Jak wykorzystać niszę rynkową?
- Znajdź lub wykreuj grupę przyszłych odbiorców i określ ich oczekiwania. Dopiero później dopasuj do niej produkt lub usługę.
- Poznaj cechy i potrzeby tej grupy. Wykorzystaj w tym celu Internet:
- sprawdź fora (np. motoryzacyjne, modelarskie, wędkarskie, fotograficzne) - bardzo często internauci podsuwają pomysły pisząc, czego im brakuje, czego potrzebują, jak chcieliby spędzić czas, jakie mają hobby itp.,
- porozmawiaj na czatach z przyszłymi odbiorcami - pytaj o miejsca z ich najbliższej okolicy, w których mogliby zrealizować swoje potrzeby, np. restaurację przystosowaną dla rodzin z dziećmi, żłobek, zajęcia z mało popularnych sportów, tłumaczenia w rzadko spotykanych językach itp.
- na portalach społecznościowych poszukaj grup, których uczestnicy mogą być zainteresowani twoim produktem. Rozpocznij dyskusję na jego temat i poznaj ich opinie.
- Sprawdź rynek, na którym chcesz zaistnieć. Nie zawsze to, co dla ciebie jest atrakcyjne, zyska uznanie klientów. Możesz w tym celu odwiedzić targi branżowe – poznasz opinie odbiorców, zobaczysz, co oferuje konkurencja, zweryfikujesz, czy jakiś inny podmiot ma już w swojej ofercie produkt lub usługę, którą ty zamierzasz wprowadzić, znajdziesz produkty, które mógłbyś wzbogacić o nowe funkcje.
- Przeprowadź badanie wśród pasjonatów takich jak ty, dzięki czemu poznasz ich uwagi i opinie – ponieważ rodzina i znajomi mogą nie być obiektywni, jak najszybciej testuj swoje pomysły z osobami spoza najbliższego kręgu znajomych. Wykryjesz w ten sposób błędy swojego projektu już na etapie projektowania i łatwo w ten sposób unikniesz niepotrzebnych kosztów.
- Przeanalizuj strony internetowe konkurencji. Zobacz, jakimi narzędziami dysponują, jaką mają taktykę zdobywania klienta, czy posługują się Facebookiem, forami internetowymi, istnieją w innych mediach społecznościowych.
- Rozwijaj i wzbogacaj swoją ofertę, aby pozyskiwać nowych klientów i nie dać się wyprzedzić konkurencji, która w ślad za tobą będzie chciała wejść w tę samą niszę.
Działaj w określonym obszarze
Przykładem wykorzystania niszy zdefiniowanej pod kątem obszaru są wszelkiego rodzaju usługi świadczone dla małych lokalnych społeczności. Dobrym pomysłem na biznes często jest utworzenie klubików dziecięcych lub prywatnych żłobków i przedszkoli na nowych osiedlach, z jeszcze nierozwiniętą infrastrukturą, a już zamieszkałych przez wiele rodzin z małymi dziećmi, otwarcie tam apteki lub niewielkiej gastronomii oferującej domowe posiłki w przystępnych cenach.
Dostosuj produkt do grupy odbiorców
Grupę odbiorców możesz odnaleźć wśród pasjonatów takich, jak ty. Zrobili tak przedsiębiorcy, którzy oferują usługę polegającą na malowaniu kasków dla motocyklistów i osób uprawiających sporty motorowe, wytwarzają precyzyjne elementy fototrawione dla modelarzy, ręcznie przygotowują unikalne i wyjątkowo skuteczne przynęty dla wędkarzy, czy od podstaw tworzą części starych samochodów dla osób zajmujących się ich renowacją.
Oferuj unikalny asortyment
Możesz też wprowadzić na rynek unikalne rozwiązanie bez precyzowania grupy docelowej – takie, z którego będą mogli skorzystać wszyscy niezależnie od wieku, płci czy zainteresowań. Taki biznes, to na przykład produkcja opakowań próżniowych typu „cook–in”, które umożliwiają przygotowanie posiłków, ich rozmrażanie, podgrzewanie i transportowanie bez konieczności zmiany naczynia.
Wzbogać produkt
Wyróżnij się wśród konkurencji wzbogacając dostępny już na rynku produkt. Przykładem może być dodanie elektronicznego poradnika do każdego zakupu określonego modelu aparatu fotograficznego, rozbudowanie o pakiet ubezpieczeń każdej sprzedawanej przez biuro podróży wycieczki zagranicznej, czy produkcja i sprzedaż wytrzymałych pokrowców chroniących najbardziej wrażliwe elementy sprzętu fotograficznego.
Dodaj swoja usługę
Wykorzystaj możliwości, jakie daje nisza, oferując dodatkowe usługi przy sprzedaży produktów, które są dostępne również u innych handlowców. Doskonałym przykładem może być oferowanie obsługi pogwarancyjnej specjalistycznych urządzeń, darmowe zajęcia z trenerem osobistym do każdej pary specjalistycznych butów do biegania, czy bezpłatne lekcje bezpiecznej jazdy dla każdego kursanta ze szkoły jazdy.
Spełniaj zachcianki klienta
Wykorzystaj zmiany preferencji odbiorców i ich bogacenie się. Może to być wyjątkową szansą na rozwój biznesu. Tak powstały najpopularniejsze portale społecznościowe – ich twórcy skorzystali z rosnącej popularności Internetu. Kolejne pojawiły się, gdy z komórek przesiedliśmy się na smartfony. Inny przykład, który dodatkowo obrazuje odnalezienie grupy odbiorców o wyjątkowo specyficznych potrzebach, to tworzenie i sprzedaż dodatków do gier.
Wykorzystaj zmiany w prawie
Twoja szybka reakcja na zmianę regulacji prawnych również może być doskonałym punktem wyjścia do rozpoczęcia nowego biznesu. Nowelizacje niektórych ustaw, a nawet uchwał lokalnych samorządów powodują powstanie zapotrzebowania na nietypowe, nowe usługi. Obowiązek rejestracji w GIODO baz danych firm internetowych spowodował powstanie przedsiębiorstw specjalizujących się w tej tematyce. Konieczność podawania informacji o stosowaniu plików Cookie sprawiła, ze powstały usługi polegające na sprawdzeniu poprawności strony internetowej. Regionalne ograniczenia w możliwości używania pieców na paliwa stałe spowodowały wzrost liczby firm zajmujących się montażem i serwisowaniem innego rodzaju urządzeń grzewczych.
Bądź na topie - śledź nowości
Pojawienie się na rynku nowego produktu od razu powoduje powstawanie produktów komplementarnych. Osiągniesz sukces, jeśli będziesz szybszy od innych lub zrobisz to taniej. Takie produkty, to na przykład rękawiczki umożliwiające korzystnie z ekranów dotykowych, czy dedykowane futerały, które pojawiają się zaraz po wejściu na rynek nowego modelu telefonu komórkowego, smartfona lub tabletu.
Sięgnij po sprawdzone narzędzia
Poprawne rozpoznanie wielkości niszy i właściwa analiza potrzeb jej uczestników jest jednym z najtrudniejszych zadań, jakie przed tobą stoją. Podstawą jest zrozumienie sytuacji klienta i zdobycie informacji o jego preferencjach. Droga do sukcesu prowadzi przez umiejętne zadawanie pytań, słuchanie odpowiedzi oraz ich parafrazowanie. Kluczowa jest również umiejętność pozyskiwania i analizowania informacji o ich potrzebach i zachowaniach.
Aby sprawdzić, czego twoi klienci szukają w Internecie możesz skorzystać z kilku bezpłatnych narzędzi. Dzięki nim pozyskasz dane o popularności usługi, a także porównasz konkurencję powiązaną z twoim biznesem.
- Google Adwords Keyword Tool pozwoli ci sprawdzić, czego szukają użytkownicy Internetu. Dzięki tym informacjom będziesz mógł dopasować swój produkt lub strategię do ich potrzeb. Narzędzie to da ci dokładną wiedzę m.in. na temat średniej, miesięcznej ilości wyszukiwań danego zapytania. Dane zbierane są z różnych rynków: lokalnych, regionalnych, światowych.