Główną przewagą modelu biznesowego mBanku jest połączenie stabilności z elastycznością umożliwiającą adaptowanie się do zmieniających się warunków rynkowych.
W jego centrum znajduje się nasze cyfrowe DNA, które ukształtowało się w 2000 roku wraz ze stworzeniem pierwszego w pełni internetowego banku w Polsce. To zgodnie z nim funkcjonują wszystkie procesy wewnętrzne, powstają produkty i narzędzia za pośrednictwem których klienci korzystają z naszych usług. Cyfrowe DNA jest bezpośrednio powiązane z kapitałem intelektualnym przetwarzanym wewnątrz banku i ewoluuje dzięki regularnie aktualizowanej strategii, której najnowsza wersja kształtować będzie nasze działania w perspektywie do 2020 roku.
Technologia i innowacje w bankowości nie mają żadnej wartości bez uwzględnienia sposobu, w jaki wchodzą one w interakcje z ludźmi: naszymi pracownikami, partnerami oraz – co najważniejsze – z klientami. Ten element naszego modelu biznesowego – Human Experience – opiera się na identyfikacji rzeczywistych potrzeb i projektowaniu rozwiązań, które wychodzą im naprzeciw. Odzwierciedla on nasze wartości, na które składają się: myślenie klientem, profesjonalizm, zaangażowanie, patrzenie w przyszłość oraz upraszczanie.
Drugą warstwę naszego modelu tworzą rozwiązania, za pośrednictwem których świadczymy usługi klientom:
Centrala banku oraz kanały dystrybucji – między innymi bankowość internetowa i aplikacje mobilne nowej generacji, których funkcjonalności uzupełnia rozwijana zgodnie ze strategią sieć placówek detalicznych skierowana do bardziej konserwatywnej grupy klientów;
Produkty i rozwiązania, za pośrednictwem których pomagamy inwestować, oszczędzać oraz finansować przedsięwzięcia naszych klientów
Rozwiązania, które chronią naszych klientów oraz bank przed ryzykiem, między innymi uaktualniane i udoskonalane rozwiązania technologiczne oraz rozwiązania na poziomie zarządzania
Rozwiązania usprawniające płatności, które ukierunkowane są na rozwijanie nowoczesnego i innowacyjnego banku transakcyjnego.
Opisana powyżej konstrukcja umożliwia nam obsługę dwóch podstawowych grup klientów.
Bankowość korporacyjna to najdłużej rozwijana gałąź działalności mBanku – już w 1986 roku obsługiwaliśmy największe polskie firmy, zajmujące się handlem na rynkach zagranicznych i eksportem. Doświadczenie to wykorzystaliśmy podczas budowy oferty skierowanej do segmentów małych i średnich przedsiębiorstw. Obecnie rozwiązania i produkty bankowości korporacyjnej opierają się na segmentacji klientów, której podstawą jest wielkość ich rocznych obrotów. Są to duże przedsiębiorstwa (/9/ – roczne obroty w wysokości powyżej 500 mln zł), średnie przedsiębiorstwa (/10/ – roczne obroty w wysokości 30 – 500 mln zł) i małe przedsiębiorstwa (/11/ – roczne obroty w wysokości poniżej 30 mln zł).
Z rozwijanej od 18 lat bankowości detalicznej mBanku korzysta obecnie ponad 5 mln klientów. Generuje ona ponad 60% dochodów Grupy mBanku. Rozwijając portfolio produktów bankowości detalicznej i usług mBank realizuje potrzeby: /5/ klientów zamożnych, /6/ mikroprzedsiębiorstw, /7/ klientów dojrzałych oraz /8/ klientów młodych. Z punktu widzenia perspektyw rozwoju banku, bardzo istotna jest ostatnia z wymienionych grup. Połowa naszych klientów detalicznych nie przekroczyła 35 lat, naszą ambicją jest zdobycie i utrzymanie statusu banku pierwszego wyboru wśród osób wchodzących w dorosłość i rozpoczynających swoją przygodę z bankowością.
Opisany powyżej model biznesowy traktujemy jako element naszego kapitału intelektualnego, który z powodzeniem przenosimy na inne rynki. W 2007 roku mBank rozpoczął działalność detaliczną w Czechach i na Słowacji.