O automatyzacji często myślimy, kiedy biznes się rozrasta, zamówień jest coraz więcej, a ich obsługa zaczyna sprawiać niemały problem. Gdy tworzymy biznesplan e-sklepu, warto już wtedy pomyśleć, które z procesów można zautomatyzować, aby w przyszłości zaoszczędzić czas i pieniądze. Przyjrzyjmy się, jak to zrobić!
Często spotykamy się w naszej firmie z sytuacją, w której klienci doceniają pewne rozwiązania wraz z rozwojem ich e-sklepów. Obsługa zamówień czy aktualizacja oferty produktowej wcale nie musi zajmować wielu godzin. Przy dużej liczbie produktów i zamówień automatyzacja pomaga im zaoszczędzić mnóstwo czasu i pieniędzy.
Z tego artykułu dowiesz się:
- Jak zautomatyzować procesy w kluczowych obszarach zarządzania sklepem internetowym?
- Jakie narzędzia automatyzujące będą Ci potrzebne?
- Na co zwrócić uwagę podczas wyboru oprogramowania e-sklepu?
Nowoczesne rozwiązania e-commerce dają sprzedawcom mnóstwo opcji automatyzacji pracy w sklepie. Kluczowymi obszarami, w których tego typu funkcje wydają się niezbędne, są:
- obsługa zamówień oraz logistyka;
- wymiana danych z zewnętrznymi systemami zintegrowanymi ze sklepem;
- zarządzanie ofertą produktową oraz stanami magazynowymi.
Już przy wyborze platformy sprzedażowej sklepu internetowego warto zwrócić uwagę na możliwości automatyzacji oferowane przez dane rozwiązanie. Usprawnienie nawet drobnych czynności przy dużej liczbie produktów i zamówień może przynieść ogromną oszczędność czasu. Przyjrzyjmy się bliżej wymienionym obszarom.
Jak zautomatyzować obsługę zamówień?
Obsługa spływających do sklepu zamówień będzie (przynajmniej na początku) jednym z Twoich najważniejszych zadań. Jednak bez obaw! Tutaj z pomocą przychodzi automatyzacja sprzedaży online. Przejrzysty układ panelu do zarządzania sklepem pozwala na selekcję zamówień nowych, oczekujących na płatność lub już zrealizowanych. Pamiętaj, że Twoi klienci będą chcieli na bieżąco śledzić drogę ich przesyłki. Dlatego nie zapomnij skonfigurować powiadomień (mailowych lub SMS-owych), które będziesz automatycznie wysyłać po każdej zmianie statusu zamówienia.
W wypadku klasycznej sprzedaży towarów z własnego magazynu przyda się sprawdzony system księgowo-magazynowy. Dzięki niemu, można skrupulatnie kontrolować stany poszczególnych produktów w magazynie.
Oczywiście z obsługą zamówień wiąże się również logistyka. Dwukierunkowa integracja z systemami firm kurierskich pozwala w łatwy sposób generować etykiety kurierskie wprost z panelu administracyjnego sklepu, zamawiać kurierów i nadawać paczki do klientów. Ale nie tylko – dzięki zaawansowanym funkcjom skonfigurujesz też dokładne reguły dostaw i określisz ich ceny.
Zautomatyzować można również przyjmowanie płatności, dzięki współpracy z dostawcami zewnętrznymi, integrującymi różne sposoby płatności. Tego typu „bramki płatnicze” pozwalają przyjmować m.in. szybkie przelewy (pay-by-link), karty płatnicze czy płatności BLIKIEM. Dzięki współpracy z operatorami płatności, księgowanie wpłat będzie odbywać się automatycznie.
Integracja sklepu z systemami zewnętrznymi
Obsługa zamówień, przesyłek czy płatności to jednak nie wszystko. Narzędzi pozwalających oszczędzać czas jest znacznie więcej. Oto niektóre z nich.
- Nowe kanały sprzedaży. Być może planujesz rozpocząć sprzedaż w kanałach innych niż sklep internetowy? Jeśli tak, dzięki gotowym integracjom będziesz mógł wystawiać aukcje i obsługiwać zamówienia z różnych portali aukcyjnych (np. Allegro.pl) czy porównywarek cen (np. Ceneo.pl), z poziomu panelu administracyjnego. Wszystko w jednym miejscu!
- Narzędzia marketingowe. Automatyczne newslettery, czat na stronie a może kampanie SMS? Nic prostszego – połącz sklep z wybranymi rozwiązaniami i zdobywaj nowych klientów!
- Systemy księgowe i ERP. Bez problemu wygenerujesz faktury czy paragony i skonfigurujesz niezbędne cechy wszystkich dokumentów.
- Inne sklepy. Prowadzisz kilka sklepów? Przełączanie się między nimi może być uciążliwe. Wystarczy, że wykorzystasz moduł Multistore i połączysz wszystkie swoje e-sklepy. Dzięki temu obsłużysz spływające zamówienia z jednego miejsca.
Na czym polega integracja z hurtownią?
A co, jeśli decydujesz się na popularny w ostatnich latach dropshipping? Jest to model logistyczny, umożliwiający wysyłkę produktów zamówionych w Twoim sklepie z hurtowni, z którą współpracujesz. Dzięki takiemu rozwiązaniu nie potrzebujesz własnej powierzchni magazynowej, co pozwala znacznie zminimalizować koszty prowadzenia biznesu.
W takim modelu sprzedaży sercem biznesu jest dwukierunkowa integracja z hurtownią. Dzięki niej:
- w krótkim czasie zapełnisz półki swojego sklepu internetowego – automatycznie pobierzesz dane produktów: nazwy, ceny, zdjęcia, opisy, ilości i inne parametry,
- powiążesz kategorie produktów między własnym sklepem a hurtownią,
- określisz, z jaką częstotliwością mają być aktualizowane dane produktów,
- ustalisz narzuty i reguły marż na ceny zakupu z hurtowni,
- wybierzesz formy dostawy dla poszczególnych hurtowni.
Pamiętaj, że dzięki integracji możesz połączyć ze sklepem wiele hurtowni i modyfikować swój asortyment w zależności od aktualnych potrzeb. W wypadku oferty, która liczy kilkaset, a nawet kilka tysięcy produktów nieocenioną pomocą będzie możliwość masowego zarządzania ofertą. Dzięki tej funkcji możesz w kilka chwil zmienić ceny, opisy lub inne parametry wielu towarów jednocześnie. Prawda, że wygodne?
Aby prowadzić sklep internetowy, wcale nie musisz zatrudniać wielu pracowników. Dzięki zaawansowanym rozwiązaniom automatyzującym sprzedaż online, przyspieszysz poszczególne czynności związane z sprzedażą w internecie. Bez problemu poradzisz sobie sam, nawet przy większej liczbie zamówień.
Autorzy: Aleksandra Batko i Maciej Cebertowicz, eksperci Sky-Shop.pl