Jednoosobowa działalność gospodarcza - jak prowadzić księgowość?

25
.
07
.
2024
Jednoosobowa działalność gospodarcza - jak prowadzić księgowość?

Z tego tekstu dowiesz się: 

  • O czym trzeba pamiętać, gdy prowadzisz księgowość w jednoosobowej działalności gospodarczej 
  • Jakie są zalety księgowości online 

 

Osób, które decydują się założyć jednoosobową działalność gospodarczą, przybywa z każdym rokiem. Ten artykuł kierujemy do wszystkich tych, którzy mają ambicję stać się dla siebie nie tylko własnymi szefami i szefowymi, ale i księgowymi. Osoby, które decydują się samodzielnie prowadzić księgowość w jednoosobowej działalności gospodarczej mogą znacząco ograniczyć miesięczne koszty związane z prowadzeniem firmy. Wystarczy dobry program księgowy, znajomość podstaw księgowości i przepisów podatkowych, a także ogólna wiedza dotycząca prowadzenia działalności gospodarczej. Na dodatek, nie trzeba posiadać jakichkolwiek certyfikatów czy zezwoleń. Przeczytaj nasz artykuł i przekonaj się, że prowadzenie księgowości na własną rękę naprawdę nie musi być problemem. 

 

Samodzielna księgowość w jednoosobowej działalności gospodarczej – wstępne formalności 

We wniosku rejestracyjnym firmy CEIDG-1, znajdują się dwa pola, które wprost odnoszą się do kwestii związanych z księgowością. To dane podmiotu prowadzącego księgowość firmy, a także adres, pod którym podmiot będzie przechowywać dokumentację rachunkową. Przedsiębiorca, który zamierza zajmować się księgowością samodzielnie, może pozostawić te pozycje formularza puste lub wpisać w nie dane swojej firmy. Osoby, które korzystały z usług biura rachunkowego, i to jego dane podawały we wniosku, muszą bezpłatnie zaktualizować wpis do CEIDG. Trzeba tylko pamiętać, aby dokonać aktualizacji w terminie 7 dni od momentu zmiany. 

 

Obowiązki księgowe w jednoosobowej działalności gospodarczej 

To, jakim dokładnie obowiązkom będzie podlegał przedsiębiorca, zależy przede wszystkim od wybranej przez niego formy opodatkowania. Ryczałt ewidencjonowany obliguje do księgowania przychodów firmy. Podatkowa księga przychodów i rozchodów – do ewidencjonowania sprzedaży i wydatków przedsiębiorstwa. Osoba rozliczająca swoją działalność na uproszczonych zasadach musi także prowadzić m.in.: 

  • rejestry VAT (o ile jest czynnym podatnikiem VAT) 
  • ewidencję środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych (dotyczy zakupów o wartości powyżej 10 tys. zł)  
  • ewidencję przebiegu pojazdu, gdy samochód wykorzystywany jest na cele działalności  

Oczywiście prowadzenie działalności gospodarczej, to także terminowe wywiązywanie się z obowiązków o charakterze podatkowym i odpowiednie przechowywanie dokumentacji księgowo-finansowej. Te wyliczenia nie pozostawiają wątpliwości, że kwestii o które musi zadbać przedsiębiorca jest naprawdę sporo. 

 

Program księgowy – nieoceniona pomoc 

Bez wsparcia odpowiedniego programu księgowego, samodzielne prowadzenie księgowości będzie nie tylko trudne, ale i ryzykowne. Nawet sumiennemu i dobrze zaznajomionemu z rachunkowością przedsiębiorcy, może przytrafić się jakieś niedopatrzenie czy błąd. Może on , skutkować niepotrzebnym stresem, a w skrajnym wypadku – poniesieniem dotkliwych konsekwencji finansowych. Dlatego też „samodzielnym” przedsiębiorcom zaleca się skorzystanie z aplikacji, bądź narzędzia online (takiego jak mOrganizer finansów). Zautomatyzuje ono procesy księgowe i zapewni pewność co do prawidłowości rozliczeń. W przypadku mOrganizera finansów – produktu łączącego zalety konta bankowego i modułu księgowego – rola przedsiębiorcy sprowadza się niemal wyłącznie do wystawiania i wprowadzania do systemu dokumentów księgowych. Na ich podstawie program prowadzi księgi i ewidencje, automatycznie wylicza kwoty podatków do zapłacenia, a także generuje deklaracje podatkowe, które można od razu przesłać do urzędu. Co ważne, przedsiębiorca ma tutaj ponadto zapewnione: całodobowy dostęp do wszystkich dokumentów firmowych, możliwość wykonywania przelewów podatkowych za pomocą jednego kliknięcia, czy wystawiania faktur. W razie potrzeby może też skorzystać z mKsięgowości (Komfort lub Premium), zapewniającego kompleksowe wsparcie internetowego biura rachunkowego. 

 

Jak przygotować program księgowy do pracy 

Pierwszym krokiem, jaki trzeba wykonać, jest odpowiednia konfiguracja programu księgowego. Zajmuje to krótką chwilę, a korzyści z tego tytułu będą odczuwalne przez cały okres samodzielnego prowadzenia księgowości. Większość programów księgowych wymaga wprowadzenia informacji: 

  • dotyczących przedsiębiorcy oraz prowadzonej przez niego firmy (m.in. imię i nazwisko, adres, REGON, NIP, itp.) 
  • o wybranej formie opodatkowania i okresie rozliczania podatków (miesięczny bądź kwartalny) 
  • o rodzaju płaconego ZUS-u (pełna składka ZUS bądź preferencyjna, z ubezpieczeniem chorobowym czy bez, itp.) 
  • o posiadanych pojazdach firmowych i innych środkach trwałych 
  • dotyczących KPiR oraz VAT (podaje się zapisy z ostatniej strony księgi i z ostatniej deklaracji VAT) 

 

Fakturowanie elektroniczne – sposób na łatwe dokumentowanie przychodów 

Na jakie korzyści mogą liczyć przedsiębiorcy, którzy wykorzystują w firmie fakturowanie elektroniczne? Łatwy dostęp do przechowywanych dokumentów księgowych, oszczędność czasu, a także redukcja kosztów to tylko niektóre z nich. Trzeba jednak wyraźnie podkreślić, że korzystanie z elektronicznego wystawiania i obsługi faktur wiążę się z kilkoma istotnymi zasadami. Przede wszystkim każda faktura dokumentująca sprzedaż musi być zapisana w programie. Mowa tutaj zarówno o dokumentach wystawianych za jego pośrednictwem, jak i tych, które są do niego osobno wprowadzane. Nie można również zapominać, że dany przychód powinien być rozliczony w dacie dostarczenia produktów bądź zrealizowania usługi.  

 

Rozliczenie miesiąca księgowego w jednoosobowej działalności gospodarczej. 

Dla przedsiębiorcy, który prowadzi księgowość samodzielnie, ważnym momentem jest zwłaszcza dzień rozliczenia danego miesiąca lub kwartału. Wówczas musi on zadbać o wykonanie kilku czynności, które pozwolą prawidłowo rozliczyć się z urzędami. Należą do nich: 

  • wprowadzanie do programu wszystkich kosztów 
  • wydrukowanie księgi przychodów i rozchodów 
  • zapłata podatków 
  • odprowadzenie zaliczki na podatek dochodowy (nie później niż do 20. dnia kolejnego miesiąca) 
  • opłacenie składki ZUS (nie później niż do 20 dnia kolejnego miesiąca, o ile przedsiębiorca nie zatrudnia pracowników) 
  • odprowadzenie podatku VAT i złożenie deklaracji VAT_JPK (nie później niż do 25. dnia kolejnego miesiąca) 

Rozliczenie danego kwartału bądź miesiąca można przeprowadzić właściwie w dowolnym dniu, poprzedzającym termin zapłaty zaliczki na podatek dochodowy. Upływa on 20. dnia miesiąca następującego po rozliczanym okresie 

 

Co jeszcze warto wiedzieć? 

W przypadku niewielkiej i niezbyt skomplikowanej działalności gospodarczej, prowadzenie księgowości naprawdę nie będzie trudne. W tym kontekście ważny jest jednak wybór dobrego programu księgowego, który zapewni łatwe i wygodne załatwianie wszelkich spraw księgowo-finansowych firmy. Te osoby, które mimo wszystko nie chcą zajmować się kwestiami księgowymi samodzielnie, mogą skorzystać z pomocy internetowego biura rachunkowego. Takie rozwiązanie jest stosunkowo niedrogie, a przy tym zdejmuje z przedsiębiorcy ciężar odpowiedzialności za prawidłowe rozliczenia z urzędami. 

mBank S.A. nie ponosi odpowiedzialności za stosowanie w praktyce informacji objętych powyższym materiałem. Materiał niniejszy ma charakter informacyjno – marketingowy i nie stanowi porady prawnej ani podatkowej. 

Niniejsza część portalu mBank.pl przeznaczona jest dla przedsiębiorców. Artykuły nie stanowią porad podatkowych, finansowych ani prawnych. mBank S.A. nie prowadzi działalności polegającej na doradztwie gospodarczym, prawnym ani podatkowym. Dowiedz się więcej