Proces zarządzania ryzykiem jest realizowany na wszystkich poziomach struktury organizacyjnej począwszy od Rady Nadzorczej (w tym Komisji ds. Ryzyka Rady Nadzorczej) i Zarządu Banku, poprzez wyspecjalizowane komitety oraz jednostki odpowiadające za identyfikację, pomiar, monitorowanie, kontrolę i redukcję ryzyka, na poszczególnych jednostkach biznesowych skończywszy.
W Grupie mBanku role i zadania w zakresie zarządzania ryzykiem zorganizowano w oparciu o schemat trzech linii obrony:
W procesie zarządzania ryzykiem Bank przykłada dużą wagę do komunikacji pomiędzy jednostkami organizacyjnymi obszaru zarządzania ryzykiem oraz linii biznesowych mBanku, jak również pomiędzy bankiem a spółkami Grupy. Ważną rolę w tym zakresie pełni Forum Biznesu i Ryzyka Grupy mBanku, które jest oficjalną platformą decyzyjno-informacyjną służącą wypracowywaniu rozwiązań zapewniających optymalną relację pomiędzy zyskiem a podejmowanym ryzykiem, zgodnie z zaakceptowanym przez Zarząd apetytem na ryzyko.
W skład Komitetów wchodzą przedstawiciele linii biznesowych i właściwych departamentów obszaru zarządzania ryzykiem mBanku oraz odpowiednich jednostek organizacyjnych w spółkach Grupy. Każdy Komitet jest odpowiedzialny za wszystkie rodzaje ryzyka powstające wskutek prowadzenia działalności przez daną linię biznesową.
Forum tworzą następujące Komitety przypisane poszczególnym liniom biznesowym:
Funkcja zarządzania na poziomie strategicznym i funkcja kontroli ryzyka kredytowego, rynkowego, płynności, operacyjnego i ryzyka modeli wykorzystywanych do kwantyfikacji wymienionych rodzajów ryzyka jest realizowana w ramach obszaru zarządzania ryzykiem, nadzorowanego przez Wiceprezesa Zarządu ds. Zarządzania Ryzykiem.
Poszczególne jednostki mają ściśle określone role w procesie identyfikacji, pomiaru, monitorowania i kontroli ryzyka. Jednostki te opracowują w ramach swoich kompetencji metodologie i systemy wspierające wymienione obszary. Zadaniem jednostek kontroli ryzyka jest także raportowanie ryzyka i wsparcie naczelnych organów Banku.
Obszar zarządzania ryzykiem funkcjonuje w ramach poniższej struktury organizacyjnej.
Wiceprezes Zarządu ds. Zarządzania Ryzykiem (ang. CRO – Chief Risk Officer) | ||
---|---|---|
Departament Zarządzania Zintegrowanym Ryzykiem i Kapitałem |
|
|
|
||
|
||
|
||
Departament Zarządzania Projektami i Architekturą Ryzyka |
|
|
|
||
|
||
|
||
|
||
Departament Oceny Ryzyka Korporacyjnego |
|
|
|
||
Departament Procesów i Pomiaru Ryzyka |
|
|
|
||
|
||
|
||
|
||
Departament Zarządzania Ryzykiem Detalicznym |
|
|
|
||
|
||
|
||
Departament Restrukturyzacji i Windykacji Klientów Detalicznych |
|
|
|
||
Departament Procesów Kredytowych i Oceny Ryzyka Detalicznego |
|
|
|
||
|
||
|
||
|
||
Wydział Walidacji |
|
|
|
||
Stanowisko ds. rozwoju ryzyka |
|
Za zarządzanie i kontrolę pozostałych rodzajów ryzyka (ryzyko kapitałowe, biznesowe, reputacji, prawne, braku zgodności, outsourcingu, systemów IT, cyberzagrożeń) odpowiadają jednostki organizacyjne spoza obszaru zarządzania ryzykiem.