pytania i odpowiedzi
program "Dobry Start"
Jeżeli jesteś rodzicem dziecka i masz numer PESEL możesz złożyć wniosek przez bankowość elektroniczną,
jeśli dziecko nie mieszka z obojgiem rodziców – wniosek składa ten rodzic, który faktycznie opiekuje się dzieckiem,
jeśli dzieckiem opiekuje się równocześnie oboje rodziców, to świadczenie otrzyma ten, kto pierwszy złoży wniosek. Gdy drugi rodzic złoży wniosek o świadczenie po innym rodzicu, ZUS ustali, kto sprawuje opiekę na dzieckiem,
przygotuj dane: swoje i dzieci, na które ubiegasz się o świadczenie oraz dane szkoły, do której uczęszcza lub będzie uczęszczać każde z dzieci,
zaloguj się na swoje konto w aplikacji mobilnej (Usługi > Sprawy urzędowe) lub w serwisie transakcyjnym (Produkty > Usługi > Świadczenia dla rodziców (m.in. 500+) i wypełnij wniosek o świadczenie,
pobierz i zapisz kopię wniosku oraz potwierdzenie złożenia wniosku. Pamiętaj.To jedyny moment, w którym możesz zapisać kopię wniosku złożonego w banku. Później szczegóły wniosku sprawdzisz na Platformie Usług Elektronicznych (PUE) ZUS, a w banku pobierzesz tylko potwierdzenie złożenia wniosku,
sprawdź od razu, czy na Twój e-mail dotarło UPO i czy w UPO zgadzają się wszystkie Twoje dane. Dopiero gdy na adres e-mail, który podasz we wniosku, dostaniesz Urzędowe poświadczenie przedłożenia (UPP), które jest Urzędowym Potwierdzeniem Odbioru (UPO), masz pewność, że wniosek trafił do ZUS,
od tej chwili, Twoim wnioskiem zajmuje się ZUS, tam kieruj wszystkie pytania dotyczące rozpatrzenia wniosku.
Tak. Aby złożyć wniosek, musisz mieć dostęp do serwisu bankowości elektronicznej, a więc być klientem mBanku.
Jeśli otworzyłeś konto w mBanku bez osobistego kontaktu z pracownikiem np. przelewem autoryzacyjnym z innego banku albo założyłeś konto przez selfie w aplikacji mobilnej i nie potwierdziłeś swoich danych osobowych w placówce banku, nie możesz złożyć wniosku o świadczenie przez serwis bankowości elektronicznej.
Potwierdź tożsamość Idź do dowolnej placówki mBanku z dokumentem tożsamości. Po tym jak potwierdzimy Twoją tożsamość, złóż wniosek o świadczenie Dobry Start.
Jeśli nie masz pewności, jak otworzyłeś konto lub opis Cię nie dotyczy – zadzwoń na mLinię.
We wniosku wskazujesz jeden numer konta na wszystkie dzieci. Możesz wybrać dowolne konto bankowe. Jeśli składasz wniosek w mBanku, najwygodniej będzie Ci wskazać konto w mBanku z listy rozwijanej na wniosku.
WAŻNE. Nie przekazujemy do ZUS informacji o saldzie ani nazwie rachunku. Te informacje ułatwiają Tobie wskazanie właściwego rachunku spośród prowadzonych przez Ciebie w mBanku. Do ZUS przekażemy tylko jego numer. Możesz to sprawdzić na formularzu PDF wniosku, który pobierzesz na ostatniej stronie.
Nie, nie ma takiej możliwości. Jeśli chcesz wprowadzić zmiany we wniosku, skontaktuj się jak najszybciej z ZUS – wejdź na swój profil na PUE ZUS i wprowadź niezbędne zmiany.
Na podstawie danych z naszego systemu potwierdzamy Twoją tożsamość i pomagamy w szybszym uzupełnieniu danych we wniosku – np. imienia, nazwiska, numeru PESEL. Podpowiadamy numery kont w mBanku, na które możesz otrzymać świadczenie Dobry Start.
Nie przekazujemy we wniosku danych finansowych o Twoich rachunkach, kredytach, lokatach ani żadnych innych produktach, które masz w mBanku.
Poza tożsamością wnioskującego, nie sprawdzamy innych informacji, podanych we wniosku. Jeśli we wniosku brakuje informacji, skontaktuje się z Tobą ZUS.
Osobie, która złożyła wniosek przez bank, spółdzielczą kasę oszczędnościowo-kredytową albo system Emp@tia i nie ma jeszcze profilu na Platformie Usług Elektronicznych, ZUS założy profil na podstawie danych z wniosku.
Jeśli chcesz zmienić konto, na które ma być przekazane świadczenie, skontaktuj się z ZUS – wejdź na swój profil na PUE ZUS i wprowadź niezbędne zmiany.
Kopię już złożonego wniosku Dobry Start możesz pobrać tylko raz (podczas jego składania). Pamiętaj, że po tym, jak wyślemy wniosek do ZUS, usuwamy wszystkie dane wniosku. Zachowujemy tylko informacje o numerze wniosku i czasie złożenia.
Nie przechowujemy danych z wniosku, dlatego nie mamy możliwości informować m.in. o:
- danych jakie wpisałeś na wniosku np. danych dzieci, szkoły
- statusie wniosku
- nie możemy też udostępnić Ci kopii wniosku
W razie pytań o wniosek Dobry Start prosimy o kontakt z ZUS. Odwiedź swój profil na PUE ZUS i sprawdź status wniosku.
Jeśli źle wypełnisz wniosek, wejdź na PUE ZUS i wprowadź niezbędne dane.
Jeżeli we wniosku nie podasz wymaganych danych lub nie prześlesz potrzebnych dokumentów, ZUS poprosi Cię o uzupełnienie wniosku.
Odpowiadamy jedynie za możliwość udostępnienia klientom wniosku Dobry Start oraz za poprawne przekazanie go do systemu ZUS.
Reklamacje przyjmujemy zgodnie z zasadami przyjmowania i rozpatrywania reklamacji klientów obowiązujących w mBanku.
Inne pytania i reklamacje dotyczące obsługi wniosku Dobry Start kieruj do ZUS.