Od początku pandemii aktywnie komunikowaliśmy się z klientami – wyjaśnialiśmy, jak działają usługi oraz placówki w tym wymagającym czasie.
Powstała specjalna strona www z niezbędnymi informacjami: www.mbank.pl/lp/zobacz-jak-wiele, www.mbank.pl/lp/zobacz-jak-wiele-bc, www.mbank.pl/lp/zobacz-jak-wiele-korpo.
Jednocześnie w komunikacji podkreślaliśmy, jak wiele spraw można załatwić zdalnie – bez konieczności wizyty w placówce. Pozwala to ograniczyć niepotrzebne ryzyko dla siebie i pracowników. Przygotowaliśmy też materiały informacyjne, w tym kampanię billboardową oraz online, gdzie tłumaczyliśmy, jakie usługi można zrealizować samodzielnie (np. sprawy urzędowe z wykorzystaniem loginu bankowego).
Bankowość korporacyjna i inwestycyjna
Część wydarzeń dla klientów przenieśliśmy do sieci. Były to na przykład kolacje dla klientów oraz partnerów biznesowych. Zainspirowani sukcesem tych spotkań, zdecydowaliśmy o organizacji wydarzenia online na dużą skalę. Zatytułowaliśmy je „Sfera niebieska mBanku”. Gościem specjalnym spotkania był polski naukowiec, pracownik naukowy i Project Manager Jet Propulsion Laboratory w NASA. W spotkaniu zdalnie uczestniczyło 329 klientów bankowości korporacyjnej i inwestycyjnej.
Private Banking
Wybuch pandemii i związane z nim obostrzenia miały dwie podstawowe implikacje. Turbulencje na rynkach finansowych były źródłem dużego niepokoju wśród klientów, a jednocześnie bank stracił możliwość osobistego kontaktu z klientami w dotychczasowej formule merytorycznych spotkań. Dlatego bardzo szybko uruchomiliśmy komunikację online z klientami. Na początku, w postaci cotygodniowych webinarów, przekazujących wiedzę o aktualnej sytuacji na rynkach finansowych i działaniach banku. W kolejnym etapie, we współpracy z partnerem zewnętrznym, zainicjowaliśmy cykl edukacyjny. Przekazywaliśmy w nim niezbędną wiedzę związaną ze światem inwestycji i rozwiązań bankowych w tym obszarze.
W czasie pandemii bank i jego spółki przygotowały wiele inicjatyw z myślą o klientach. Braliśmy udział w rządowych programach wsparcia przedsiębiorców (Tarcza PFR), a także innych działaniach antykryzysowych.
Byliśmy jednym z pierwszych banków, które umożliwiły składanie wniosków o środki z Tarczy Finansowej Polskiego Funduszu Rozwoju. Już od 29 kwietnia 2020 roku, przedsiębiorstwa zatrudniające od 1 do 249 osób mogły bezpłatnie składać wnioski przez serwisy transakcyjne mBanku dla bankowości detalicznej oraz w systemie mBank CompanyNet dla MSP i korporacji. Przygotowaliśmy intuicyjne kalkulatory, dzięki którym zainteresowani obliczali wysokość subwencji finansowej dla Mikroprzedsiębiorstw oraz dla MŚP. Takie rozwiązania sprawiły, że cały proces był szybki i przejrzysty, a oceny klientów pozytywne. W 2020 roku, w mBanku wnioski o wsparcie PFR złożyło niemal 44 tys. klientów korporacyjnych i detalicznych na łączną kwotę ponad 6,1 mld zł. Szczegółowe informacje na temat wniosku i warunków programu dostępne są na naszej stronie.
W ramach „tarczy antykryzysowej” mBank udzielał też firmom MŚP kredytów płynnościowych z gwarancją BGK de minimis. Pakiet wsparcia dla mikro-, małych i średnich firm obejmował szerszy zakres gwarancji kredytowych, które dodatkowo do końca roku były bezpłatne. Łatwiej dostępne i tańsze kredyty pomogły przedsiębiorcom finansować zobowiązania wynikające z bieżącej działalności w trudnych czasach pandemii. Nowe zasady udzielania gwarancji BGK przewidywały zwiększenie ich kwoty do 80% wartości kredytu, wydłużenie okresu ich obowiązywania do 39 miesięcy (dla kredytów obrotowych), a także całkowitą rezygnację do końca tego roku z pobierania prowizji za ich przyznawanie. Obniżenie prowizji do 0% obejmuje również kredyty już udzielone objęte gwarancją de minimis.
Jako pierwszy bank na rynku, umożliwiliśmy klientom detalicznym – zarówno indywidualnym jak i firmowym – wnioskowanie o odroczenie spłat kapitałowych lub kapitałowo-odsetkowych części rat. Klienci mogli odroczyć raty na wybrany okres, który wynosi maksymalnie 6 miesięcy. Jednocześnie mogli wydłużyć okres kredytowania o czas, w którym obowiązywało moratorium. Klienci korporacyjni mogli również zawiesić spłatę kapitałowych części – maksymalnie na 6 miesięcy. Dodatkowo, spółka mLeasing umożliwiła obniżenie 6 rat leasingowych nawet o 90 proc. Cały proces odbywał się w pełni przez internet.
Wprowadziliśmy wiele rozwiązań, dzięki którym klienci mogli korzystać z naszych usług zdalnie. Opisaliśmy je szczegółowo w sekcjach „Nowości w serwisie mBanku” i „Mobilność” poniżej. Dodatkowo, umożliwiliśmy podpisywanie umów w mLeasing przez internet. Dzięki popularnym komunikatorom wideo, takim jak Skype, WhatsApp lub Messenger, klienci mogą zawierać wszystkie umowy leasingu, najmu i pożyczki zdalnie. mLeasing uruchomił też sprzedaż samochodów online, o czym więcej piszemy na stronie „Działalność spółek Grupy”.
Prowadziliśmy kampanię społeczną, wspierającą przedsiębiorców w przeniesieniu biznesu do sieci i korzystaniu z rozwiązań e-commerce. W czerwcu ogłosiliśmy start kampanii społecznej Cyfrowe rewolucje, w ramach której wspieramy mikro-, małe i średnie firmy w rozwinięciu działalności w e-commerce.
Już od 2018 roku klienci mBanku mogą korzystać z bezpłatnej usługi CyberRescue, czyli wsparcia specjalistów w zakresie bezpiecznego korzystania z internetu. CyberRescue pomaga w przypadku kradzieży cyfrowej tożsamości czy ataku z użyciem złośliwego oprogramowania. Eksperci dostępni są mailowo, telefonicznie, a nawet na Messengerze. W czasie pandemii, gdy Polacy dużo więcej czasu spędzają online, wprowadziliśmy najbardziej kompleksowy na rynku pakiet antywirusowy „CyberOchrona+”. W skład pakietu wchodzi całodobowe wsparcie specjalistów CyberRescue oraz wybrane przez klienta oprogramowanie – F-Secure SAFE lub BitDefender Internet Security, które zawiera m.in. program antywirusowy, zabezpieczenia bankowości, ochronę przed atakami typu ransomware czy ochronę rodzicielską dla najmłodszych.