Wyniki wyszukiwania:

pl
Brak notatek
Koszyk jest pusty
Wyślij do drukarki
Usuń

Cel 4: Chcemy ograniczać nasz wpływ na środowisko

Cel 4: Chcemy ograniczać nasz wpływ na środowisko

  • Nasz wpływ bezpośredni i pośredni
  • Ograniczamy zużycie paliw nieodnawialnych
  • Przystanek mBank
  • Ograniczamy zużycie papieru i materiałów biurowych
  • Oszczędziliśmy 7 milionów stron wydruków
  • ELO. Elektroniczna lista obecności
  • Ograniczamy zużycie energii

Bezpośredni wpływ działalności operacyjnej Grupy mBanku na środowisko powstaje w wyniku:

  • pracy biur i oddziałów. Oznacza to zużycie mediów (energia elektryczna, cieplna i inne media), typowych materiałów biurowych (papier, tonery, itp.), powstają odpadów komunalnych.
  • przejazdów służbowych. Spółki mają swoje kluczowe lokalizacje w Warszawie i Łodzi. Przejazdy na tej trasie są codziennością dla wielu pracowników, ponadto wyjeżdżamy do klientów i w inne podróże służbowe, które przekładają się na zużycie paliwa przez pojazdy naszej floty samochodowej.
  • funkcjonowania infrastruktury informatycznej. Jej praca, w tym praca jej systemów chłodzenia, wiąże się ze zużyciem energii elektrycznej.

Większe znaczenie dla środowiska ma jednak nasz pośredni wpływ. Chodzi tu np. o finansowanie inwestycji przemysłowych. To, czy i w jakiej technologii zostanie zrealizowane przedsięwzięcie pośrednio zależy m.in. od mBanku jako kredytodawcy. Nie świadczymy usług finansowych przedsiębiorstwom, które prowadzą działalność ukierunkowaną na gospodarczą eksploatację terenów cennych przyrodniczo, objętych ochroną oraz naruszających przepisy ochrony środowiska. Więcej  informacji znajduje się tutaj.

A. Ograniczamy zużycie paliw nieodnawialnych

Aby ograniczyć ślad środowiskowy naszej floty samochodowej, wprowadziliśmy następujące rozwiązania:

  • limity kwotowe lub ilościowe (limit litrów paliwa przysługujących w danym miesiącu),
  • zablokowaliśmy możliwość tankowania w weekendy, święta oraz podczas urlopów,
  • możliwość tankowania ograniczyliśmy wyłącznie do wyznaczonych stacji,
  • w samochodach zainstalowaliśmy urządzenia GPS monitorujące przejazdy i zużycie paliwa,
  • w samochodach poolowych, tzn. takich, które posiadają więcej niż jednego użytkownika, wprowadziliśmy specjalną aplikację na smartfony, która umożliwia autoryzację kierowcy, co uszczelnia proces rozliczania paliwa.
  • promujemy samochody z napędem hybrydowym. Zachętą do wyboru bardziej przyjaznego środowisku napędu jest dodatkowy budżet na wyposażenie samochodu, który przysługuje wyłącznie tym, którzy zdecydują się na samochód hybrydowy.

DOBRA PRAKTYKA:

W 2017 roku sfinalizowaliśmy budowę Przystanku mBank w Łodzi, który znajduje się w odległości 5 minut pieszo od dworca Łódź Fabryczna. W związku z tym nasi pracownicy rzadziej niż dotychczas korzystają z samochodów służbowych do przejazdów na terenie Łodzi oraz na trasie Warszawa – Łódź. Rozpoczęliśmy też prace nad umieszczeniem ładowarek do samochodów elektrycznych w infrastrukturze Przystanku mBank.

B. Oszczędzamy zużycie papieru i materiałów biurowych

Oszczędzanie papieru i materiałów biurowych w mBanku oznacza głównie ograniczanie ilości wydruków. Jest to możliwe dzięki eliminowaniu papierowych dokumentów z kolejnych procesów.

DOBRA PRAKTYKA:

Jak oszczędziliśmy 7 milionów stron wydruków? Od 2017  dokumenty w procesie otwarcia rachunku wysyłamy do klienta mailem. Dzięki temu w ciągu roku oszczędziliśmy aż 7 milionów stron wydruków. W ciągu ostatniego roku prowadziliśmy wśród pracowników kampanię, w której propagujemy wysyłanie klientom mailem również regulaminów, limitów autoryzacyjnych dla kart debetowych, arkuszy informacyjnych dla deponentów.

Inne rozwiązania, które eliminują papierowe protokoły z procesów wewnętrznych, to m.in. elektroniczny odbiór środków trwałych w aplikacji Moja Strefa oraz elektroniczna inwentaryzacja tam, gdzie jest to możliwe. Wdrożyliśmy elektroniczne oświadczenia pracownicze, rozliczanie delegacji czy obieg korespondencji. W całej organizacji obowiązuje dwustronny czarno-biały druk i monitoring wydruków. System ten spowodował znaczne zmniejszenie zużycia papieru, tonera i urządzeń.

DOBRA PRAKTYKA:

ELO. Elektroniczna lista obecności

Aby ograniczać zużycie papieru, w 2017 roku wprowadziliśmy też elektroniczną listę obecności (ELO). Dzięki aplikacji „Lista obecności” potwierdzanie obecności lub zgłaszanie absencji jest o wiele szybsze i łatwiejsze. Zastępuje ona papierowe listy i jest dostępna dla wszystkich pracowników w służbowych telefonach komórkowych oraz w intranecie.

DOBRA PRAKTYKA:

Z kolei dzięki Aplikacji Wirtualna Karta, która również została wprowadzona w 2017 roku, ​umożliwiliśmy używanie służbowego telefonu komórkowego jako karty do systemu kontroli dostępu.​ W ten sposób ograniczamy zużycie plastiku.

C. Ograniczamy zużycie energii

W 2017 roku oddaliśmy do użytku Przystanek mBank w Łodzi. Jest to nowoczesny, inteligentny budynek biurowy, który dzięki samoregulacji efektywnie zarządza energią oraz zmniejsza jej zużycie. Służą temu takie rozwiązania jak:

  • System BMS, który steruje oświetleniem, wentylacją i klimatyzacją w całym budynku. Umożliwia on bieżący monitoring poziomu energii i oszczędzanie jej, przy jednoczesnym tworzeniu optymalnych warunków do pracy.
  • Oświetlenie LED w całym budynku, które stosujemy zamiast tradycyjnych opraw żarowych i świetlówkowych. W ten sposób oszczędzamy 65 MWh w skali roku.
  • Nowoczesne rozwiązania w klimatyzacji i wentylacji, które obniżają zużycie energii takie jak:
  • Freecooling. Przy sprzyjających warunkach atmosferycznych pozwala on na wyłączenie sprężarek agregatów chłodniczych i uzyskiwanie chłodu jedynie w skutek niskiej temperatury powietrza z zewnątrz.
  • Automatyczne sterowanie, dzięki któremu wytwarzamy dokładnie tyle chłodu lub ciepła, ile w danym momencie jest potrzebne.
  • Płynne sterowanie centralami wentylacyjnymi przez falowniki, dzięki któremu uzyskujemy ilość powietrza optymalną do zapotrzebowania.
  • Czujniki CO2, które wykrywają ilość osób w konkretnych częściach budynku i regulują dostarczany tam strumień powietrza. Gdy czujniki wykryją małą ilość osób, system pozwala na obniżenie wydajności central wentylacyjnych. Przy zwiększeniu ilości osób, zwiększa się też strumień powietrza.

Ponadto od wielu lat w całym mBanku podejmujemy działania, które ograniczają zużycie energii, w tym:

Przestrzegamy następujących zasad:

  • wyłączanie niepotrzebnego światła i niewykorzystywanych urządzeń,
  • stosowanie energooszczędnych źródeł światła, energooszczędnych urządzeń i czasowych wyłączników energii.

Prowadzimy działania komunikacyjne, które uświadamiają pracownikom, że:

  • zostawianie na noc komputera w trybie czuwania razem z monitorem, powoduje, że pobiera on nawet 10 W na godzinę;
  • laptop w trybie czuwania zużywa tyle samo energii co w trakcie pracy; Dotyczy to też drukarek, niszczarek, telefonu czy ekspresu do kawy.
Szacujemy, że wyłączanie urządzeń przez pracowników skutkuje oszczędnościami w firmie nawet do 20%.
  • Dążymy do tego, aby jak najczęściej podpisywać umowy najmu punktów sprzedaży, w których t za energię płaci się na podstawie liczników jej zużycia, a nie ryczałtu.