pełne
częściowe
Wskaźniki podstawowe |
|||
Numer wskaźnika | Nazwa wskaźnika | Zakres raportowania | Umiejscowienie w raporcie / komentarz |
102-1 | Nazwa organizacji | mBank | |
102-2 | Główne marki, produkty lub usługi | mBank | |
102-3 | Lokalizacja siedziby głównej organizacji | mBank S.A. ul. Senatorska 18 00-950 Warszawa skr. poczt. 728 |
|
102-4 | Liczba krajów, w których działa organizacja, i nazwy tych krajów | 3 kraje: Polska, Czechy i Słowacja | |
102-5 | Forma własności i forma prawna organizacji | mBank | |
102-6 | Obsługiwane rynki | mBank | |
102-7 | Skala działalności | Indeks treści GRI | |
102-8 | Informacja o pracownikach | Tabele ze wskaźnikami liczbowymi GRI | |
102-9 | Łańcuch wartości |
W ramach łańcucha dostaw współpracujemy z:
|
|
102-10 | Znaczące zmiany w organizacji i jej łańcuchu dostaw | Od publikacji ostatniego raportu nie wystąpiły znaczące zmiany w łańcuchu dostaw organizacji. | |
102-11 | Zasada ostrożności | Z szacunkiem dla środowiska | |
102-12 | Zewnętrzne inicjatywy przyjęte przez organizację | Etyka, wartości, compliance | |
102-13 | Członkostwo w stowarzyszeniach | Etyka, wartości, compliance | |
Strategia | |||
102-14 | Oświadczenie kierownictwa najwyższego szczebla | List Prezesa | |
102-15 | Najważniejsze wpływy, jakie organizacja ma na otoczenie, ryzyka i szanse | List Prezesa | |
Etyka i uczciwość | |||
102-16 | Wartości, zasady, standardy i normy zachowania w organizacji | Etyka, wartości, compliance | |
Zaangażowanie interesariuszy | |||
102-40 | Lista grup interesariuszy organizacji | Podejście do relacji z klientami | |
102-41 | Odsetek pracowników objętych umowami zbiorowymi | Słowacja 100% pracowników objętych umowami zbiorowymi.
Pozostałe spółki Grupy 0% |
|
102-42 | Identyfikacja i wybór interesariuszy angażowanych przez organizację | Wybór niektórych interesariuszy, z którymi współpracujemy, został dokonany przy formułowaniu Strategii CSR mBanku. | |
102-43 | Podejście do angażowania interesariuszy | Podejście do relacji z klientami | |
102-44 | Kluczowe kwestie i problemy poruszane przez interesariuszy | Informacje o raporcie | |
Informacje raporcie | |||
102-45 | Lista podmiotów objętych skonsolidowanym sprawozdaniem finansowym | Spółki mBanku | |
102-46 | Proces definiowania treści raportu | Informacje o raporcie | |
102-47 | Istotne aspekty zidentyfikowane w procesie definiowania treści raportu | Informacje o raporcie | |
102-48 | Korekty w stosunku do poprzedniego raportu i przyczyny korekt | W poprzednich raportach nie dokonaliśmy żadnych korekt. | |
102-49 | Istotne zmiany w stosunku do poprzedniego raportu | Informacje o raporcie | |
102-50 | Okres raportowania | Informacje o raporcie | |
102-51 | Data publikacji ostatniego raportu | Ostatni raport został opublikowany w lipcu 2018 r. | |
102-52 | Cykl raportowania | Informacje o raporcie | |
102-53 | Kontakt w sprawie raportu | Informacje o raporcie | |
102-54 | Oświadczenie dotyczące raportowania zgodnie z GRI Standards | Informacje o raporcie | |
102-55 | Indeks treści GRI | Indeks treści GRI | |
102-56 | Weryfikacja zewnętrzna | Informacje o raporcie | |
Wskaźniki tematyczne |
|||
Wskaźniki ekonomiczne |
|||
201-1 | Bezpośrednia wartość ekonomiczna wytworzona i podzielona | Indeks treści GRI | |
205-1 | Odsetek i całkowita liczba jednostek biznesowych poddanych analizie pod kątem ryzyka związanego z korupcją | 97,17% (206 jednostek z 212 zostało poddanych analizie pod kątem ryzyka związanego z korupcją) | |
205-2 | Odsetek pracowników przeszkolonych w zakresie polityk i procedur antykorupcyjnych organizacji | Tabele ze wskaźnikami liczbowymi GRI | |
205-3 | Potwierdzone przypadki korupcji i podjęte działania | W mBanku w 2018 roku nie stwierdzono przypadków korupcji. | |
206-1 | Kroki prawne podjęte wobec organizacji z powodu naruszeń zasad wolnej konkurencji oraz praktyk monopolistycznych | W 2018 roku mBank brał udział w jednym procesie, toczącym się lub zakończonym w okresie objętym raportowaniem, który dotyczyłby zachowań antykonkurencyjnych i naruszenia przepisów antymonopolowych. | |
Wskaźniki środowiskowe | |||
Wskaźnik własny | Zużycie energii i papieru w organizacji | Indeks treści GRI | |
Wskaźniki społeczne |
|||
401-1 | Zatrudnienie nowych pracowników i rotacja | Indeks treści GRI | |
401-2 | Świadczenia dodatkowe zapewniane pracownikom pełnoetatowym, które nie są dostępne dla pracowników czasowych lub pracujących w niepełnym wymiarze godzin | Wszystkie świadczenia przysługują w równym stopniu zarówno pracownikom pełnoetatowym jak i niepełnoetatowym. | |
401-3 | Urlopy rodzicielskie | ||
403-2 | Identyfikacja zagrożeń, ocena ryzyka i badanie wypadków w pracy | Ergonomia i bezpieczeństwo w miejscu pracy | |
404-1 | Średnia liczba godzin szkoleniowych w roku przypadająca na pracownika | Indeks treści GRI | |
404-2 | Programy rozwoju umiejętności pracowników, które wspierają ciągłość zatrudnienia oraz ułatwiają zarządzanie końcem kariery zawodowej | Jak dbamy o zaangażowanie | |
404-3 | Odsetek pracowników regularnie otrzymujących ocenę pracy i rozwoju kariery | 100% | |
405-1 | Różnorodność pracowników i organów zarządzających | Tabele ze wskaźnikami liczbowymi GRI | |
413-1 | Oddziały organizacji, które angażują społeczność lokalną, badają wpływ na nią i posiadają programy rozwoju | W odpowiedzi na wnioski z badań „Wsparcie rodziców w nauce matematyki” przeprowadzonych na zlecenie Fundacji mBanku w 2017 roku powstała książka „Matematyka jest wszędzie”.Stanowi zbiór inspiracji, jak, spędzając czas z dzieckiem, otwierać jego umysł na dostrzeganie zależności matematycznych w rzeczywistości. Dzięki niej fundacja stara się odpowiadać na dynamicznie zmieniające się potrzeby edukacyjne dzieci i pomagać rodzicom je realizować.
Spośród wszystkich 141 placówek i 143 mKiosków (w sumie 284 lokalizacji) książka była dystrybuowana za darmo w 274 lokalizacjach (96,5%). Przez cały rok zamówiono 107 tys. egzemplarzy książki. Od października 2018 r. publikację w wersji elektronicznej można pobrać ze strony www.mjakmatematyka.pl. |
|
417-2 | Przypadki niezgodności z regulacjami związane z informacją o produktach i usługach | Nie odnotowano żadnych przypadków niezgodności z regulacjami związanymi z informacją o produktach i usługach. | |
417-3 | Przypadki niezgodności z regulacjami dotyczącymi komunikacji marketingowej | W Grupie nie wystąpiły niezgodności w tym obszarze. | |
418-1 | Uzasadnione skargi dotyczące naruszenia prywatności klienta i utraty danych klientów | Odnotowano 2 skargi, które dotyczyły nieuprawnionego telefonicznego kontaktu marketingowego wskutek zaniedbania pracowników (spółka nie przetwarzała danych osobowych skarżących klientów w tym celu, a pracownicy mieli dostęp do obowiązujących procedur w tym zakresie). Podjęto działania w celu redukcji ryzyka takich incydentów w przyszłości. | |
419-1 | Niezgodności z prawem i regulacjami w obszarze społecznym i ekonomicznym | W 2018 r. poprzez mechanizmy rozstrzygania sporów wniesiono łącznie 5 spraw (Rzecznik Finansowy, Miejski Rzecznik Finansowy, zawezwanie do sądowej próby ugodowej oraz do Komisji Etyki Bankowej). | |
Wskaźniki branżowe | |||
FS1 | Polityki dotyczące kwestii społecznych i środowiskowych | „Polityka obsługi i finansowania podmiotów prowadzących działalność w obszarach szczególnie wrażliwych pod względem ryzyka reputacji mBanku”, przyjęta w grudniu 2015 roku – jest to dokument, który wprowadza samoograniczenia w zakresie obsługi i finansowania niektórych branż kontrowersyjnych ze społecznego punktu widzenia.
Ograniczenia, o których mowa stosowane są w procesie kredytowym lub przy otwarciu rachunków i dotyczą nowych klientów oraz nowego finansowania obecnych klientów mBanku. Jej zapisy obowiązują od 1 stycznia 2016 roku. Od 2015 roku jesteśmy sygnatariuszami 10 Zasad UN Global Compact. W polityce zawarliśmy ograniczenie relacji z przedsiębiorstwami, które łamiąte zasady. Polityka zakłada m.in. ograniczenie usług mBanku firmom, które prowadzą działalność: -w oparciu o wykorzystanie pracy dzieci, pracy przymusowej lub w inny sposób w sposób rażąco naruszają prawa człowieka; -ukierunkowaną na gospodarczą eksploatację terenów cennych przyrodniczo, -zagrażającą światowemu dziedzictwu kultury. |
|
FS2 | Procedury oceny i screeningu ryzyk społecznych i środowiskowych | W przypadku finansowania inwestycji przede wszystkim staramy się eliminować ryzyko prawne – sprawdzamy, czy dana inwestycja posiada prawomocne decyzje i zgody wydane przez stosowne organa administracji. Ograniczamy ryzyka zaangażowania środków klientów mBanku w projekty, które nie są realizowane zgodnie z prawem, np. bez konsultacji społecznych czy bez kompensaty strat środowiskowych. W przypadku dużych projektów inwestycyjnych, kredytowanych przez konsorcja banków, zatrudniamy lub żądamy zatrudnienia doradcy technicznego, który zabezpiecza proces inwestycyjny i monitoruje na bieżąco jego przebieg. Daje to szansę szybkiego wychwycenia ewentualnych nieprawidłowości, w tym społecznych lub środowiskowych.
Dodatkowo posiadamy zapisy dotyczące ryzyk społecznych i środowiskowych, które są uwzględnione w następujących Politykach: 1) Polityka ryzyka kredytowego mBanku wobec klientów korporacyjnych – ostatnia aktualizacja zatwierdzona przez Komitet Ryzyka Bankowości Korporacyjnej i Inwestycyjnej (KRK) w dniu 14.12.2018r. „Bank ze szczególną ostrożnością podchodzi do obsługi i finansowania Klientów lub transakcji, w odniesieniu do których identyfikuje ryzyko reputacyjne, w tym w szczególności ryzyko społeczne lub środowiskowe rozumiane jako ryzyko niekorzystnego oddziaływania na społeczeństwo lub środowisko naturalne przez Klienta lub inwestycję finansowaną przez bank. Zasady obsługi i finansowania ww. podmiotów i transakcji określa „Polityka obsługi i finansowania podmiotów prowadzących działalność w obszarach szczególnie wrażliwych pod względem ryzyka reputacji mBanku”, przyjęta przez KRK.” (ten zapis odnosi się do polityki opisanej w FS1) 2) Zasady finansowania podmiotów z sektora obronności przez bank zatwierdzone przez KRK w dniu 14.12. 2016r. „mBank, prowadząc działalność biznesową z podmiotami sektora obronności bierze pod uwagę aspekty polityczne, społeczne, etyczne oraz dotyczące środowiska naturalnego, które mogą mieć negatywny wpływ na wizerunek mBanku. Co do zasady bank angażuje się w transakcje w sektorze obronności z kontrahentami, będącymi podmiotami Skarbu Państwa, agendami rządowymi oraz podmiotami z dominującym udziałem kapitału państwowego”. |
|
FS6 | Struktura portfela w podziale na linie biznesowe, regiony, rozmiary (np. mikro/MŚP/duże) oraz sektory | mBank w 2018 roku | |
FS13 | Dostęp do usług finansowych na terenach słabo zaludnionych lub słabszych ekonomicznie | Podejście do relacji z klientami | |
FS14 | Inicjatywy zwiększające dostęp do usług finansowych dla osób z niepełnosprawnościami | Rozwiązania dla osób z niepełnosprawnościami |