- zapisz się do programu PolecamBank
- zyskaj nawet 250 zł premii lub bon do Allegro z Allegro Smart!
Pytania ogólne
-
Gdzie mogę znaleźć informacje o programie?
-
Informacje o Programie można znaleźć na stronach: https://pfr.pl/tarcza.html oraz https://www.gov.pl/web/tarczaantykryzysowa. Ponadto Polski Fundusz Rozwoju przygotował przewodnik dostępny na naszej stronie .
-
-
Dane z jakiego okresu lub którego dnia są brane pod uwagę w celu ustalenia statusu mikrofirmy oraz MŚP na potrzeby Programu?
-
Status mikro, małego lub średniego przedsiębiorcy jest ustalany z uwzględnieniem danych na dzień 31 grudnia 2019 r. Należy jednakże wskazać, że inne wymogi dla skutecznego ubiegania się o wsparcie w ramach Programu odnoszą się różnych, w tym np. status rezydencji podatkowej, czy też spadek obrotów gospodarczych (przychodów ze sprzedaży).
-
-
Co decyduje o wypłacie wsparcia w ramach programu, gdy chętnych będzie więcej niż środków?
-
Decyduje kolejność składania wniosków. Jeśli środki dostępne w ramach programu wyczerpią się, przedsiębiorcom nie będą przysługiwały żadne roszczenia względem PFR.
-
-
Czy wsparcie w ramach programu można łączyć z innymi rodzajami wsparcia przewidzianymi w Tarczy antykryzysowej, np. ze zwolnieniem ze składek na ZUS, świadczeniem postojowym lub ulgami podatkowymi, czy też ubiegać się o gwarancję na pożyczkę inwestycyjną/obrotową z BGK?
-
Tak, wsparcie z Programu można łączyć z innymi formami wsparcia związanymi z Tarczą antykryzysową. Szczególnie z tymi, które nie są pomocą publiczną, np. składki ZUS i świadczenie postojowe. Gdy wsparcie w ramach Programu łączy się innymi formami pomocy publicznej, która ma zaradzić zaburzeniom w gospodarce, łączny limit tej pomocy nie może przekroczyć 800.000 euro. Dotyczy to np. dodatkowych zwolnień z podatku od nieruchomości. Należy również pamiętać, że przedsiębiorca nie powinien przeznaczać na ten sam cel różnych rodzajów wsparcia.
-
-
Otrzymałem w przeszłości pomoc publiczną (de minimis). Czy mogę ubiegać się o wsparcie w ramach Programu?
-
Tak, wsparcie w ramach Programu można łączyć z gwarancją de minimis. Wartość dotychczasowej pomocy de minimis nie ma wpływu na wysokość wsparcia w ramach programu.
-
-
Czy można jednocześnie skorzystać z Programu oraz z programu dla dużych przedsiębiorstw?
-
Tak, jednak aby MŚP mogło skorzystać z Tarczy PFR dla Dużych Firm konieczne jest, aby przedsiębiorstwo najpierw wyczerpało maksymalne możliwości finansowania z programu rządowego Tarcza Finansowa PFR dla MŚP. Możliwości łączenia instrumentów z obu programów określa Rozdział III, §3, Regulaminu Programu Tarcza Finansowa PFR dla Dużych Firm.
-
Jak ubiegać się o wsparcie
-
W jakich terminach można ubiegać się o wsparcie w ramach Programu?
-
Terminy składania wniosków o dofinansowanie oraz szczegółowe zasady programu zostaną podane, gdy Komisja Europejska wyrazi zgodę na realizację programu.
-
-
W jaki sposób można ubiegać się o wsparcie w ramach Programu?
-
O wsparcie możesz ubiegać się w systemie bankowości elektronicznej banku, który bierze udział w programie.
-
-
Jakie są etapy udzielania wsparcia w ramach Programu? Jak wygląda procedura odwoławcza?
-
Proces udzielania wsparcia jest prosty i jednoetapowy. Gdy poprawnie wypełnisz i podpiszesz wniosek w systemie bankowości elektronicznej, wygenerujemy umowę subwencji finansowej. PFR podejmie decyzję na podstawie danych we wniosku oraz ich zgodności z rejestrami publicznymi. Może udzielić Ci subwencji w wysokości, o którą wnioskujesz, niższej lub odmówić Ci wsparcia.
Po rozpatrzeniu danych zostanie wydana jedna z decyzji:
- Decyzja pozytywna – otrzymasz całą kwotę subwencji, o którą wnioskowałeś. Subwencję otrzymasz przelewem na rachunek bankowy, który podałeś we wniosku. Decyzję PFR oraz umowę przekażemy Ci w serwisie transakcyjnym.
- Decyzja pozytywna – otrzymasz niższą kwotę subwencji niż ta, o którą wnioskowałeś. Subwencję otrzymasz przelewem na rachunek bankowy, który podałeś we wniosku. Możesz odwołać się od tej decyzji. Wcześniej zapoznaj się z przyczynami decyzji PFR i wyjaśnij je.
- Decyzja negatywna – PFR nie przyznał Ci subwencji, o którą wnioskowałeś. Możesz złożyć nowy wniosek o subwencję. Wcześniej zapoznaj się z przyczynami decyzji PFR i wyjaśnij je.
-
-
Kto może złożyć wniosek o udzielenie subwencji finansowej w imieniu przedsiębiorcy?
-
Wniosek w systemie bankowości elektronicznej banku może złożyć jedna osoba, niezależnie od zasad reprezentacji przedsiębiorcy, która spełni łącznie warunki:
- ma dostęp do bankowości elektronicznej beneficjenta;
- może realizować przelewy lub do składać oświadczenia woli w imieniu beneficjenta;
- złoży oświadczenie, że (i) beneficjent upoważnił ją do wszelkich czynności związanych ze złożeniem wniosku i podpisaniem umowy o wsparcie, (ii) jest świadoma odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych zeznań i działanie w imieniu beneficjenta bez wymaganych upoważnień oraz (iii) zwalnia bank, który pośredniczy w wypłacie subwencji z obowiązku zachowania tajemnicy bankowej wobec PFR w zakresie, który jest niezbędny, aby zawrzeć i wykonywać umowę subwencji;
- może podpisać wniosek, korzystając z bankowych narzędzi autoryzacyjnych.
-
Podmioty uprawnione do otrzymania wsparcia
-
Czy przedsiębiorca, który prowadzi działalność gospodarczą w formie spółki cywilnej może otrzymać wsparcie w ramach programu?
-
Tak. Wspólnicy spółki cywilnej (w zakresie wykonywanej przez nich działalności gospodarczej) są przedsiębiorcami i mogą ubiegać się o subwencję w ramach Programu.
-
-
Czy konieczna jest zgoda małżonka na złożenie wniosku o subwencję w ramach programu, jeśli mamy wspólność majątkową?
-
Tak. Uzyskanie takiej zgody jest konieczne, jednakże jej dołączenie do wniosku nie będzie wymagane. Ponadto, we wniosku o dofinansowanie przedsiębiorca będzie musiał złożyć oświadczenie, iż została upoważniona do dokonywania wszelkich czynności związanych ze złożeniem wniosku i podpisaniem umowy.
-
-
W jaki sposób przedsiębiorca powinien obliczyć spadek obrotów gospodarczych (przychodów ze sprzedaży)?
-
Spadek obrotów gospodarczych (spadek przychodów ze sprzedaży) to spadek sprzedaży towarów lub usług w ujęciu ilościowym lub wartościowym obliczony jako:
- stosunek obrotów z dowolnie wskazanego miesiąca kalendarzowego, który przypada po 1 lutego 2020 r. w porównaniu do obrotów z poprzedniego miesiąca kalendarzowego; lub
- stosunek łącznych obrotów w ciągu dowolnego miesiąca kalendarzowego po 1 lutego 2020 r. w porównaniu do łącznych obrotów z analogicznego miesiąca kalendarzowego roku poprzedniego.
-
-
Kiedy warunek prowadzenia działalności na dzień 31 grudnia 2019 r. uznaje się za spełniony?
-
Spełnisz ten warunek, jeśli 31 grudnia 2019 r. prowadziłeś działalność (tj. np. tego dnia nie była zawieszona).
-
-
Czy przedsiębiorca, który 31 grudnia 2019 r. miał zawieszoną działalność gospodarczą może się starać o wsparcie w ramach programu?
-
Nie, ponieważ przedsiębiorca, który zawiesił działalność gospodarczą, nie może jej prowadzić ani osiągać bieżących przychodów.
-
-
Czy rozłożenie płatności podatków i składek na ubezpieczenia społeczne na raty lub ich odroczenie jest traktowane jako zaległość na potrzeby udzielenia wsparcia w ramach programu?
-
Nie, rozłożenie płatności podatków i składek na ubezpieczenia społeczne na raty lub ich odroczenie nie jest traktowane jako zaległość.
-
-
Prowadzenie jakiego rodzaju działalności gospodarczej może powodować odmowę udzielenia wsparcia w ramach programu?
-
PFR może odmówić Ci wsparcia, jeśli
- oferujesz produkty lub usług, które ograniczają lub naruszają wolności indywidualne lub/oraz praw człowieka,
- prowadzisz instytucję kredytową, spółdzielczą kasę oszczędnościowo-kredytową, firmę inwestycyjną, instytucję pożyczkową, zakład ubezpieczeń, zakład reasekuracji funduszy emerytalnych, fundusz inwestycyjny i inne przedsiębiorstwo zbiorowego inwestowania, jesteś podmiotem zarządzającym aktywami, dostawcą usług płatniczych oraz inną instytucją finansową lub agencją ratingową,
- działalność w zakresie obszarów wątpliwych z powodów etyczno-moralnych. PFR może, biorąc pod uwagę okoliczności uwzględniające zasady racjonalności ekonomicznej (w tym wyważenie interesów przedsiębiorcy, ogółu przedsiębiorców, którzy biorą udział w programie i skarbu państwa) oraz realizację celów szczegółowych określonych w programie, odstąpić od stosowania tego ograniczenia.
-
-
Czy zdolność kredytowa stanowi warunek udzielenia wsparcia w ramach programu?
-
Nie, zdolność kredytowa nie jest warunkiem udzielenia wsparcia.
-
Wsparcie dla MŚP i Mikrofirm
-
Czy w razie zawieszenia działalności mikrofirma będzie musiała zwrócić subwencję finansową?
-
Jeśli zawiesisz działalność gospodarczą w ciągu 12 miesięcy, licząc od pierwszego pełnego miesiąca kalendarzowego po dniu udzielenia subwencji finansowej, wówczas będziesz musiał zwrócić 100% subwencji finansowej. Zgodnie z warunkami zwrotu subwencji musisz prowadzić działalność przez minimum 12 miesięcy. Jeśli zawiesisz działalność gospodarczą, nie możesz jej wykonywać i osiągać bieżących przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej.
-
-
Jakiego rodzaju forma zatrudnienia jest brana pod uwagę, aby wyliczyć stan zatrudnienia i wysokość subwencji finansowej dla mikrofirm?
-
Zatrudnieni to osoby zgłoszone do ubezpieczenia społecznego. Są to osoby pozostające z przedsiębiorcą w stosunku pracy oraz współpracujące z przedsiębiorcą. Przy obliczeniach nie uwzględnia się jednak właściciela. Pamiętaj, że definicja pracownika przyjęta na potrzeby wyliczenia kwoty subwencji różni się od definicji pracownika przyjętej na potrzeby ustalenia statusu mikrofirmy i MŚP.
-
-
Jak uwzględnia się pracowników, którzy są zatrudnieni na mniej niż cały etat (np. na pół etatu), aby ustalić wysokość subwencji finansowej dla mikrofirm?
-
Aby ustalić wysokość subwencji finansowej bierze się pod uwagę każdą osobę spełniającą definicję pracownika. Np. jeśli przedsiębiorca zatrudnia 2 pracowników na 0,5 etatu wówczas, aby ustalić wysokość subwencji finansowej uznaje się, że mamy jednego pracownika na pełen etat. W przypadku osób współpracujących z przedsiębiorcą i zgłoszonych przez niego do ubezpieczenia, każda taka osoba traktowana jest jak jeden etat na umowie o pracę.
-
-
Czy możliwa jest sytuacja, w której mikrofirma nie będzie zwracać jakiejkolwiek części subwencji finansowej?
-
Założenie programu jest takie, aby co najmniej 25% kwoty subwencji podlegało zwrotowi. Zasadniczo nie można otrzymać subwencji bezzwrotnej w całości.
-
-
Czy w razie zawieszenia działalności MŚP będzie musiało zwrócić subwencję finansową?
-
Jeśli zawiesisz działalność gospodarczą w ciągu 12 miesięcy, licząc od pierwszego pełnego miesiąca kalendarzowego po dniu udzielenia subwencji finansowej, wówczas będziesz musiał zwrócić 100% subwencji finansowej. Zgodnie z warunkami zwrotu subwencji musisz prowadzić działalność przez minimum 12 miesięcy. Jeśli zawiesisz działalność gospodarczą, nie możesz jej wykonywać i osiągać bieżących przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej.
-
Program Tarcza Finansowa PFR jest finansowany i realizowany przez Polski Fundusz Rozwoju S.A.
Więcej informacji o programie znajdziesz tutaj.
Nota prawna
To nie jest oferta. Materiał ma charakter wyłącznie informacyjny i nie dotyczy produktów i usług mBanku S.A.
Wsparcia finansowego (subwencji finansowej) w ramach Programu Tarcza Finansowa PFR udziela Polski Fundusz Rozwoju S.A. Zasady i warunki otrzymania oraz zwrotu wsparcia określa Polski Fundusz Rozwoju S.A.
mBank S.A. nie gwarantuje, że informacje zawarte w materiale są kompletne.