Uważaj na oszustów w rozmowach telefonicznych!
Oszuści nadal podszywają się w rozmowach pod pracowników banków, serwisów sprzedażowych lub podają się za doradców inwestycyjnych. Wyłudzają w ten sposób dane i pieniądze.
Dzwonią z różnych numerów lub kontaktują się za pośrednictwem popularnych komunikatorów internetowych. Pretekstem do rozmowy jest często weryfikacja zmyślonej transakcji lub informacja o rzekomej próbie wyłudzenia kredytu na Twoje dane. Mogą mówić, że doszło do kradzieży Twoich danych, pieniędzy lub Twojej tożsamości, a następnie oferują pomoc w rzekomym zabezpieczeniu konta. W ramach wsparcia technicznego serwisu sprzedażowego informują o koniecznej weryfikacji użytkownika by otrzymać pieniądze ze sprzedaży. Mogą mówić także o bardzo atrakcyjnej, wręcz nierealnej, ofercie inwestycyjnej np. w kryptowaluty lub akcje znanych firm, która gwarantuje duże zyski w bardzo krótkim czasie.
Oszuści stosują wyrafinowane techniki manipulacji. Robią to, by zdobyć Twoje zaufanie i obudzić chęć do szybkiego wzbogacenia się, lub uwierzyć w chęć pomocy. Przeczytaj, jak działają. Zachowaj czujność i nie daj się okraść!
Jak działają oszuści?
za pomocą reklam w znanych mediach społecznościowych lub popularnych stronach internetowych propagują fałszywe treści o udanych inwestycjach. Chcą w ten sposób zwrócić Twoją uwagę i zachęcić do kontaktu z nimi,
obiecują bardzo wysokie zyski w krótkim czasie. Taka nierealna oferta może wskazywać na ryzyko oszustwa,
nakłaniają do wykonania operacji pod pretekstem inwestowania lub przekazania ich na bezpieczne konto. Tak naprawdę, środki trafiają na konta oszustów. Podane przez oszustów portfele kryptowalut nie należą do Ciebie,
prezentują wysokie wyniki z rzekomych inwestycji na spreparowanych stronach giełd. Oszuści wysyłają linki do fałszywych stron, a prezentowane na nich wyniki nie mają nic wspólnego z prawdą,
kontaktują się wyłącznie drogą telefoniczną. W zdalnych kanałach kontaktu bardzo łatwo podszyć się pod daną firmę i sfałszować swoją tożsamość,
proszą o instalację dodatkowej aplikacji, która ma przywrócić bezpieczeństwo Twojego konta lub pomóc w szkoleniu oraz późniejszym inwestowaniu. Najczęściej wykorzystują do tego takie aplikacje jak: AnyDesk, TeamViewer, czy Zoom. W rzeczywistości, taka aplikacja umożliwia zdalne przejęcie pracy nad Twoim komputerem lub telefonem. Jeśli z tego urządzenia zalogujesz się do bankowości internetowej, oszust również będzie miał do niej dostęp,
mówią, że trzeba działać szybko by uratować Twoje pieniądze. Złodzieje celowo wprowadzają element strachu i presję czasu. Liczą na to, że działając pod wpływem emocji, wykonasz kroki o które Cię proszą,
nakłaniają do podania kodu BLIK i autoryzacji operacji pod pretekstem anulowania operacji i/lub kredytu. W rzeczywistości wyłudzają w ten sposób pieniądze,
proszą o dane z Twojej karty płatniczej. Jeśli przekażesz dane karty osobie trzeciej, niesie to za sobą duże ryzyko utraty pieniędzy,
jeśli sprzedajesz coś na serwisie sprzedażowym, oszuści mogą zadzwonić do Ciebie pod pretekstem wsparcia technicznego i niezbędnej weryfikacji Twojego konta, bez której nie otrzymasz wpłaty od kupującego. Gdy sprzedajemy coś, mamy mniejsze poczucie zagrożenia i nie widzimy możliwości utraty pieniędzy. Nasza czujność jest wtedy na niższym poziomie. Na to liczą złodzieje i dlatego koncentrują się na sprzedającym. W ten sposób wyłudzają dane lub kody BLIK od ofiar.
Chcemy Ci pomóc!
Nigdy:
nie udostępniaj swoich danych do logowania, danych kart płatniczych, a także danych osobowych ze swoich dokumentów, osobie, która się z Tobą kontaktuje pod dowolnym pretekstem,
nie instaluj żadnego oprogramowania ani aplikacji na telefon do tzw. zdalnego pulpitu lub aplikacji rzekomo zapewniającej bezpieczeństwo konta, gdy ktoś Cię o to prosi,
nie instaluj żadnego oprogramowania za pomocą kodów QR wysłanego przez osoby, które z Toba się kontaktują,
nie zlecaj i nie potwierdzaj żadnych operacji, gdy ktoś prosi Cię o to np. podczas rozmowy telefonicznej.
Zawsze zachowaj czujność:
gdy ktoś obiecuje Ci duże zyski w krótkim czasie, przy minimalnym ryzyku,
dokładnie czytaj wszystkie powiadomienia autoryzacyjne i wiadomości SMS z banku,
jeśli dostaniesz przelew od nieznajomego nadawcy, pod żadnym pozorem nie przekazuj pieniędzy dalej – nieświadomie możesz brać udział w przestępstwie, zgłoś taką sytuację na policji,
jeśli masz wątpliwości co do wiarygodności rozmówcy, rozłącz się i skontaktuj z instytucją, z której rzekomo dzwoni.
Pracownik mBanku:
przy każdej rozmowie wyśle Ci mobilne potwierdzenie tożsamości pracownika – oszuści nie mają takiej możliwości. Nie kontynuuj rozmowy, dopóki nie otrzymasz takiego potwierdzenia,
nigdy nie poprosi Cię o instalację dodatkowego oprogramowania,
nigdy nie poprosi Cię o kod BLIK, wykonanie przelewu lub wypłatę pieniędzy.
Jeśli przytrafi Ci się taka sytuacja, poinformuj Nas o tym. Skontaktuj się z mLinią pod numerem 42 6 300 800. Pamiętaj, że w mBanku, dzięki mobilnej autoryzacji w aplikacji, masz pewność, że rozmawiasz z naszym pracownikiem.