Metoda na pracownika banku
Przestępcy dzwonią i podszywają się pod pracownika banku. Informują o nietypowej sytuacji na koncie, np. niepoprawnej operacji, blokadzie konta ze względów bezpieczeństwa, wniosku o kredyt, który złożył oszust itp. Podkreślają, że muszą potwierdzić Twoje dane, aby wyjaśnić sprawę. Proszą Cię o podanie Twoich poufnych danych (np. hasło logowania do konta bankowego) lub zainstalowanie dodatkowej aplikacji, dzięki której mogą potem przejąć dostęp do konta. Mogą też poprosić o konkretne działanie, np.:
- zlecenie przelewu na „konto bezpieczeństwa”,
- wypłatę gotówki w bankomacie lub oddziale banku i wpłatę na konto w innym banku.
Nie daj się nabrać, zwróć uwagę, kto naprawdę do Ciebie dzwoni. Pamiętaj, pracownik banku lub innej instytucji finansowej nigdy:
- nie poprosi Cię o instalację aplikacji, np. AnyDesk lub TeamViewer Quick Support lub innego dodatkowego oprogramowania,
- nie zapyta Cię o login i hasło do logowania na konto w banku,
- nie zapyta Cię o pełny numer karty, jej datę ważności oraz kod CVV2/CVC2,
- nie zasugeruje przelewu na „konto bezpieczeństwa”, ani wpłaty gotówki na inne bezpieczne konta.
Uważnie czytaj wszystkie wiadomości SMS przesłane z banku lub komunikaty autoryzacyjne w aplikacji mobilnej. Nie potwierdzaj operacji, których nie zlecasz albo których do końca nie rozumiesz! Nie przekazuj Twoich danych osobowych, jeśli nie masz pewności z kim rozmawiasz.