Podzieloną płatność (tzw. split payment) wprowadziła ustawa z 9 sierpnia 2019 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw. Obejmuje ona transakcje, które:
- zawierają między sobą tylko przedsiębiorcy,
- dotyczą towarów i usług z załącznika nr 15 (do ustawy),
- wynoszą co najmniej 15 000 zł lub równowartość w innej walucie.
Podzielona płatność nie dotyczy transakcji z użyciem kart płatniczych ani gotówką.
Zlecenia w formule płatności podzielonej rozliczamy automatycznie. To oznacza, że przelew przychodzący w split payment automatycznie rozdzielimy na kwotę netto i podatek VAT. Zaksięgujemy je odpowiednio na rachunkach: rozliczeniowym i VAT. Wszystkie zlecenia split payment zrealizujemy przez rachunek rozliczeniowy (w historii obrotów rachunku rozliczeniowego zawsze będą dane takiej transakcji).
Od 1 listopada 2019 r. przedsiębiorcy muszą używać split payment. Na fakturze ma być obowiązkowa informacja „mechanizm podzielonej płatności”:
- przy zapłacie za fakturę lub wiele faktur (zbiorczo), wystawionych na kwotę co najmniej 15 000 zł lub równowartość w innej walucie,
- jeśli co najmniej jedna faktura (jedna pozycja na fakturze) lub jedna faktura przy płatnościach za wiele faktur (zbiorczo) zawiera towary lub usługi z załącznika nr 15 do ustawy,
Ustawa przewiduje sankcje, jeśli przedsiębiorcy nie zastosują się do tych obowiązków.
Posiadaczami środków zgromadzonych na rachunku VAT są przedsiębiorcy, ale nie skorzystają z nich swobodnie. Pozwalają one:
- zapłacić podatek VAT,
- zapłacić swoje zobowiązania wobec kontrahentów – tylko tę część podatku VAT wykazaną na fakturze,
- przekazać na inny własny rachunek VAT,
- zapłacić składki do ZUS, podatki PIT, CIT, podatek akcyzowy lub należności celne.
Środki z rachunku VAT przeksięgujemy na rachunek rozliczeniowy przedsiębiorcy tylko wtedy, gdy otrzymamy takie postanowienie z Krajowej Administracji Skarbowej.