub zaświadczenia o zarejestrowaniu pobytu obywatela Unii Europejskiej.
Ustanowienie pełnomocnika oraz jego posiadanie są bezpłatne. Klient nie uiszcza też opłaty skarbowej od udzielonego pełnomocnictwa. Pełnomocnik może korzystać z dodatkowych produktów i usług bankowych (karta, przelewy, powiadomienia) - wówczas mogą wystapić opłaty zgodne z taryfą prowizji i opłat/taryfą prowizji i opłat dla pb
Pełnomocnik będzie miał wgląd tylko w te rachunki, do których został upoważniony. Nie zobaczy pozostałych rachunków posiadacza i nie będzie mógł skladać dyspozycji dotyczących rachunków, do których nie został upoważniony.
Nie, pełnomocnik nie jest uprawniony do składania w imieniu posiadacza rachunku wniosków kredytowych, ani zawierania umów o kredyt. Ponadto pełnomocnik nie będący współkredytobiorcą nie może uzyskiwać informacji o kredytach ani składać dyspozycji dotyczących kredytów zaciągniętych przez posiadacza rachunku.
Nie. Z chwilą śmierci posiadacza wygasa pełnomocnictwo do rachunku. Wówczas zarówno oszczędności, jak i ewentualne zobowiązania kredytowe przechodzą na spadkobierców. Aby upoważnić osobę do dysponowania środkami na taką okoliczność - należy złożyć dyspozycję na wypadek śmierci.
Pełnomocnictwo szczególne może być ustanowione tylko w zakresie karty debetowej. Pełnomocnictwo rodzajowe jest ustanawiane do wybranych rachunków oszczędnościowo – rozliczeniowych i bieżących oraz powiązanych z nim rachunków lokat. Pełnomocnik rodzajowy może otwierać, zrywać i modyfikować lokaty terminowe powiązane z rachunkiem, do którego został upoważniony. Istnieje ponadto możliwość ustanowienia pełnomocnika do rachunków oszczędnościowych, walutowych, a także rachunków mBiznes Transfer. Gdy jesteś klientem Private Banking możesz ustanowić również pełnomocnictwo do usługi dealera rynków finansowych. Oznacza to jednoczesne udzielenie pełnomocnictwa rodzajowego do rachunku powiązanego z tą usługą.
Ubezpieczenie może zostać zawarte tylko przez posiadacza/współposiadacza rachunku. Pełnomocnikowi nie są udzielane informacje nt. ubezpieczeń zawartych przez posiadacza rachunku, jak również nie ma on dostępu przez serwis transakcyjny do ubezpieczeń zawartych przez posiadacza rachunku – widzi je tylko osoba, która zawarła ubezpieczenie. Wyjątek stanowią ubezpieczenia aktywowane do karty debetowej i kredytowej wydanej dla pełnomocnika.
Pełnomocnik nie może odwołać pełnomocnictwa do rachunku. Może to uczynić wyłącznie posiadacz (właściciel firmy lub reprezentant). Jeżeli natomiast pełnomocnik chciałby zrzec się pełnomocnictwa i jednocześnie nie życzy sobie kontaktować się z posiadaczem rachunku, aby ten dokonał jego odwołania, może to zrobić (opisane w sekcji ZRZECZENIE)
Pełnomocnictwo można odwołać w placówce lub na mLinii, ale również można złożyć wniosek o odwołanie pełnomocnictwa w serwisie transakcyjnym. Gdy jesteś klientem Private Banking pełnomocnictwo możesz odwołać w oddziale.
Po złożeniu takiej dyspozycji pełnomocnik jest odpinany od rachunku i rachunków powiązanych, zastrzegana jest karta pełnomocnika, jak również wyłączane są usługi do rachunku (powiadomienia, przelewy zdefiniowane).
W przypadku pełnomocnictwa szczególnego możemy natychmiast pozbawić pełnomocnika uprawnień poprzez zastrzeżenie karty pełnomocnika.
Taką dyspozycję może złożyć pełnomocnik.
Pełnomocnik może w każdym czasie zrzec się pełnomocnictwa ustanowionego na jego rzecz. Jeśli chcesz zrzec się pełnomocnictwa zaraz po otrzymaniu informacji o nim (np. na etapie potwierdzania swoich danych dla potrzeb pełnomocnictwa) – po prostu nie podpisujesz dokumentów u kuriera lub w oddziale (gdy jesteś klientem Private Banking) lub zaznaczasz opcję NIE w serwisie transakcyjnym (jeśli już jesteś klientem banku i otrzymałeś w serwisie link dotyczący pełnomocnictwa).
W przypadku pełnomocnictwa rodzajowego konieczne jest przesłanie zrzeczenia w formie pisemnej.
Klient powinien przesłać do banku wypełnione oświadczenie, w którym zrzeka się pełnomocnictwa oraz jednocześnie oświadcza, że zobowiązuje się do powiadomienia posiadacza rachunku o tym fakcie.
Wzór oświadczenia znajduje się na stronie www mBanku w sekcji Przydatne Dokumenty.
Własnoręczność złożonego przez pełnomocnika podpisu na oświadczeniu powinna zostać poświadczona przez upoważnioną do tego osobę, zgodnie z zasadami przyjętymi przez mBank.
W przypadku pełnomocnictwa szczególnego wystarczy jedynie dyspozycja telefoniczna klienta.
W obu przypadkach pełnomocnik w dowolnym oddziale banku zrealizuje dyspozycję zrzeczenia się pełnomocnictwa.
Pełnomocnik jest zobowiązany do niezwłocznego poinformowania mocodawcy o zrzeczeniu się przez niego pełnomocnictwa.
Realizacja zrzeczenia przebiega analogicznie jak odwołania, z tą różnicą, że zrzeczenie składa pełnomocnik. Po złożeniu takiej dyspozycji pełnomocnik jest odpinany od rachunku i rachunków powiązanych, zastrzegana jest karta pełnomocnika, jak również wyłączane są usługi do rachunku (powiadomienia, przelewy zdefiniowane).
Po zgłoszeniu zmiany zakresu uprawnień pełnomocnika w serwisie internetowym, mLinii lub oddziale banku zmieniana jest relacja, z jaką dopisany jest pełnomocnik do rachunku.
W przypadku zmiany pełnomocnictwa z rodzajowego na szczególne (ograniczenie uprawnień wyłącznie do karty) pełnomocnik jest odpinany od rachunków lokat i wyłączane są mu powiadomienia do rachunku – jeśli takie posiadał.
Nie. W przypadku zmiany uprawnień pełnomocnika karta pozostaje ta sama.
Może to zrobić tylko posiadacz rachunku. Pełnomocnik nie może sam zmienić swoich uprawnień.