W ramach Roku Edukacji Ekonomicznej postanowiliśmy
przyjrzeć się podejściu młodych do pieniędzy. Zajrzeliśmy
do domów nastolatków i porozmawialiśmy z nimi i ich rodzicami.
Sprawdź, czego się dowiedzieliśmy!
Oddaliśmy głos nastolatkom
Oszczędzam i uważam, że lepiej coś mieć, niż nie mieć. Posiadanie pieniędzy na czarną godzinę daje swobodę. Nie mam wygórowanych potrzeb, ale są takie czasy, że lepiej mieć kasę. Może kiedyś będę chciała zapłacić za coś, czego rodzice nie będą chcieli opłacić, jakieś zajęcia, podróż.
Podchodzę do pieniędzy długoterminowo. Uważam, że trzeba odkładać już na rzeczy, które będą za 5 czy 10 lat.
Pieniądze są kluczem do wielu rzeczy w życiu, głównie do szczęścia. Nie są najważniejsze, bo są rzeczy ważniejsze, jak zdrowie czy rodzina. A tak naprawdę pieniądze do klucz do zdrowia i do kontaktów z rodziną.
Tak mówią o pieniądzach
U mnie raczej nie poruszamy tematu pieniędzy. Można się niepotrzebnie pokłócić. Bez sensu takie tematy poruszać, podobnie jak z polityką.
Mam taką koleżankę, która inwestuje swoje pieniądze w materiały, robi jakieś kostiumy sama. To bardzo inspirujące. Ma cel i nie wydaje na głupoty, tylko myśli o swojej pasji i przyszłości. Też chciałabym mieć taką pasję.
Jak uczyć, by zainteresować młodzież
ekonomią?
Nastolatki zdobywają swoją wiedzę finansową metodą „osmozy” (przenikania). Przysłuchują się rozmowom rodziców i rówieśników. Szukają odpowiedzi w internecie i nabierają umiejętności obsługując konto lub robiąc zakupy online.
O czym warto mówić
wcześniej, a o czym później?
Pięć wskazówek dobrego
programu o ekonomii
Porwani Przez Ekonomię
Zdajemy sobie sprawę, jak ważna jest edukacja młodzieży, dlatego uczestniczymy w projekcie Porwani Przez Ekonomię. Razem z Warszawskim Instytutem Bankowości, ekonomistą, prof. Witoldem Orłowskim oraz PWC pomagamy uczyć zdrowego podejścia do finansów. Każdy nauczyciel może zarejestrować się w projekcie Porwani Przez Ekonomię i korzystać bezpłatnie z materiałów – scenariuszy lekcji, quizów, testów, materiałów wideo, interaktywnych stron WWW i wielu innych!
Zostań osobą, dzięki której uczniowie dowiedzą się, jak szukać pracy oraz jak myśleć o budżecie i zakładaniu własnej firmy.
Dowiedz się więcej na stronie programu Porwani Przez Ekonomię.
Porwani zapewniają uczestnikom:
Gotowe scenariusze
lekcji
od A do Z
Darmowe materiały
dla nauczycieli
i uczniów
Konkursy dla
uczniów i nauczycieli
Wydarzenia
i inicjatywy
Zobacz, jak daleko zaszliśmy w projekcie!
- ponad 1200
– już tylu nauczycieli zarejestrowało się w projekcie - ponad 10 000
– tyle lekcji przeprowadzili już nauczyciele, korzystając z materiałów - ponad 200 000
– tylu uczniów bierze udział w projekcie
Rozwiąż testy wspólnie
ze swoimi uczniami!
W jednym z testów Twoi uczniowie poznają swój typ
osobowości finansowej. Drugi test pozwoli im sprawdzić wiedzę
o ekonomii i finansach.
W oparciu o wyniki możesz przeprowadzić lekcje o różnych postawach wobec finansów i podyskutować, co w
finansach dla niektórych jest proste, a dla innych trudne.
Test osobowości
Sprawdź ze swoimi uczniami, jakimi zwierzakami
jesteście w świecie finansów!
Rozwiąż test wiedzy
Ile wiesz na temat ekonomii?
Twój wynik to...
0/18 punktów
Sprawdź swoje odpowiedzi
dobra
odpowiedź
zła
odpowiedź
prawidłowe
odpowiedzi