pytania i odpowiedzi
Rodzinny Kapitał Opiekuńczy
przygotuj dane: swoje, współmałżonka/drugiego rodzica dziecka i dzieci, na które ubiegasz się o świadczenie
zaloguj się na swoje konto w serwisie transakcyjnym lub aplikacji mobilnej i wypełnij wniosek o świadczenie
pobierz i zapisz w bezpiecznym miejscu kopię wniosku oraz potwierdzenie złożenia wniosku.
Pamiętaj. To jedyny moment, w którym możesz zapisać kopię wniosku złożonego w banku. Później szczegóły wniosku sprawdzisz na Platformie Usług Elektronicznych p(PUE) ZUS, a w banku pobierzesz tylko potwierdzenie złożenia wnioskudopiero gdy na adres e-mail, który podasz we wniosku, dostaniesz Urzędowe poświadczenie przedłożenia (UPP), które jest Urzędowym Potwierdzeniem Odbioru (UPO), masz pewność, że wniosek trafił do ZUS
sprawdź od razu, czy na Twój e-mail dotarło UPO i czy w UPO zgadzają się wszystkie Twoje dane
Od tej chwili, Twoim wnioskiem zajmuje się ZUS, tam kieruj wszystkie pytania dotyczące rozpatrzenia wniosku.
Jeśli jesteś rodzicem dziecka, wniosek możesz złożyć:
od pierwszego dnia miesiąca, w którym dziecko kończy 9. miesiąc,
do końca miesiąca, w którym dziecko kończy 13. miesiąc.
Jeśli złożysz wniosek w tym okresie będzie Ci przysługiwał kapitał od pierwszego dnia miesiąca, w którym dziecko ukończyło 12. miesiąc do:
ostatniego dnia miesiąca, w którym dziecko ukończy 23. miesiąc – jeśli we wniosku wskażesz, że chcesz otrzymywać kapitał po 1000 zł miesięcznie,
ostatniego dnia miesiąca, w którym dziecko ukończy 35. miesiąc – jeśli we wniosku wskażesz, że chcesz otrzymywać kapitał po 500 zł miesięcznie.
Jeśli złożysz wniosek po miesiącu, w którym dziecko ukończy 13. miesiąc, otrzymasz pomniejszony kapitał (o 500 zł za każdy miniony miesiąc od ukończenia przez dziecko 12. miesiąca).
Wniosek możesz złożyć w styczniu 2022 r. także jeśli jesteś rodzicem drugiego lub kolejnego dziecka w rodzinie, które ukończyło 12. miesiąc przed 2022 r. i przed 1 stycznia 2022 r. nie ukończyło 35. miesiąca życia. Wtedy kapitał zostanie policzony od stycznia 2022 r. Jeśli na takie dziecko złożysz wniosek po 31 stycznia 2022 r., pieniądze dostaniesz od miesiąca, w którym złożysz wniosek.
Jeśli jesteś rodzicem i masz numer PESEL, wniosek możesz złożyć:
w banku (np. w mBanku),
przez portal Emp@tia.
Wniosek złożysz wyłącznie przez Platformę Usług Elektronicznych (PUE) ZUS jeśli:
nie masz numeru PESEL,
przyjąłeś dziecko na wychowanie i wystąpiłeś do sądu opiekuńczego z wnioskiem o wszczęcie postępowania w sprawie jego przysposobienia.
Wniosek możesz złożyć przez internet. Zrobisz to:
w serwisie transakcyjnym: Finanse > Usługi > Świadczenia dla rodziców (m.in. 500+),
w aplikacji mobilnej: Profil > Kontakt > Załatw swoje sprawy > Świadczenia dla rodziców (m.in. 500+),
w serwisie Emp@tia ,
w serwisach bankowości internetowej wybranych banków w Polsce. UWAGA. Wniosek nie będzie dostępny w każdym banku od 4 stycznia. Więcej informacji znajdziesz na stronie konkretnego banku.
Pamiętaj. Wniosku o Rodzinny Kapitał Opiekuńczy nie złożysz w placówce ani na mLinii.
Wniosek złożysz wyłącznie przez Platformę Usług Elektronicznych (PUE) ZUS jeśli:
- nie masz numeru PESEL,
- przyjąłeś dziecko na wychowanie i wystąpiłeś do sądu opiekuńczego z wnioskiem o wszczęcie postępowania w sprawie jego przysposobienia.
Tak, aby złożyć wniosek musisz mieć dostęp do serwisu bankowości elektronicznej, a więc być klientem mBanku.
Jeśli otworzyłeś konto w mBanku i potwierdziłeś swoje dane przelewem autoryzacyjnym z innego banku lub założyłeś konto przez selfie w aplikacji mobilnej i nie potwierdziłeś swoich danych osobowych w placówce banku, nie możesz złożyć wniosku o świadczenie przez serwis bankowości elektronicznej.
Ważne. Idź do dowolnej placówki mBanku z dokumentem tożsamości. Po tym jak potwierdzimy Twoją tożsamość, złóż wniosek o świadczenie Rodzinny Kapitał Opiekuńczy. Jeśli nie masz pewności, jak otworzyłeś konto lub opis Cię nie dotyczy – zadzwoń na mLinię.
We wniosku wskazujesz jeden numer konta na wszystkie dzieci. Możesz wybrać dowolne konto bankowe. Jeśli składasz wniosek w mBanku, najwygodniej będzie Ci wskazać konto w mBanku.
Nie, nie ma takiej możliwości. Jeśli chcesz wprowadzić zmiany we wniosku, skontaktuj się jak najszybciej z ZUS – wejdź na PUE ZUS i wprowadź niezbędne zmiany.
Decyzję o przyznaniu świadczenia podejmuje ZUS.
My potwierdzamy Twoją tożsamość i umożliwiamy złożenie wniosku o Rodzinny Kapitał Opiekuńczy w systemie bankowości elektronicznej. Nie sprawdzamy danych we wniosku oraz załączników. Nie mamy też informacji o dalszej obsłudze wniosku przez ZUS. Wniosek oraz załączniki usuwamy po wysłaniu wniosku do systemu ZUS.
Na podstawie danych z naszego systemu potwierdzamy Twoją tożsamość i pomagamy w szybszym uzupełnieniu danych we wniosku – np. imienia, nazwiska, numeru PESEL. Podpowiadamy numery kont w mBanku, na które możesz otrzymać świadczenie Rodzinny Kapitał Opiekuńczy
Nie przekazujemy we wniosku danych finansowych o Twoich rachunkach, kredytach, lokatach ani żadnych innych produktach, które masz w mBanku.
Poza tożsamością wnioskującego, nie sprawdzamy innych informacji, podanych we wniosku. Jeśli we wniosku brakuje informacji, skontaktuje się z Tobą ZUS.
Osobie, która złożyła wniosek przez bank, spółdzielczą kasę oszczędnościowo-kredytową albo system Emp@tia i nie ma jeszcze profilu na Platformie Usług Elektronicznych, ZUS założy profil na podstawie danych z wniosku.
Jeśli chcesz zmienić konto, na które mają być przekazywane pieniądze, skontaktuj się z ZUS – wejdź na PUE ZUS i wprowadź niezbędne zmiany.
Informację znajdziesz na profilu PUE ZUS.
Informację znajdziesz w skrzynce odbiorczej na Twoim profilu na PUE ZUS.
Jeśli rodzinny kapitał opiekuńczy Ci nie przysługuje, ZUS wyda decyzję odmowną. Decyzję otrzymasz elektronicznie na PUE ZUS.
Ważne. Na PUE ZUS znajdziesz całą korespondencję z ZUS w sprawie Twojego wniosku o rodzinny kapitał opiekuńczy (wezwanie do uzupełnienia wniosku lub załączników, informację o przyznaniu kapitału, decyzję odmawiającą przyznania kapitału).
Kopię już złożonego wniosku o Rodzinny Kapitał Opiekuńczy możesz pobrać tylko raz (podczas jego składania). Pamiętaj, że po tym, jak wyślemy wniosek do ZUS, usuwamy wszystkie dane. Dlatego nie możemy udostępnić Ci jego kopii w późniejszym terminie. Zachowujemy tylko informacje o numerze wniosku i czasie złożenia.
Ze względu na to, że nie możemy przechowywać danych z wniosku, nie mamy możliwości informować o statusie wniosku. W razie pytań o Rodzinny Kapitał Opiekuńczy po złożeniu wniosku prosimy o kontakt z ZUS.
pod numerem specjalnej infolinii 22 290 55 00 (czynna od poniedziałku do piątku w godz. 8.00 - 15.00)
w Centrum Obsługi Telefonicznej (COT) ZUS w dni robocze (pn.–pt.) w godz. 7.00 –18.00 pod numerem telefonu 22 560 16 00 lub za pośrednictwem maila na adres: cot@zus.pl
we wszystkich placówkach ZUS oraz podczas e-wizyty w ZUS
Odpowiadamy jedynie za możliwość udostępnienia klientom wniosku o Rodzinny Kapitał Opiekuńczy oraz za poprawne przekazanie go do systemu ZUS.
Reklamacje przyjmujemy zgodnie z zasadami przyjmowania i rozpatrywania reklamacji klientów obowiązujących w mBanku.
Inne pytania i obsługę wniosku o Rodzinny Kapitał Opiekuńczy przejmuje ZUS.
Jeśli źle wypełnisz wniosek, wejdź na PUE ZUS i wprowadź niezbędne zmiany.
Jeżeli we wniosku nie podasz wymaganych danych lub nie prześlesz potrzebnych dokumentów, ZUS poprosi Cię o uzupełnienie wniosku.
To, jakie dokumenty musisz dołączyć do wniosku zależy od indywidualnej sytuacji Twojej rodziny. Mogą to być:
prawomocne orzeczenie sądu orzekające rozwód lub separację,
karta pobytu – w przypadku cudzoziemca, który przebywa w Polsce na podstawie zezwolenia na pobyt czasowy (art. 127 ustawy z 12 grudnia 2013 r. o cudzoziemcach),
karta pobytu i decyzja o udzieleniu cudzoziemcowi zezwolenia na pobyt w Polsce lub inny dokument, który uprawnia do pobytu i pracy w Polsce,
orzeczenie sądu o sprawowaniu przez rodziców opieki naprzemiennej nad dzieckiem,
inne dokumenty, które dotyczą sytuacji rodziny.
Rodzinny Kapitał Opiekuńczy nie zależy od dochodu Twojej rodziny i wyniesie w sumie do 12 tys. zł na drugie i każde kolejne dziecko w rodzinie (od pierwszego dnia miesiąca, w którym dziecko to ukończy 12. miesiąc do ostatniego dnia miesiąca, w którym dziecko ukończy 35. miesiąc).
Jako rodzic możesz zdecydować, czy chcesz otrzymywać kapitał w wysokości 500 zł przez 24 miesiące, czy 1 000 zł przez 12 miesięcy.
Łączna wysokość rodzinnego kapitału opiekuńczego (do 12 000 zł na dziecko) będzie obniżona o 500 zł za każdy miniony miesiąc, jeśli złożysz wniosek o kapitał po upływie ostatniego dnia miesiąca, w którym dziecko ukończyło 13. miesiąc.
Jeśli Twoje dziecko skończyło 12 miesięcy, ale nie skończyło 35 miesięcy przed 1 stycznia 2022 r., Rodzinny Kapitał Opiekuńczy przysługuje Ci pomniejszony o kwotę 500 zł za każdy miesiąc przed 1 stycznia 2022 r. począwszy od tego, w którym dziecko ukończyło 12 miesiąc.
Jeśli zgodnie z orzeczeniem sądu sprawujesz opiekę naprzemienną z drugim rodzicem (z którym rozwiodłeś się, żyjesz w separacji lub rozłączeniu) w porównywalnych i powtarzających się okresach, to każdemu z Was przysługuje rodzinny kapitał opiekuńczy w wysokości połowy kwoty za dany miesiąc (250 zł albo 500 zł).
W czasie wypłaty kapitału możesz jeden raz zmienić swoją decyzję co do wypłaty wysokości miesięcznej kwoty świadczenia.
Prawo do Rodzinnego Kapitału Opiekuńczego przysługuje także rodzicom, którzy w dniu wejścia ustawy mają drugie i kolejne dziecko w wieku od ukończenia 12 do 35 miesiąca życia. Na takie dzieci wsparcie przysługuje proporcjonalnie od dnia wejścia w życie ustawy, do czasu ukończenia przez drugie lub kolejne dziecko 35. miesiąca życia.
Dlatego, jeśli Twoje dziecko skończyło 12 miesięcy, ale nie skończyło 35 miesięcy przed 1 stycznia 2022 r., Rodzinny Kapitał Opiekuńczy przysługuje Ci pomniejszony o kwotę 500 zł za każdy miesiąc przed 1 stycznia 2022 r. począwszy od tego, w którym dziecko ukończyło 12 miesiąc.
Rodzinny Kapitał Opiekuńczy przysługuje rodzicowi, bez względu na wiek pierwszego dziecka w rodzinie.
Tak. Jeśli masz dzieci, które urodziły się tego samego dnia, miesiąca i roku (np. bliźniaki), to Ty wskazujesz, pierwsze dziecko we wniosku o świadczenie.