Szybko i bezpiecznie zarządzisz produktami, które wspierają Cię w działalności handlowej.
Złożysz online zlecenia i dyspozycje, przejrzysz transakcje akredytyw, inkas i gwarancji.
Korzyści
- zlecenia składasz szybko i prosto
- masz bieżący dostęp do danych transakcji, dokumentów bankowych i komunikatów SWIFT
- korzystasz z niższych kosztów obsługi transakcji
- elastycznie obsługujesz operacje dokumentowe i gwarancje – dzięki szablonom dokumentów czy przykładom listów gwarancyjnych w wielu językach
Dla kogo?
Polecamy ten moduł firmom, które:
- w rozliczeniach zagranicznych często korzystają z akredytywy lub inkasa
- regularnie korzystają z gwarancji mBanku.
Rodzaje zleceń
-
1.
Akredytywa dokumentowa własna (importowa)
-
Jest idealną formą regulowania należności w transakcjach zagranicznych. Umożliwia importerowi uzyskanie odroczonych terminów płatności i zabezpieczenie prawidłowego wykonania kontraktu przez eksportera. Jeśli rozpoczynasz współpracę z nowym kontrahentem, któremu nie ufasz, lub potrzebujesz od banku wsparcia dla realizacji swoich inwestycji, akredytywa jest właściwym rozwiązaniem.
Importer towarów lub usług, działając jako zleceniodawca akredytywy dokumentowej własnej (importowej), może:
-
złożyć elektroniczne zlecenie otwarcia akredytywy własnej na formularzu, którego wypełnienie ułatwiają podpowiedzi w postaci list rozwijalnych oraz automatyczna walidacja kompletności i spójności danych w określonych, powiązanych ze sobą, polach zlecenia
składać elektroniczne zlecenia i dyspozycje dotyczące czynnej akredytywy własnej:
- zlecenie zmiany warunków czynnej akredytywy
- zlecenie zniesienia wskazanych przez bank zastrzeżeń do dokumentów handlowych, zaprezentowanych przez beneficjenta akredytywy
- zlecenie podtrzymania wskazanych przez bank zastrzeżeń do dokumentów handlowych, zaprezentowanych przez beneficjenta
- wniosek o okazanie dokumentów niezgodnych
- zlecenie zamknięcia akredytywy
- zlecenie spisania niewykorzystanego salda akredytywy
przeglądać dane wszystkich swoich czynnych akredytyw (w tym akredytyw obsługiwanych w sposób tradycyjny, poza systemem mBank CompanyNet) oraz przygotowane w banku dokumenty i potwierdzenia, związane z realizacją zleceń złożonych za pomocą systemu mBank CompanyNet
monitorować przebieg obsługi zleceń i dyspozycji, na podstawie informacji systemowych o ich aktualnych statusach
-
-
2.
Akredytywa dokumentowa obca (eksportowa)
-
Jest doskonałą dla eksportera formą prowadzenia rozliczeń w handlu z zagranicznymi kontrahentami. Zabezpiecza jego interesy, zapewniając jednocześnie szybkie finansowanie kontraktu. Dzięki akredytywie dokumentowej dostawca zdobywa pewność, że jego zagraniczny partner nie wycofa się z transakcji oraz otrzyma swoją należność po dostarczeniu do banku dokumentów potwierdzających wysłanie towaru.
Eksporter towarów lub usług, będący beneficjentem akredytywy dokumentowej obcej (eksportowej) otwartej na jego rzecz przez inny bank i awizowanej za pośrednictwem mBanku S.A., może: -
składać elektroniczne zlecenia dotyczące czynnej akredytywy obcej, której dane może przeglądać za pomocą systemu mBank CompanyNet:
- zlecenie prezentacji dokumentów handlowych - w celu uzyskania zapłaty w ramach akredytywy obcej
- zlecenie dyskonta należności z tytułu akredytywy obcej
- zlecenie zamknięcia akredytywy obcej
- inne dyspozycje dotyczące czynnych akredytyw obcych
przeglądać dane wszystkich swoich czynnych akredytyw (w tym akredytyw obsługiwanych w sposób tradycyjny, poza systemem mBank CompanyNet) oraz przygotowane w banku dokumenty i potwierdzenia, związane z realizacją zleceń złożonych za pomocą systemu mBank CompanyNet
monitorować przebieg obsługi zleceń i dyspozycji, na podstawie informacji systemowych o ich aktualnych statusach
-
-
3.
Inkaso dokumentowe importowe
-
Jest polecane jako uwarunkowana i bezgotówkowa forma rozliczeń w obrotach zagranicznych dla małych i średnich firm importowych.
Przedmiotem inkasa importowego mogą być dokumenty handlowe (takie jak faktury, dokumenty transportowe, dokumenty dające prawo do dysponowania towarem) i finansowe (takie jak weksle własne, weksle trasowane, czeki i inne o podobnym charakterze, stosowane w celu uzyskania zapłaty).
Importer towarów lub usług, będący płatnikiem inkasa importowego, może: -
złożyć elektroniczne zlecenie zapłaty za dokumenty nadesłane do inkasa - zlecenie pokrycia inkasa importowego
składać elektroniczne dyspozycje dotyczące inkasa importowego, w szczególności dyspozycje dotyczące sposobu wydania (przekazania) dokumentów handlowych
monitorować przebieg obsługi zleceń i dyspozycji, na podstawie informacji systemowych o ich aktualnych statusach
przeglądać w systemie dane wszystkich czynnych transakcji
przeglądać i importować określone typy dokumentów przygotowane w banku w związku z realizacją zlecenia
-
-
4.
Gwarancja bankowa
-
Gwarancja mBanku to wiarygodne zabezpieczenie wykonania przez jej zleceniodawcę różnorodnych zobowiązań, w transakcjach eksportowych, importowych i w obrocie krajowym.
Treść i formę zobowiązania gwarancyjnego można dostosować (z zachowaniem obowiązujących przepisów prawa), do przedmiotu zobowiązania i oczekiwań beneficjentaKorzystając z systemu mBank CompanyNet klient może:
-
złożyć elektroniczną dyspozycję zlecenia udzielenia gwarancji (w tym poręczenia, awalu na wekslu lub akredytywy stand-by) na formularzu, którego wypełnienie ułatwiają podpowiedzi w postaci list rozwijalnych oraz automatyczne potwierdzenie kompletności i spójności danych w powiązanych ze sobą polach
uzgadniać (negocjować) z bankiem niestandardową treść gwarancji
przeglądać dane wszystkich swoich czynnych gwarancji (także wystawionych na podstawie zleceń papierowych), oraz przygotowane w banku dokumenty i potwierdzenia, dotyczące zleceń złożonych za pomocą systemu mBank CompanyNet
złożyć elektroniczne zlecenie zmiany kwoty lub daty ważności gwarancji, albo inną dyspozycję, dotyczącą dowolnej czynnej gwarancji, dostępnej za pośrednictwem systemu mBank CompanyNet
monitorować przebieg obsługi zleceń i dyspozycji, na podstawie informacji systemowych o ich aktualnych statusach
-
Wymagania
Udostępnienie produktu odbywa się standardowo na podstawie Zintegrowanej Umowy Rachunku Bankowego z opcją korzystania z modułu Finansowanie handlu, po uprzednim zapoznaniu się z „Regulaminem udostępniania i obsługi produktów Trade Finance za pośrednictwem internetowego systemu bankowości elektronicznej”.
Warunkiem technicznym, koniecznym do korzystania z platformy mBank CompanyNet, jest posiadanie przez klienta dostępu do komputera klasy PC z MS Windows (XP, Vista, 7 lub 8), podłączonego do internetu, korzystającego z przeglądarki internetowej Internet Explorer w wersji 7.0 lub wyższej.