nasza strategia

Aspekty środowiskowe (E), społeczne (S) i zarządcze (G) są integralną częścią strategii biznesowej Grupy mBanku na lata 2021-2025.

nasze działania ESG

Do 2025 roku chcemy poczynić postępy w realizacji agendy ESG i zdobyć pozycję wyróżniającego się uczestnika rynku. Określiliśmy strategiczne kierunki na nadchodzące lata w trzech wymiarach: środowiskowym, społecznym i związanym z ładem korporacyjnym. Dla każdego filaru zdefiniowaliśmy cele i kluczowe wskaźniki.

środowisko (E)

Nasza rola: aktywna współpraca z klientami, aby wspólnie wyznaczać kierunki w zielonym finansowaniu i transformacji energetycznej. Jednocześnie z pełnym zaangażowaniem włączamy zrównoważone praktyki do codziennej działalności.

cele strategicznewartości docelowe i wskaźnikirealizacja w 2023
Zredukować emisję gazów cieplarnianych portfela kredytowego, z wykorzystaniem SBTi do osiągnięcia zerowych emisji netto.Przekształcić portfel kredytowy, aby osiągnąć zerowe emisje netto do 2050 roku.Zarząd mBanku zatwierdził zakres portfela, którego będą dotyczyć cele SBTi, metody SBTi stosowane dla każdej z klas aktywów mieszczących się w tym zakresie oraz rok bazowy i krótkoterminowy horyzont docelowy. Wybrana została również wersja stosowanego standardu SBTi.
Podjąć decyzję dotyczącą portfeli objętych przez SBTi i metod ich dekarbonizacji.
Złożyć wniosek z celami dekarbonizacyjnymi do SBTi do zatwierdzenia do 30.09.2024.
Być partnerem dla klientów przez oferowanie produktów i usług stymulujących ich zrównoważone i "zielone” działania.Dostarczyć 10 mld zł "zielonego” finansowania (na odnawialne źródła energii, dekarbonizację, gospodarkę obiegu zamkniętego, elektromobilność, itp.) do końca 2025 roku, w tym 5 mld zł od mBanku i 5 mld zł z innych źródeł, takich jak konsorcja i emisje zielonych obligacji dla klientów.Na dzień 31.12.2023, łączna wartość „zielonego” finansowania udzielonego przez mBank oraz zmobilizowanego kapitału wyniosła 9,7 mld zł.
Zwiększyć roczną sprzedaż hipotek na nieruchomości zgodnie ze standardem NZEB - 10% (Nearly Zero Energy Building) do 14% kredytów hipotecznych ogółem udzielanych przez mBank (według wolumenu) w roku 2024 i do 18% w roku 2025.Udział kredytów hipotecznych na domy i mieszkania o niskim zużyciu energii w całkowitej sprzedaży wyniósł 10%, co odpowiada śródokresowemu celowi na 2023 rok.
Oferować co najmniej 50% rozwiązań inwestycyjnych w ramach Grupy promujących aspekty środowiskowe lub społeczne (produkty typu „light green” zgodnie z art. 8 SFDR) do 2025 roku.10% wszystkich oferowanych rozwiązań inwestycyjnych Grupy spełniało kryteria dotyczące produktów zrównoważonych (art., 8 SFDR).
Wyemitować "zielone" obligacje na zasadach określonych w mBank S.A. Group Green Bond Framework o wartości 5 mld zł do końca 2025 roku.
mBank wyemitował "zielone" obligacje o wartości nominalnej 750 mln EUR (tj. równowartości 3 261 mln zł według kursu z dnia 31.12.2023). 
Ograniczyć emisje własne gazów cieplarnianych poprzez dekarbonizację swojej działalności.Osiągnąć zerowe emisje netto w działalności własnej do 2040 roku.
Na koniec 2023 roku 99% zużywanej przez mBank energii elektrycznej pochodziło ze źródeł odnawialnych, dzięki zakupowi „zielonej” energii bezpośrednio przez bank oraz gwarancjom pochodzenia.
Korzystać z czystej energii, przy minimum 80% elektryczności kupowanej na potrzeby banku pochodzącej ze źródeł odnawialnych od 2023 roku.
cele strategicznewartości docelowe i wskaźnikirealizacja w 2023
Zredukować emisję gazów cieplarnianych portfela kredytowego, z wykorzystaniem SBTi do osiągnięcia zerowych emisji netto.Przekształcić portfel kredytowy, aby osiągnąć zerowe emisje netto do 2050 roku.Zarząd mBanku zatwierdził zakres portfela, którego będą dotyczyć cele SBTi, metody SBTi stosowane dla każdej z klas aktywów mieszczących się w tym zakresie oraz rok bazowy i krótkoterminowy horyzont docelowy. Wybrana została również wersja stosowanego standardu SBTi.
Podjąć decyzję dotyczącą portfeli objętych przez SBTi i metod ich dekarbonizacji.
Złożyć wniosek z celami dekarbonizacyjnymi do SBTi do zatwierdzenia do 30.09.2024.
Być partnerem dla klientów przez oferowanie produktów i usług stymulujących ich zrównoważone i "zielone” działania.Dostarczyć 10 mld zł "zielonego” finansowania (na odnawialne źródła energii, dekarbonizację, gospodarkę obiegu zamkniętego, elektromobilność, itp.) do końca 2025 roku, w tym 5 mld zł od mBanku i 5 mld zł z innych źródeł, takich jak konsorcja i emisje zielonych obligacji dla klientów.Na dzień 31.12.2023, łączna wartość „zielonego” finansowania udzielonego przez mBank oraz zmobilizowanego kapitału wyniosła 9,7 mld zł.
Zwiększyć roczną sprzedaż hipotek na nieruchomości zgodnie ze standardem NZEB - 10% (Nearly Zero Energy Building) do 14% kredytów hipotecznych ogółem udzielanych przez mBank (według wolumenu) w roku 2024 i do 18% w roku 2025.Udział kredytów hipotecznych na domy i mieszkania o niskim zużyciu energii w całkowitej sprzedaży wyniósł 10%, co odpowiada śródokresowemu celowi na 2023 rok.
Oferować co najmniej 50% rozwiązań inwestycyjnych w ramach Grupy promujących aspekty środowiskowe lub społeczne (produkty typu „light green” zgodnie z art. 8 SFDR) do 2025 roku.10% wszystkich oferowanych rozwiązań inwestycyjnych Grupy spełniało kryteria dotyczące produktów zrównoważonych (art., 8 SFDR).
Wyemitować "zielone" obligacje na zasadach określonych w mBank S.A. Group Green Bond Framework o wartości 5 mld zł do końca 2025 roku.
mBank wyemitował "zielone" obligacje o wartości nominalnej 750 mln EUR (tj. równowartości 3 261 mln zł według kursu z dnia 31.12.2023). 
Ograniczyć emisje własne gazów cieplarnianych poprzez dekarbonizację swojej działalności.Osiągnąć zerowe emisje netto w działalności własnej do 2040 roku.
Na koniec 2023 roku 99% zużywanej przez mBank energii elektrycznej pochodziło ze źródeł odnawialnych, dzięki zakupowi „zielonej” energii bezpośrednio przez bank oraz gwarancjom pochodzenia.
Korzystać z czystej energii, przy minimum 80% elektryczności kupowanej na potrzeby banku pochodzącej ze źródeł odnawialnych od 2023 roku.

społeczeństwo (S)

Nasza rola: wspieramy zdrowie finansowe klientów i prowadzimy bankowość inkluzywną, budując jednocześnie kulturę organizacyjną zakorzenioną w wartościach ESG.

cele strategicznewartości docelowe i miaryrealizacja w 2023
Tworzyć atrakcyjne środowisko pracy, które zapewnia różnorodność, równość i inkluzywność.Zapewnić równowagę płci w programie sukcesji (z minimum 45% reprezentacją danej płci) oraz niwelować lukę płacową (utrzymując ją poniżej 5%).52% osób zrekrutowanych lub awansowanych na stanowiska menadżerskie w mBanku stanowiły kobiety. Luka płacowa na koniec roku wynosiła 3,9%.  
Zapewnić zrównoważoną reprezentację płci w Grupie mBanku.Zwiększyć reprezentację kobiet w organach kierowniczych głównych spółek zależnych mBanku (w tym mLeasing, mFaktoring, mBank Hipoteczny, mTFI, mFinanse) do 40% do końca 2026 roku.Na koniec 2023 roku udział kobiet w organach zarządczych wynosił 23%.
Wywierać pozytywny wpływ społeczny wspierając zdrowie finansowe i edukację klientów.Kontynuować edukację finansową i promować odpowiedzialne zarządzanie finansami osobistymi wśród klientów przez zwiększanie liczby użytkowników odpowiednich funkcjonalności w serwisach mobilnych i internetowych.

Średnia liczba unikalnych użytkowników menadżera finansów (PFM) w IV kw. 2023 roku wynosiła 1,46 mln. 

mBank przeprowadził kolejną kampanię społeczną dotyczącą cyberbezpieczeństwa, której częścią były nowe spoty i specjalny podcast Jazgot. 

cele strategicznewartości docelowe i miaryrealizacja w 2023
Tworzyć atrakcyjne środowisko pracy, które zapewnia różnorodność, równość i inkluzywność.Zapewnić równowagę płci w programie sukcesji (z minimum 45% reprezentacją danej płci) oraz niwelować lukę płacową (utrzymując ją poniżej 5%).52% osób zrekrutowanych lub awansowanych na stanowiska menadżerskie w mBanku stanowiły kobiety. Luka płacowa na koniec roku wynosiła 3,9%.  
Zapewnić zrównoważoną reprezentację płci w Grupie mBanku.Zwiększyć reprezentację kobiet w organach kierowniczych głównych spółek zależnych mBanku (w tym mLeasing, mFaktoring, mBank Hipoteczny, mTFI, mFinanse) do 40% do końca 2026 roku.Na koniec 2023 roku udział kobiet w organach zarządczych wynosił 23%.
Wywierać pozytywny wpływ społeczny wspierając zdrowie finansowe i edukację klientów.Kontynuować edukację finansową i promować odpowiedzialne zarządzanie finansami osobistymi wśród klientów przez zwiększanie liczby użytkowników odpowiednich funkcjonalności w serwisach mobilnych i internetowych.

Średnia liczba unikalnych użytkowników menadżera finansów (PFM) w IV kw. 2023 roku wynosiła 1,46 mln. 

mBank przeprowadził kolejną kampanię społeczną dotyczącą cyberbezpieczeństwa, której częścią były nowe spoty i specjalny podcast Jazgot. 

ład zarządczy (G)

Nasza rola: opracowujemy wewnętrzne rozwiązania ułatwiające tranzycję w kierunku zrównoważonego rozwoju, ze szczególnym naciskiem na odporność systemu zarządzania ryzykiem i transparentność.

cele strategicznewartości docelowe i miaryrealizacja w 2023 roku
Włączać ryzyka środowiskowe, społeczne i dotyczące ładu korporacyjnego do systemu zarządzania ryzykiem mBanku.Wdrożyć ESG w dokumentacji kredytowej oraz w procesie wewnętrznej oceny adekwatności kapitałowej (ICAAP) i co roku przeprowadzać ocenę istotności ryzyka ESG. Ryzyko ESG uwzględniono w dokumentacji ICAAP. Dokonano pierwszej oceny istotności ryzyka ESG. Przy udzielaniu kredytów hipotecznych w segmencie detalicznym zbieramy świadectwa efektywności energetycznej.
Wzmocnić nasz ład korporacyjny przez uwzględnienie aspektów ESG.Mieć wszystkich menadżerów TOP 100 (mBank i główne spółki) z wyznaczonymi celami ESG z wagą 10% w ich OKR (Objective and Key Results).Wszyscy menadżerowie TOP 100 pracujący w Grupie mBanku mieli w swoich OKR cele ESG.
Promować transparentność i standardy ESG wśród partnerów biznesowych.Mieć 70% kwalifikujących się partnerów i dostawców (w ramach scentralizowanego procesu zakupowego) działających zgodnie z 10 Zasadami UN Global Compact do 2025 roku.mBank otrzymał 600 oświadczeń od partnerów i dostawców potwierdzających przestrzeganie 10 Zasad ONZ Global Compact, co stanowiło prawie 70% umów w obszarach centralnego procesu zakupowego
cele strategicznewartości docelowe i miaryrealizacja w 2023 roku
Włączać ryzyka środowiskowe, społeczne i dotyczące ładu korporacyjnego do systemu zarządzania ryzykiem mBanku.Wdrożyć ESG w dokumentacji kredytowej oraz w procesie wewnętrznej oceny adekwatności kapitałowej (ICAAP) i co roku przeprowadzać ocenę istotności ryzyka ESG. Ryzyko ESG uwzględniono w dokumentacji ICAAP. Dokonano pierwszej oceny istotności ryzyka ESG. Przy udzielaniu kredytów hipotecznych w segmencie detalicznym zbieramy świadectwa efektywności energetycznej.
Wzmocnić nasz ład korporacyjny przez uwzględnienie aspektów ESG.Mieć wszystkich menadżerów TOP 100 (mBank i główne spółki) z wyznaczonymi celami ESG z wagą 10% w ich OKR (Objective and Key Results).Wszyscy menadżerowie TOP 100 pracujący w Grupie mBanku mieli w swoich OKR cele ESG.
Promować transparentność i standardy ESG wśród partnerów biznesowych.Mieć 70% kwalifikujących się partnerów i dostawców (w ramach scentralizowanego procesu zakupowego) działających zgodnie z 10 Zasadami UN Global Compact do 2025 roku.mBank otrzymał 600 oświadczeń od partnerów i dostawców potwierdzających przestrzeganie 10 Zasad ONZ Global Compact, co stanowiło prawie 70% umów w obszarach centralnego procesu zakupowego

może cię zainteresować

raporty zrównoważonego rozwoju

strategia 2021-2025 - prezentacja

wyniki wyszukiwania