Od początku pandemii umożliwiliśmy pracę zdalną większości pracowników biurowych. Średnio w trybie zdalnym pracuje 85% załogi, w tym pracownicy call center. W pierwszej kolejności, z możliwości pracy zdalnej skorzystali pracownicy obsługujący procesy krytyczne w banku. Później, z migracją załogi na sprzęt zdalny – co możliwe było m.in. dzięki przyspieszonemu wyleasingowaniu komputerów przenośnych oraz reorganizacji niektórych stanowisk pracy – z tego trybu mogły skorzystać pozostałe osoby. Jednocześnie zadbaliśmy o przepustowość infrastruktury tak, by mogła sprostać obsłudze nawet 100% pracowników w trybie zdalnym. Wydajność urządzeń zwiększyliśmy przeszło 10-krotnie. Dzięki temu pełną gotowość do pracy zdalnej osiągnęliśmy jeszcze w marcu.
Zadbaliśmy też o odpowiednie wsparcie pracowników. Do ich dyspozycji jest m.in. help desk. Jego operatorzy pomagają przez telefon oraz zdalnie w kwestiach technicznych, związanych z obsługą sieci, aplikacji i urządzeń. Zwiększyliśmy również limity transferu danych w służbowych telefonach komórkowych. Dzięki temu, nawet pracownicy, którzy w domu nie mają szybkiego łącza sieciowego, mogą bez trudności wykonywać swoje obowiązki zdalnie. Aby zwiększyć komfort pracy zdalnej, umożliwiliśmy pracownikom wypożyczenie z biura krzeseł i monitorów, a nawet drukarek. Dostosowaliśmy również wiele procedur pod kątem eliminacji ścieżki papierowej na rzecz cyfrowej.
Szczególnie ostrożnie podeszliśmy do higieny i bezpieczeństwa w naszych placówkach. Pracownicy otrzymali niezbędne środki ochrony: maseczki, rękawiczki, płyny dezynfekcyjne. Dodatkowo, na stanowiskach obsługi klientów zamontowaliśmy przegrody z pleksi oraz wprowadziliśmy dystans między osobami przybywającymi w placówce. Pracownicy otrzymali również szczegółowe wytyczne dotyczące zasad bezpieczeństwa w kontaktach z klientami. Między innymi wprowadziliśmy limity dotyczące liczby klientów, którzy mogą jednocześnie przebywać w placówce. Zmieniliśmy także zasady dotyczące ubioru oraz tego, jak spożywać napoje i posiłki.
Okresowo skracaliśmy godziny pracy placówek. Część z nich – szczególnie te umieszczone w ciągach komunikacyjnych w centrach handlowych – były czasowo zamknięte ze względu na rządowe rozporządzenia.
Poza umożliwieniem pracy zdalnej zadbaliśmy też o pracowników, którzy pojawiali się w biurach. Pracownicy, którzy w pierwszej fazie pandemii dojeżdżali do pracy, mogli korzystać z taksówek na koszt pracodawcy. Dodatkowo, wszystkie miejsca parkingowe pod biurami zmieniliśmy na rotacyjne. Dzięki temu pracownicy korzystający z własnych lub służbowych aut, mogli łatwiej dojechać do pracy i unikać niepotrzebnych utrudnień.
Pracownicy mogli korzystać z darmowych posiłków w kantynach pracowniczych. To nie tylko benefit dla pracowników, lecz także realne wsparcie dla operatorów kantyn, którzy musieli się mierzyć ze spadkiem przychodów.
W banku obowiązują limity liczby osób, które przebywają w biurze. Maksymalnie może być to 15% załogi. W biurze można pojawić się tylko za zgodą menedżera oraz gdy określonego zadania rzeczywiście nie można wykonać zdalnie.
Jednocześnie, anulowaliśmy wszystkie duże spotkania oraz zdecydowaną większość wyjazdów służbowych – w kraju i za granicą. Większość spotkań odbywa się zdalnie, dzięki wykorzystywaniu połączeń Skype, Teams i innych.
W czasie pandemii przenieśliśmy do sieci regularne spotkania pracowników z zarządem. W 2020 roku zorganizowaliśmy 5 wirtualnych spotkań (marzec, maj, lipiec, październik, grudzień) w otwartej formule pytań i odpowiedzi. Odpowiedzieliśmy na około 450 pytań. W każdym ze spotkań wzięło udział na żywo 2-3 tys. pracowników. Spotkania były nagrywane i umieszczane kolejnego dnia w intranecie. Dodatkowo, nagrywaliśmy rozmowy z członkami zarządu, w których odpowiadali na najważniejsze dla pracowników kwestie.
Od początku pandemii aktywnie wspieraliśmy pracowników – dbaliśmy o komfort ich pracy w trybie home office oraz zachowanie równowagi psychicznej. Aby odpowiadać na potrzeby pracowników, przeprowadziliśmy dodatkowe badania Pulse Check (w kwietniu i lipcu 2020 roku). Pytaliśmy w nich pracowników, jak się czują i jak radzą sobie w pracy w nowych warunkach. Zarówno pracownicy placówek, jak i centrali pozytywnie ocenili poczucie bezpieczeństwa. Dla części wynika to z zapewnionych przez bank środków ochrony, a dla innych z możliwości pracy z domu. Wskazali również wyzwania, z którymi się mierzą. Zaliczyli do nich pewną uciążliwość reżimu sanitarnego, a przy pracy z domu brak bezpośrednich kontaktów ze współpracownikami twarzą w twarz.
Stworzyliśmy specjalne skrzynki mailowe, na które pracownicy mogli wysyłać swoje pytania i sugestie, które były potem przedmiotem dyskusji sztabu kryzysowego. W bankowym intranecie stworzyliśmy specjalną sekcję #koronawirus, w której zbieramy najważniejsze, pomocne dla pracowników informacje. Jest tam m.in. FAQ, czyli odpowiedzi na najczęstsze pytania od pracowników dotyczące pandemii, rady, jak sobie poradzić z technologią podczas pracy z domu, jak zorganizować sobie miejsce pracy (np. możliwość wypożyczenia z banku monitora, krzesła, czy drukarki). Systematycznie wysyłamy do pracowników maile z informacjami o tym, jak decyzje rządu wpływają na naszą pracę (w tym o dodatkowym zasiłku opiekuńczym) oraz jakie decyzje podjął sztab kryzysowy mBanku. Publikujemy je również w intranecie. Departament Prawny dzieli się interpretacjami przepisów związanych z koronawirusem. Przygotowaliśmy też specjalne wydanie naszego cyklicznego newslettera z podsumowaniem najważniejszych informacji dla pracowników.
Podczas pandemii dbamy również o komfort psychiczny pracowników. W tym celu organizujemy m.in.:
- cykl graficznych wskazówek dotyczących pracy zdalnej, a w nich: jak zorganizować się w domu i zadbać o swój work-life balance, czy porady na temat telekonferencji i tego, jak lepiej prezentować się przed kamerą;
- warsztaty „REMOTE POWER. Jak efektywnie zarządzać swoją energią i dniem w pracy z domu?”;
- cykl szkoleń i warsztatów „W stronę równowagi”. Zaprosiliśmy pracowników do specjalnej platformy szkoleniowej, gdzie zgromadziliśmy i udostępniliśmy materiały inspiracyjne (artykuły, podcasty, zdalne sesje, webinary offline, materiały po sesjach) w 19 pokojach tematycznych. Przez 6 tygodni w cyklu uczestniczyło 700 osób. Korzystały one ze 132 godzin sesji zoom w 16 programach rozwojowych oraz z 18 godzin webinarów w 5 pigułkach rozwojowych. Materiały inspiracyjne zgromadziliśmy i udostępniliśmy na specjalnej platformie szkoleniowej;
- szkolenie „STRESSLESS POWER. Jak poradzić sobie z lękiem i niepokojem?”;
- darmowe konsultacje telefoniczne z psychologiem w LUX MEDzie.
Są także inne formy wsparcia pracowników:
- oferujemy jednorazowe wsparcie finansowe z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych (ZFŚS) dla pracowników, których rodziny znalazły się w trudnej sytuacji spowodowanej pandemią;
- stworzyliśmy w intranecie stronę Strefa dla dziecka, a w niej inspiracje i porady jak spędzić wolny czas z dzieckiem, animacje dla dzieci: zajęcia dla najmłodszych dzieci, korepetycje dla starszych dzieci, tematyczne animacje wakacyjne. W sumie program trwał 33 tygodnie, odbyło się 251 lekcji oraz 620 animacji w których wzięło udział ponad 870 dzieci;
- mFundacja uruchomiła specjalny cykl #dzieciwdomu. Można obejrzeć nagrania ze spotkań z psychologiem, który podpowiadał, jak przetrwać trudny okres izolacji, gdy w domu jest dziecko;
- cykl spotkań i warsztatów Rozwijaj odporność. Obejmuje pigułki wiedzy i inspiracyjne spotkania poświęcone różnorodnym tematom, np. jak dbać o własne zdrowie i wysoki poziom energii, jak budować odporność na stres i przeciążenie, a także mitom związanym z dietą, suplementacją i chorobami. Przez 4 tygodnie, 3 598 uczestników korzystało z 58 działań;
- zdrowie na etacie – współorganizowane z MultiSportem – zajęcia online dotyczące wzmocnienia odporności, porad dietetycznych oraz ćwiczeń na zdrowy kręgosłup;
- zniżka na testy na obecność koronawirusa dla pracowników i ich rodzin.