kurs samoobrony
przed cyberoszustami

zachowaj spokój i zdrowy rozsądek,
przygotuj się na chwyty oszusta

    • 1

    atak fałszywą inwestycją

    Oszust podszywa się pod doradcę inwestycyjnego.

    jakie chwyty
    stosuje cyberoszust?

    kusi szybkim
    i dużym zyskiem bez ryzyka

    brzmi wiarygodnie - w bardzo
    przekonujący sposób opowiada
    o swojej ofercie i prognozie zysków

    jest zaangażowany w Twoją
    sprawę - masz wrażenie, że mu
    na Tobie zależy

    wydaje stanowcze polecenia -
    nawet jeśli wydaje Ci się,
    że samodzielnie podejmujesz decyzje, tak naprawdę wykonujesz jego plan

    jak się bronić?

    1. Nie ufaj inwestycjom, które oferują duże zyski przy minimalnym ryzyku, szczególnie w krótkim czasie.
    2. Nie instaluj oprogramowania, które umożliwia innej osobie dostęp do Twojego konta bankowego lub urządzenia
    3. Nie zlecaj i nie potwierdzaj żadnych operacji, gdy ktoś prosi Cię o to np. podczas rozmowy telefonicznej.
    4. Sprawdź, czy Twój doradca inwestycyjny widnieje na liście doradców na stronie Komisji Nadzoru Finansowego: Doradcy inwestycyjni - Komisja Nadzoru Finansowego.
    5. Poznaj najczęstsze metody manipulacji, którymi oszuści zdobywają zaufanie swoich ofiar i za pomocą których wyłudzają pieniądze - to pomoże Ci rozpoznać podejrzane sytuacje.

    mBank pokazuje,
    jak manipulują oszuści

    Posłuchaj naszego podcastu Jazgot i poznaj historie, które wprost pokazują, w jaki sposób oszuści zdobywają zaufanie swoich ofiar i wyłudzają pieniądze.

    Oszuści mogą podszywać się nie tylko pod doradców inwestycyjnych, lecz także np. pod przyjaciół, policję czy bank. Dlatego dajemy Ci wiedzę, która może okazać się bezcenna, gdy zadzwoni do Ciebie oszust.

    4 autorów

    • Katarzyna Puzyńska
    • Igor Brejdygant
    • Łukasz Orbitowski
    • Marcel Woźniak

    4 różne historie

    4 oszustwa

    Posłuchaj na ulubionej platformie podcastowej.
    • 1

    sprawdź, jakie jeszcze chwyty
    stosują oszuści

    • 2

    atak oszustwem
    na pracownika banku

    • 3

    atak lipnym sklepem internetowym

    • 2

    atak oszustwem na pracownika banku

    Oszust podszywa się pod pracownika banku i próbuje wyłudzić Twoje dane.

    jakie chwyty
    stosuje cyberoszust?

    zapewnia Cię, że jest pracownikiem banku (np. podszywa się pod numer Twojego banku)

    nakłania Cię do pilnego działania, np. do instalacji dodatkowej aplikacji

    straszy nietypową sytuacją na koncie

    jak się bronić?

    1. Zawsze, gdy dostajesz telefon z mBanku, upewnij się w aplikacji mobilnej, czy na pewno rozmawiasz z pracownikiem mBanku, a nie oszustem, który się za niego podaje.
    2. Pamiętaj, nie wysyłamy SMS-ów, aby potwierdzić, że dzwonimy z mBanku - potwierdzenie od nas dostaniesz tylko w aplikacji mobilnej i tylko po zalogowaniu się do niej.
    3. Jeśli masz wątpliwości, czy rozmawiasz z pracownikiem mBanku, a nie korzystasz z mobilnej autoryzacji, rozłącz się i zadzwoń na mLinię.
    4. Nigdy nie podawaj przez telefon swoich poufnych danych (np. hasła do konta) i nie daj się namówić na instalację dodatkowych aplikacji (np. ze względów bezpieczeństwa) - pracownik mBanku nigdy Cię o to nie poprosi.
    5. Pracownik banku nigdy nie będzie nalegał na zrobienie przelewu na „bezpieczne konto” pod pretekstem ochrony Twoich pieniędzy.

    w mBanku potwierdzamy,
    że do Ciebie dzwonimy

    Gdy dzwoni do Ciebie nasz pracownik, w aplikacji mobilnej mBanku zawsze dostaniesz powiadomienie z jego danymi.
    Dzięki temu masz pewność, że rozmawiasz z przedstawicielem mBanku, a nie oszustem, który się pod niego podszywa.

    Pracownik, który wyśle Ci powiadomienie w aplikacji mobilnej, potwierdzi też w ten sposób Twoją tożsamość. Kiedy zatwierdzisz powiadomienie - wiemy, że dodzwoniliśmy się do Ciebie.

    • 2

    sprawdź, jakie jeszcze chwyty
    stosują oszuści

    • 1

    atak oszustwem
    na pracownika banku

    • 3

    atak lipnym sklepem internetowym

    • 3

    atak lipnym sklepem internetowym

    Oszust w sieci oferuje produkty, których nie posiada.

    jakie chwyty
    stosuje cyberoszust?

    atakuje Cię reklamami

    wywiera presję czasu

    kusi wyjątkowymi promocjami

    jak się bronić?

    1. Zwróć uwagę, czy cena nie jest podejrzanie niska.
    2. Sprawdź dane rejestrowe sklepu (porównaj dane z KRS/CEIDG i z regulaminu sklepu).
    3. Upewnij się, że sklep umożliwia różne metody płatności (jeśli możliwy jest tylko przelew na konto, zachowaj ostrożność).
    4. Sprawdź, czy możesz skontaktować się ze sprzedającym.
    5. Poszukaj opinii o sklepie na niezależnych stronach.

    mBank daje Ci usługę,
    dzięki której sprawdzisz sklep

    W mBanku możesz sprawdzić sklep internetowy dzięki usłudze CyberRescue. Nasi klienci mogą skorzystać z bezpłatnego i całodobowego wsparcia specjalistów od bezpieczeństwa w sieci. Możesz się z nimi skontaktować przez całą dobę w wybrany sposób: przez SMS, telefon, Messenger bądź e-mail.

    • Chcesz sprawdzić, czy sklep jest bezpieczny?
    • Masz problem z zamówionym towarem, który do Ciebie nie dotarł?
    • Obawiasz się, że Twoje dane, podane przez Ciebie na stronie sklepu, mogły wyciec?

    W tych i wielu innych sytuacjach pomogą Ci specjaliści CyberRescue.

    Usługę CyberRescue szybko i wygodnie aktywujesz w naszej aplikacji mobilnej. Zaloguj się do aplikacji mobilnej, kliknij „Płatności”, a następnie „Usługi”. W sekcji „Bezpieczeństwo” wybierz „CyberRescue” i złóż wniosek.

    Gdy aktywujesz usługę, dostaniesz e-mail z instrukcją, jak kontaktować się ze specjalistami CyberRescue.

    • 3

    sprawdź, jakie jeszcze chwyty
    stosują oszuści

    • 1

    atak oszustwem
    na pracownika banku

    • 2

    atak oszustwem
    na pracownika banku

aplikacja mBanku wspiera Twoje bezpieczeństwo

Korzystaj z rozwiązań naszej aplikacji, które pomogą Ci chronić Twoje dane i pieniądze. Dzięki temu łatwiej obronisz się przed oszustami.

aplikacja mBank

co zyskujesz?

  • Dzięki powiadomieniom w aplikacji zawsze wiesz, co się dzieje na Twoim koncie.
  • Jeśli zauważysz coś niepokojącego, np. powiadomienie o transakcji, której nie rozpoznajesz, albo wypłacie z bankomatu, możesz natychmiast zareagować.

jak włączyć powiadomienia w aplikacji

  1. Zaloguj się do aplikacji.
  2. Wejdź w „Ustawienia” (koło zębate) i kliknij „Powiadomienia”.
  3. Upewnij się, że opcja „Powiadomienia” jest włączona, zwłaszcza przy operacjach wychodzących, operacjach kartą i niezrealizowanych operacjach.
  4. Sprawdź też w ustawieniach swojego telefonu, czy umożliwiasz aplikacji mBanku wysyłanie powiadomień.
dowiedz się więcej

co zyskujesz?

  • W aplikacji mobilnej możesz w prosty sposób ustawić limity dla swoich transakcji kartą.
  • Ze względów bezpieczeństwa warto ustawić jak najniższy limit, na wypadek gdyby ktoś np. zdobył dane Twojej karty i próbował wykonać nią płatność.
  • W każdej chwili, jeśli tylko potrzebujesz, w aplikacji możesz zwiększyć limit na potrzeby konkretnej transakcji, a po niej przywrócić jego poprzedni poziom, lub ustawić limit czasowy, który automatycznie o północy powróci do Twoich poprzednich ustawień.
  • Dodatkowo możesz na stałe zablokować konkretny typ limitów, jeśli nie planujesz wykonywać pewnego rodzaju transakcji kartą (np. w internecie).

jak zarządzać limitami w aplikacji

  1. Zaloguj się do aplikacji.
  2. Wejdź w „Produkty”, a następnie kliknij „Karty”.
  3. Wybierz kartę, dla której chcesz zmienić limity, i kliknij „Zmień limity”.
dowiedz się więcej

co zyskujesz?

  • Jeśli nie możesz znaleźć swojej karty, możesz ją tymczasowo zablokować w aplikacji mobilnej.
  • W razie potrzeby zablokujesz czasowo kartę lub tylko wybrane transakcje (zbliżeniowe, przy użyciu paska magnetycznego, płatności i wypłaty w bankomatach za granicą).
  • Dzięki temu masz pewność, że nikt nie skorzysta z Twojej karty, dopóki jej nie znajdziesz.
  • Kiedy znajdziesz kartę, możesz równie szybko odblokować ją w aplikacji.

jak skorzystać z tymczasowej blokady karty

  1. Zaloguj się do aplikacji.
  2. Wejdź w „Produkty”, a następnie kliknij „Karty”.
  3. Wybierz kartę, którą chcesz zablokować.
  4. Kliknij „Blokada karty”, a następnie „Tymczasowa blokada karty”.
dowiedz się więcej

co zyskujesz?

  • Jeśli podejrzewasz, że hasło do Twojego konta wyciekło lub ktoś uzyskał do niego dostęp, możesz jednym kliknięciem w aplikacji zablokować dostęp do serwisu transakcyjnego.
  • Dzięki temu nikt nie zaloguje się na Twoje konto i nie będzie miał dostępu do Twoich pieniędzy.

jak zablokować dostęp do serwisu transakcyjnego

  1. Zaloguj się do aplikacji.
  2. Wejdź w „Ustawienia” (koło zębate) i kliknij „Dostęp do banku”.
  3. W sekcji „Dostęp przez komputer i mLinię” przy serwisie transakcyjnym kliknij „Zablokuj”.

co zyskujesz?

  • Jeśli zgubisz swój dowód osobisty, ktoś Ci go ukradnie lub podejrzewasz, że Twoje dane wyciekły, możesz szybko zastrzec dowód w aplikacji mobilnej mBanku.
  • Dzięki temu zadbasz o bezpieczeństwo swoich pieniędzy - nikt nie wykorzysta Twojego dokumentu, np. aby wziąć pożyczkę na Twoje dane.

jak zastrzec dowód osobisty

  1. Zaloguj się do aplikacji.
  2. Wejdź w „Ustawienia” (koło zębate) i w sekcji „Bezpieczeństwo” kliknij „Zastrzeż dokument”.
dowiedz się więcej

co zyskujesz?

  • Zalecenia bezpieczeństwa w aplikacji mobilnej to nasze rekomendacje, które pomogą Ci lepiej chronić Twoje dane i konto - wyświetlamy Ci je w aplikacji.
  • Aplikacja sama podpowie Ci, czy spełniasz nasze zalecenia
    - jeśli tak, zobaczysz zieloną tarczę, a jeśli nie, to poradzimy Ci,
    co jeszcze warto zmienić.

jak sprawdzić zalecenia bezpieczeństwa w aplikacji

  1. Zaloguj się do aplikacji.
  2. Wejdź w „Ustawienia” (koło zębate) i w sekcji „Bezpieczeństwo” zobaczysz informacje o tym, czy spełniasz zalecenia.
dowiedz się więcej

co zyskujesz?

  • Dzięki powiadomieniom w aplikacji zawsze wiesz, co się dzieje na Twoim koncie.
  • Jeśli zauważysz coś niepokojącego, np. powiadomienie o transakcji, której nie rozpoznajesz, albo wypłacie z bankomatu, możesz natychmiast zareagować.

jak włączyć powiadomienia w aplikacji

  1. Zaloguj się do aplikacji.
  2. Wejdź w „Ustawienia” (koło zębate) i kliknij „Powiadomienia”.
  3. Upewnij się, że opcja „Powiadomienia” jest włączona, zwłaszcza przy operacjach wychodzących, operacjach kartą i niezrealizowanych operacjach.
  4. Sprawdź też w ustawieniach swojego telefonu, czy umożliwiasz aplikacji mBanku wysyłanie powiadomień.
dowiedz się więcej

co zyskujesz?

  • W aplikacji mobilnej możesz w prosty sposób ustawić limity dla swoich transakcji kartą.
  • Ze względów bezpieczeństwa warto ustawić jak najniższy limit, na wypadek gdyby ktoś np. zdobył dane Twojej karty i próbował wykonać nią płatność.
  • W każdej chwili, jeśli tylko potrzebujesz, w aplikacji możesz zwiększyć limit na potrzeby konkretnej transakcji, a po niej przywrócić jego poprzedni poziom, lub ustawić limit czasowy, który automatycznie o północy powróci do Twoich poprzednich ustawień.
  • Dodatkowo możesz na stałe zablokować konkretny typ limitów, jeśli nie planujesz wykonywać pewnego rodzaju transakcji kartą (np. w internecie).

jak zarządzać limitami w aplikacji

  1. Zaloguj się do aplikacji.
  2. Wejdź w „Produkty”, a następnie kliknij „Karty”.
  3. Wybierz kartę, dla której chcesz zmienić limity, i kliknij „Zmień limity”.
dowiedz się więcej

co zyskujesz?

  • Jeśli nie możesz znaleźć swojej karty, możesz ją tymczasowo zablokować w aplikacji mobilnej.
  • W razie potrzeby zablokujesz czasowo kartę lub tylko wybrane transakcje (zbliżeniowe, przy użyciu paska magnetycznego, płatności i wypłaty w bankomatach za granicą).
  • Dzięki temu masz pewność, że nikt nie skorzysta z Twojej karty, dopóki jej nie znajdziesz.
  • Kiedy znajdziesz kartę, możesz równie szybko odblokować ją w aplikacji.

jak skorzystać z tymczasowej blokady karty

  1. Zaloguj się do aplikacji.
  2. Wejdź w „Produkty”, a następnie kliknij „Karty”.
  3. Wybierz kartę, którą chcesz zablokować.
  4. Kliknij „Blokada karty”, a następnie „Tymczasowa blokada karty”.
dowiedz się więcej

co zyskujesz?

  • Jeśli podejrzewasz, że hasło do Twojego konta wyciekło lub ktoś uzyskał do niego dostęp, możesz jednym kliknięciem w aplikacji zablokować dostęp do serwisu transakcyjnego.
  • Dzięki temu nikt nie zaloguje się na Twoje konto i nie będzie miał dostępu do Twoich pieniędzy

jak zablokować dostęp do serwisu transakcyjnego

  1. Zaloguj się do aplikacji.
  2. Wejdź w „Ustawienia” (koło zębate) i kliknij „Dostęp do banku”.
  3. W sekcji „Dostęp przez komputer i mLinię” przy serwisie transakcyjnym kliknij „Zablokuj”.

co zyskujesz?

  • Jeśli zgubisz swój dowód osobisty, ktoś Ci go ukradnie lub podejrzewasz, że Twoje dane wyciekły, możesz szybko zastrzec dowód w aplikacji mobilnej mBanku.
  • Dzięki temu zadbasz o bezpieczeństwo swoich pieniędzy - nikt nie wykorzysta Twojego dokumentu, np. aby wziąć pożyczkę na Twoje dane.

jak zastrzec dowód osobisty

  1. Zaloguj się do aplikacji.
  2. Wejdź w „Ustawienia” (koło zębate) i w sekcji „Bezpieczeństwo” kliknij „Zastrzeż dokument”.
dowiedz się więcej

co zyskujesz?

  • Zalecenia bezpieczeństwa w aplikacji mobilnej to nasze rekomendacje, które pomogą Ci lepiej chronić Twoje dane i konto - wyświetlamy Ci je w aplikacji.
  • Aplikacja sama podpowie Ci, czy spełniasz nasze zalecenia - jeśli tak, zobaczysz zieloną tarczę, a jeśli nie, to poradzimy Ci, co jeszcze warto zmienić.

jak sprawdzić zalecenia bezpieczeństwa w aplikacji

  1. Zaloguj się do aplikacji.
  2. Wejdź w „Ustawienia” (koło zębate) i w sekcji „Bezpieczeństwo” zobaczysz informacje o tym, czy spełniasz zalecenia.
dowiedz się więcej