Czy wiesz, że już niedługo PIT, CIT i VAT wpłacisz do urzędu skarbowego na swój indywidualny rachunek podatkowy (IRP)? Dzięki takiemu rozwiązaniu od 1 stycznia 2020 r. będziesz mieć swój jeden, stały numer do wpłat podatków. Obecnie działające rachunki urzędów skarbowych do wpłat PIT, CIT i VAT będą ważne do 31 grudnia 2019 r.
Jak działa indywidualny rachunek podatkowy (IRP)?
Już od stycznia, bez względu na to, w którym urzędzie skarbowym się rozliczasz i jaki rodzaj podatku opłacasz, będziesz mieć jeden indywidualny rachunek podatkowy. Na ten jeden, własny numer wpłacisz: VAT, PIT, CIT oraz niepodatkowane należności budżetowe np. mandaty i grzywny.
Już teraz możesz sprawdzić numer swojego indywidualnego rachunku podatkowego. Jak to zrobić?
Numer indywidualnego rachunku podatkowego możesz sprawdzić na stronie internetowej Ministerstwa Finansów: www.podatki.gov.pl/generator-mikrorachunku-podatkowego
Wystarczy, że podasz:
- swój PESEL, gdy jesteś osobą fizyczną lub
- NIP, jeśli masz firmę.
Zrobisz to również w dowolnym urzędzie skarbowym.
Jak zmieni się przelew podatkowy w banku?
Nie szukasz już właściwego konta odpowiedniego Urzędu Skarbowego, nie ma też kilku numerów kont – oddzielnych dla każdego z tytułów podatkowych. Wystarczy, że wybierzesz typ formularza w formatce (np. rodzaj PIT), podasz indywidualny numer rachunku podatkowego, wypełnisz standardowe pola w formatce przelewu i gotowe.
Zobacz jak to wygląda na naszym przykładzie.
Uwaga! W formatce przelwu podaj numer swojego indywidualnego rachunku bez spacji i liter "PL".
Pamiętaj. Nie korzystaj z żadnych innych stron internetowych niż https://www.podatki.gov.pl/ lub np. numerów rachunków otrzymanych e-mailem lub SMS-em.
Pamiętaj też, że Twój IRP, oprócz twojego identyfikatora podatkowego lub numeru PESEL, musi zawierać cyfry 1010 0071 222.
Od 26 stycznia br. :
- dodasz numer rachunku do książki odbiorów (swojego mikrorachunku)
- stworzysz szablon