E-doręczenia dla firm – od kiedy będą obowiązywać?

09
.
08
.
2024
E-doręczenia dla firm – od kiedy będą obowiązywać?

Rząd planuje przyjąć w III kwartale 2024 roku projekt nowelizacji ustawy o doręczeniach elektronicznych (e-doręczeniach).  Przewiduje on wprowadzenie okresu przejściowego do 31 grudnia 2025 r.

 

Jak podano w wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów, przyczyną wprowadzenia planowanych rozwiązań jest przede wszystkim to, że podmioty publiczne, w szczególności jednostki samorządu terytorialnego nie są gotowe, by do stosować e-doręczenia. Chodzi o rozwiązania wynikające z ustawy z 18 listopada 2020 r. o doręczeniach elektronicznych.

 

Na czym polega usługa e-doręczenia

E-doręczenia to usługa, która umożliwi wysyłkę, odbiór i przechowywanie korespondencji w formie elektronicznej. Od e-maila różnią się tym, że mają taki skutek prawny jak list polecony za potwierdzeniem odbioru i zapewniają identyfikację nadawcy i odbiorcy.

 

Kto będzie musiał korzystać z e-doręczeń?

Firma będzie musiała korzystać z e-doręczeń, jeżeli jest zarejestrowana w Centralnej Ewidencji i Informacji Działalności Gospodarczej (CEiDG) lub Krajowym Rejestrze Sądowym (KRS). Adres do e-doręczeń będą musiały mieć też inne podmioty niepubliczne wpisane do KRS, na przykład fundacje i stowarzyszenia.

 

Wdrożenie e-doręczniej technicznym i organizacyjnym wyzwaniem dla podmiotów publicznych

W wykazie podkreślono także, że wdrożenie e-doręczeń jako nowego sposobu prowadzenia korespondencji jest dużym przedsięwzięciem technicznym i organizacyjnym, szczególnie dla podmiotów publicznych.

 

E-doręczenia – od kiedy?

Termin wejścia w życie obowiązku stosowania doręczeń elektronicznych przesuwano kilkukrotnie ze względu na niewystarczającą gotowość po stronie podmiotów obowiązanych. Z przeprowadzonych analiz wynika, że wniosek o założenie adresu do doręczeń złożyło jedynie 30% obowiązanych podmiotów publicznych.

Do października 2029 roku wszystkie podmioty publiczne, jednostki samorządu terytorialnego, a także sądy, komornicy i prokuratura będą musiały prowadzić korespondencję urzędową przez e-doręczenia.

 

Chcesz dowiedzieć się więcej informacji ze świata biznesu?

Odwiedź nasze wiadomości dla firm i zobacz, co innego zmieniło się w ostatnim czasie

 

 

Informacja przygotowana na podstawie materiałów dostarczonych przez ISBNews na zlecenie mBanku. mBank S.A. nie ponosi odpowiedzialności za stosowanie w praktyce informacji objętych powyższym materiałem. Materiał niniejszy ma charakter informacyjno – marketingowy i nie stanowi porady prawnej ani podatkowej.

 

Materiały źródłowe:

ISBnews: Rząd planuje przyjęcie w III kw. projektu wprowadzającego okres przejściowy dla e-doręczeń [30.07.2024]

https://www.gov.pl/web/premier/projekt-ustawy-o-zmianie-ustawy-o-doreczeniach-elektronicznych5

https://www.gov.pl/web/e-doreczenia/najwazniejsze-informacje-dla-przedsiebiorcy
https://www.biznes.gov.pl/pl/portal/004495

 

Niniejsza część portalu mBank.pl przeznaczona jest dla przedsiębiorców. Artykuły nie stanowią porad podatkowych, finansowych ani prawnych. mBank S.A. nie prowadzi działalności polegającej na doradztwie gospodarczym, prawnym ani podatkowym. Dowiedz się więcej