pytania i odpowiedzi
Aktywny Rodzic
przygotuj dane: swoje, współmałżonka/drugiego rodzica dziecka i dzieci, na które ubiegasz się o świadczenie
zaloguj się na swoje konto w serwisie transakcyjnym lub aplikacji mobilnej i wypełnij wniosek o świadczenie
pobierz i zapisz w bezpiecznym miejscu kopię wniosku Pamiętaj. To jedyny moment, w którym możesz zapisać kopię wniosku złożonego w banku. Później szczegóły wniosku sprawdzisz na Platformie Usług Elektronicznych p(PUE) ZUS
na adres e-mail, który podasz we wniosku, dostaniesz Urzędowe poświadczenie przedłożenia (UPP), które jest Urzędowym Potwierdzeniem Odbioru (UPO)
sprawdź od razu, czy na Twój e-mail dotarło UPO i czy w UPO zgadzają się wszystkie Twoje dane. Dopiero gdy otrzymasz UPO masz pewność, że wniosek trafił do ZUS
Od tej chwili, Twoim wnioskiem zajmuje się ZUS, tam kieruj wszystkie pytania dotyczące rozpatrzenia wniosku.
Wniosek możesz złożyć przez internet. Zrobisz to:
w serwisie transakcyjnym: Produkty > Usługi > Świadczenia dla rodziców (m.in. 800+)
w aplikacji mobilnej: płatności > usługi > sprawy urzędowe > dla rodziny
w serwisie Emp@tia
w serwisach bankowości internetowej wybranych banków w Polsce.
Pamiętaj. Wniosku o świadczenie Aktywny Rodzic nie złożysz w placówce ani na mLinii.
Tak, aby złożyć wniosek musisz mieć dostęp do serwisu bankowości elektronicznej, a więc być klientem mBanku.
Jeśli otworzyłeś konto w mBanku i potwierdziłeś swoje dane przelewem autoryzacyjnym z innego banku lub założyłeś konto przez selfie w aplikacji mobilnej i nie potwierdziłeś swoich danych osobowych w placówce banku, nie możesz złożyć wniosku o świadczenie przez serwis bankowości elektronicznej.
Ważne. Idź do dowolnej placówki mBanku z dokumentem tożsamości. Po tym jak potwierdzimy Twoją tożsamość, złóż wniosek o świadczenie Rodzinny Kapitał Opiekuńczy. Jeśli nie masz pewności, jak otworzyłeś konto lub opis Cię nie dotyczy – zadzwoń na mLinię.
We wniosku wskazujesz jeden numer konta. Jeśli składasz wniosek w mBanku, najwygodniej będzie Ci wskazać konto w mBanku, które podpowiadamy w postaci listy rozwijanej. Nie podawaj rachunku do regularnego oszczędzania (moje cele)
Wpłaty na rachunek moich celów mogą odbywać się tylko za pośrednictwem powiązanego rachunku oszczędnościowo- rozliczeniowego. Jeśli chcesz odkładać wpływy ze świadczeń wskaż we wniosku rachunek oszczędnościowo – rozliczeniowy a następnie przekieruj wpływy na rachunek cel np. w postaci przelewu cyklicznego.
Wniosek prosi Cię tylko o dane niezbędne w Twojej sytuacji rodzinnej.
Nie. Jeśli chcesz wprowadzić zmiany we wniosku, skontaktuj się jak najszybciej z ZUS – wejdź na PUE ZUS i wprowadź niezbędne zmiany.
Jeśli źle wypełnisz wniosek, wejdź na PUE ZUS i wprowadź niezbędne dane.
Jeżeli we wniosku nie podasz wymaganych danych lub nie prześlesz potrzebnych dokumentów, ZUS poprosi Cię o uzupełnienie wniosku.
Na podstawie danych z naszego systemu potwierdzamy Twoją tożsamość i pomagamy w szybszym uzupełnieniu danych we wniosku – np. imienia, nazwiska, numeru PESEL. Podpowiadamy numery kont w mBanku, na które możesz otrzymać świadczenie Aktywny Rodzic
Nie przekazujemy we wniosku danych finansowych o Twoich rachunkach, kredytach, lokatach ani żadnych innych produktach, które masz w mBanku.
Poza tożsamością wnioskującego, nie sprawdzamy innych informacji, podanych we wniosku. Jeśli we wniosku brakuje informacji, skontaktuje się z Tobą ZUS.
Osobie, która złożyła wniosek przez bank, spółdzielczą kasę oszczędnościowo-kredytową albo system Emp@tia i nie ma jeszcze profilu na Platformie Usług Elektronicznych, ZUS założy profil na podstawie danych z wniosku.
Jeśli chcesz zmienić konto, na które mają być przekazywane pieniądze, skontaktuj się z ZUS – wejdź na PUE ZUS i wprowadź niezbędne zmiany.
Decyzję o przyznaniu świadczenia podejmuje ZUS.
My potwierdzamy Twoją tożsamość i umożliwiamy złożenie wniosku o świadczenie Aktywny Rodzic w systemie bankowości elektronicznej. Nie sprawdzamy danych we wniosku oraz załączników. Nie mamy też informacji o dalszej obsłudze wniosku przez ZUS. Wniosek oraz załączniki usuwamy po wysłaniu wniosku do systemu ZUS.
Informację znajdziesz w skrzynce odbiorczej na Twoim profilu na PUE ZUS.
Ważne. Na PUE ZUS znajdziesz całą korespondencję z ZUS w sprawie Twojego wniosku (wezwanie do uzupełnienia wniosku lub załączników, informację o przyznaniu, decyzję odmawiającą przyznania świadczenia).
Kopię złożonego wniosku możesz pobrać tylko raz podczas jego składania. Pamiętaj, że po tym, jak wyślemy wniosek do ZUS, usuwamy wszystkie dane. Dlatego nie możemy udostępnić Ci jego kopii w późniejszym terminie. Zachowujemy tylko informacje o numerze wniosku i czasie złożenia.
Odpowiadamy jedynie za możliwość udostępnienia klientom wniosku w ramach programu Aktywny Rodzic oraz za poprawne przekazanie go do systemu ZUS.
Reklamacje przyjmujemy zgodnie z zasadami przyjmowania rozpatrywania reklamacji klientów obowiązujących w mBanku.
Inne pytania i obsługę wniosku Aktywny Rodzic przejmuje ZUS.