Kapitał finansowy
Kapitał finansowy mBanku to zasób funduszy pozyskiwanych z otoczenia: od klientów, akcjonariuszy i obligatariuszy, a także zysk wygenerowany przez Grupę. Środki powierzone bankowi są przetwarzane w produkty i usługi finansowe: kredyty, pożyczki, faktoring, leasing, dalsze inwestycje i działalność operacyjną, jak również granty.
Bezpieczeństwo powierzonych środków jest kluczowym aspektem zarządzania kapitałem finansowym, nierozerwalnie związanym z zarządzaniem ryzykiem. Dbamy o stabilność kapitałową i płynnościową Grupy mBanku, dlatego utrzymujemy wskaźniki regulacyjne powyżej wymaganych poziomów. Działamy w ramach ustalonego apetytu na ryzyko i tworzymy wartość dodaną dla naszych akcjonariuszy.
Zaspokajamy potrzeby finansowe naszych klientów na każdym etapie ich życia. Mamy również istotny wkład w rozwój gospodarki: zwiększamy jej innowacyjność i tworzymy nowe miejsca pracy. Wpłacamy wysokie kwoty do budżetu państwa, w postaci podatku dochodowego i bankowego. Wspieramy również stabilność sektora finansowego: odprowadzamy składki na Bankowy Fundusz Gwarancyjny, koszty nadzoru przez Komisję Nadzoru Finansowego i na Fundusz Wsparcia Kredytobiorców.
Dane wejściowe dotyczące kapitału finansowego
- Kapitał własny – 15 171 mln zł
- Zobowiązania wobec klientów – 102 009 mln zł
- Emisje dłużnych papierów wartościowych – 18 050 mln zł
- Zobowiązania podporządkowane – 2 474 mln zł
Osiągnięte rezultaty
42,2%
Efektywność kosztowa C/I
5 524,4 mln zł
Dochody najwyższe w historii Grupy
1 010,4 mln zł
Zysk netto
6,6%
ROE netto
4,5%
Wskaźnik NPL (kredytów niepracujących), niżej niż w poprzednim roku (4,8%)
19,5%
Łączny współczynnik kapitałowy
Zarządzanie kapitałem
Tworzymy sprawne i lekkie procesy cyfrowe, zoptymalizowane pod kątem czasu i kosztów.
terminie zakotwiczone na miarach efektywności biznesu, przede wszystkim na relacji kosztów do dochodów (C/I).
ograniczoną przez decyzje regulatora.
Kapitał ludzki
Kapitałem ludzkim mBanku są wiedza, postawy, motywacja, doświadczenie i kompetencje pracowników, dzięki którym tworzymy unikatową kulturę organizacyjną i cieszymy się zaufaniem klientów.
Stawiamy na empatię zarówno w relacjach z pracownikami, jak i w komunikacji z klientami. Dzięki zaangażowaniu naszych pracowników komunikacja mBanku z otoczeniem jest uproszczona, otwarta, przyjazna i odpowiada na potrzeby drugiej strony. Wynika to z misji mBanku: „Pomagać. Nie wkurzać. Zachwycać. Gdziekolwiek”.
Dane wejściowe dotyczące kapitału ludzkiego
- Wskaźnik zaangażowania pracowników – 52%
- Ocena satysfakcji ze środowiska pracy – 65%
- Średnio 26 godzin szkoleniowych przypadających na pracownika
- Wskaźnik dotyczący rozwoju w Badaniu Kultury Zaangażowania pracowników – 56%
Osiągnięte rezultaty
54%
Wskaźnik zaangażowania pracowników
67%
Ocena satysfakcji ze środowiska pracy:
41
Średnio godzin szkoleniowych przypadających na pracownika
57%
Wskaźnik dotyczący rozwoju w Badaniu Kultury Zaangażowania pracowników:
Zarządzanie kapitałem
m.in.: Code of Conduct, Regulamin pracy mBanku, Regulamin wynagradzania pracowników mBanku, Regulamin premiowania pracowników mBanku, procedury związane z selekcją i rekrutacją, działaniami rozwojowymi i procesem oceny pracowników
- „Piątki z rozwojem”;
- „Zaloguj się do rozwoju”;
- „Pociąg do rozwoju”.
który stopniowo zmieniamy w kwartalne podejście OKR and Ongoing Feedback
Kapitał intelektualny
Kapitał intelektualny to dla nas niematerialne innowacyjne zasoby organizacji i jej poszczególnych pracowników, które mają wpływ na nasze wyniki i pozycję rynkową.
Jest dla nas źródłem obecnej i przyszłej przewagi konkurencyjnej. Wliczamy do tej kategorii nowoczesne rozwiązania informatyczne stosowane w naszej bankowości on-line, aplikacji mobilnej oraz w wewnętrznych procesach w banku, jak również zasoby niematerialne (standardy jakości, rozpoznawalność marki, zasady dobrej komunikacji z klientami).
Dane wejściowe dotyczące kapitału intelektualnego
- Użytkownicy aplikacji – 1 484 tys.
- Mobile only – użytkownicy korzystający wyłącznie z aplikacji mobilnej – 480 tys.
- Średnia liczba logowań do aplikacji – 27 razy w miesiącu
- Najwyższy udział klientów mobilnych w bazie klientów – 38%
Osiągnięte rezultaty
1 894,7 tys.
Użytkownicy aplikacji
1 218 tys.
Mobile only – użytkownicy korzystający wyłącznie z aplikacji mobilnej:
31 razy w miesiącu
Średnia liczba logowań do aplikacji
40%
Najwyższy udział klientów mobilnych w bazie klientów:
Ponad 40%
ubezpieczeń turystycznych sprzedawanych przez aplikację mobilną.
70%
uproszczonych dokumentów dla klientów indywidualnych i 42% uproszczonych dokumentów dla klientów firmowych
Zarządzanie kapitałem
m.in.:
- nowe szczegóły karty wraz z opcją zmiany PINu;
- możliwość dodawania nowych odbiorców do książki adresowej;
- odświeżony wygląd i funkcjonalności mKantoru;
- opcję ponawiania przelewów do ZUS i Urzędu Skarbowego;
- usługę mFaktoring, sprzedaż wszystkich rodzajów ubezpieczeń standalone w aplikacji.
funduszu inwestującego w młode firmy z sektora nowych technologii.
dzięki spółce mElements, od 2019 Krajowej instytucji Płatniczej, która uruchomiła usługę płatności w e-commerce „Paynow”.
pulpitu w bankowości on-line.
Kapitał organizacyjny
Innowacyjne cyfrowe systemy i narzędzia - procedury i polityki, to główne składowe kapitału organizacyjnego mBanku. Dzięki nim efektywnie, a zarazem bezpiecznie, przepływa wiedza i informacje zarówno wewnątrz organizacji, jak i poza nią (z dostawcami).
Całą naszą strukturę organizacyjną, procesy wewnętrzne, narzędzia dystrybucji produktów, podejście do zarządzania ryzykiem, infrastrukturę (w tym systemy IT) oraz sieć placówek detalicznych, rozwijamy w oparciu o koncepcję cyfrowego i innowacyjnego banku. Stawiamy na wielokanałowość – udostępniamy klientom produkty za pośrednictwem kanałów zdalnych – aplikacji, platformy internetowej, czatu, usług call center oraz wspierającej je nowoczesnej sieci placówek. Jako bank mobilny i internetowy dbamy o cyberbezpieczeństwo naszych procesów i zwracamy szczególną uwagę na ochronę danych naszych klientów.
Dane wejściowe dotyczące kapitału organizacyjnego
- Liczba placówek w Polsce – 141
- Liczba mKiosków – 143
- Karty płatnicze – 3,7 mln w Polsce
Osiągnięte rezultaty
143
Liczba placówek w Polsce
166
Liczba mKiosków
3,6 mln
Karty płatnicze w Polsce
Zarządzanie kapitałem
(narzędzia internetowe i mobilne, rozbudowywana sieć punktów dystrybucji, telefoniczne centrum wsparcia Contact Center).
przez naszą spółkę Cyber Rescue i udostępniamy kontakt 24/7 z zespołem Security Operations Center (alert@mbank.pl).
do zmieniających się przepisów i stosujemy wymagania compliance.
Kapitał społeczny
Kapitałem społecznym mBanku są relacje z otoczeniem, przestrzeganie wspólnie ustalonych norm, i zaufanie, jakim darzą nas klienci. Relacje są dla nas bardzo ważnym aspektem działalności, o który starannie i świadomie dbamy. Dzięki temu zaufanie naszych interesariuszy do instytucji finansowych wzrasta, a co za tym idzie, wzrasta także otwartość klientów na nowe produkty i usługi.
Jakość relacji i poziom zaufania społecznego są silnie powiązane z wynikami operacyjnymi banku. O kapitał społeczny dbamy szczególnie, co wyrażone jest w naszej misji i wartościach. Najważniejszy jest dla nas klient, jego potrzeby, emocje i oczekiwania. Kapitał społeczny to zaufanie, które jest równie istotną walutą, jak środki finansowe.
Z naszych usług i produktów korzystają klienci indywidualni, małe i średnie firmy oraz duże korporacje, ale także podmioty sektora publicznego, w tym samorządy. Dzięki naszemu kapitałowi społecznemu powstają nowe przedsięwzięcia biznesowe i społeczne, a także inwestycje i udogodnienia infrastrukturalne, z których korzysta społeczeństwo. Ich uruchomienie przyczynia się do wzrostu gospodarczego kraju, na czym korzystają gospodarstwa domowe.
Dane wejściowe dotyczące kapitału społecznego
- Sprzedaż kredytów hipotecznych – 4,6 mld zł
- Sprzedaż kredytów niehipotecznych – 8,9 mld zł
- Zrealizowane projekty edukacyjne mFundacji w ramach programu grantowego mPotęga – 185
- Fundusze przekazane na konto WOŚP – 7 mln zł
- Poziom zadowolenia (NPS) klientów korporacyjnych – 35
- Poziom zadowolenia (NPS) klientów detalicznych – 19
Osiągnięte rezultaty
8,2 mld zł
Sprzedaż kredytów hipotecznych
10,3 mld zł
Sprzedaż kredytów niehipotecznych
111
Zrealizowane projekty edukacyjne mFundacji w ramach programu grantowego mPotęga
3,7 mln zł
Fundusze przekazane na konto WOŚP
33
Poziom zadowolenia (NPS) klientów korporacyjnych
13
Poziom zadowolenia (NPS) klientów detalicznych
70%
uproszczonych dokumentów dla klientów indywidualnych i 42% uproszczonych dokumentów dla klientów firmowych
Zarządzanie kapitałem
badania satysfakcji klienta.
usługi z wykorzystaniem podejścia design thinking, gdzie punktem wyjścia jest zrozumienie problemów i potrzeb użytkowników.
zasady prostej i empatycznej komunikacji w mBanku i z otoczeniem.
Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy.
w którym analizujemy i reagujemy na sugestie zgłaszane przez klientów (7 138 zgłoszeń w 2019 roku).
Kapitał naturalny
Kapitał naturalny to nasz bezpośredni i pośredni wpływ na środowisko naturalne – zarówno pozytywny, jak i negatywny.
Jako organizacja, która nie produkuje fizycznych dóbr, nasz bezpośredni wpływ na środowisko powodowany jest przez pracę biur i oddziałów. Zużywamy przede wszystkim media: energię elektryczną, cieplną, wodę, oraz materiały biurowe: papier, tonery. Używamy urządzeń elektrycznych, które musimy co jakiś czas wymieniać na nowe (komputery, drukarki, telefony). Rozbudowana infrastruktura informatyczna wymaga chłodzenia, które zużywa energię elektryczną. Nasi pracownicy podróżują służbowo korzystając z floty samochodowej mBanku, co powoduje zużycie paliwa.
Poprzez naszą działalność promujemy mobilność – załatwianie możliwie wielu bankowych spraw bez konieczności udania się do placówki banku, dzięki czemu minimalizujemy potencjalną potrzebę dojazdu do banku przez naszych klientów. Wspieramy również mobilność w miejscu pracy, umożliwiając m.in. przeprowadzanie telekonferencji zamiast konieczności bezpośredniego dojazdu na wszystkie spotkania.
W obszarze naszego wpływu pośredniego, wspieramy zrównoważony rozwój otoczenia. Wdrażamy politykę finansowania inwestycji w obszarze odnawialnych źródeł energii (OZE). Zaprzestaliśmy finansowania nowych kopalni węgla i bloków energetycznych opalanych węglem. Od 2019 roku klienci bankowości prywatnej mBanku mogą inwestować zgodnie ze standardami ESG, w portfele zawierające akcje i obligacje emitentów wyróżniających się pozytywnym wpływem na środowisko i społeczeństwo.
Dane wejściowe dotyczące kapitału naturalnego
- Pula środków dla projektów OZE – 500 mln zł
- Zużycie papieru – 38 270 193 kartek A4
- Zużycie energii – 123 941,07 GJ
- Zużycie paliwa i benzyny – 1 657 932 l
- Zużycie oleju napędowego – 217 117 l
Osiągnięte rezultaty
1 mld zł
Pula środków dla projektów OZE (w 2020 roku zwiększona już do 2 mld zł)
35 336 887 kartek A4
Zużycie papieru
119 548,92 GJ
Zużycie energii
1 578 291 l
Zużycie paliwa: benzyny
216 116 l
Zużycie paliwa: oleju napędowego
Zarządzanie kapitałem
strategii biznesowej na lata 2020-2023.
nie finansujemy nowych kopalni węgla i bloków energetycznych opalanych węglem.
która umożliwia optymalizację zużycia papieru.