Wielu naszych klientów nie rozumie idei content marketingu, dlatego na stronach internetowych ich sklepów nie ma właściwych treści. Śmieją się, że liczy się dobry produkt, dobra cena i jakość obsługi, a nie zbędne teksty i utrudnianie zakupów. Dobór odpowiednich treści to dobry sposób na poprawę pozycjonowania strony internetowej, a także budowanie pozytywnego wizerunku i rozpoznawalności marki, dlatego warto bliżej przyjrzeć się pojęciu content marketingu i sposobom na optymalizację treści w sklepach internetowych.
Content marketing to inaczej marketing treści. Jest strategią polegającą na osiągnięciu ustalonego celu (np. zwiększeniu ruchu na stronie) przez publikację atrakcyjnych dla odbiorców treści. Formy content marketingu należy dopasować do potrzeb naszych klientów. Mogą to być ebooki, artykuły eksperckie, treści w newsletterach czy infografiki, które dostarczają wiedzę, rozwiązują problemy użytkownika i w prosty sposób wyjaśniają dany temat. Przy okazji w nienachalny i naturalny sposób zachęcają klienta, np. aby zrobił zakupy.
Oto sześć kluczowych kroków do optymalizacji treści w Twoim sklepie internetowym:
1. Minimalizuj powtarzające się treści
2. Nie twórz treści bezwartościowych
3. Zadbaj o eksperckość
4. Publikuj dużo zdjęć dobrej jakości
5. Niech content będzie początkiem automatyzacji marketingu
6. Publikuj częściej niż konkurencja
- Minimalizuj powtarzające się treści
Ogromnym problemem sklepów internetowych jest duża liczba powtarzających się treści. Głównie opisów produktów, które są identyczne dla wielu z nich oraz powtarzają się w innych sklepach internetowych. Najprostszym rozwiązaniem byłoby tworzenie unikalnych opisów dla każdej podstrony na nowo, lecz dla rozbudowanych sklepów jest to całkowicie niemożliwe. Dlatego też należy zastanowić się, jak zmniejszyć procent powtarzającego się contentu. Jest na to kilka sposobów.
Zacznij od wdrożenia systemu komentarzy oraz stwórz politykę pozyskiwania tych opinii od kupujących w sklepie. Dobrym sposobem, aby zachęcić użytkowników do publikowania swoich opinii jest wynagradzanie ich kodami rabatowymi lub punktami w programie lojalnościowym.
Następnie wybierz kluczowe produkty lub grupy produktowe i zainwestuj w dodatkowe opisy (oprócz tych dostarczanych przez producenta). Przy 100 produktach minimalna ilość tekstu, którą należy stworzyć oscyluje wokół 180 000 znaków.
Aby zminimalizować procentowy udział treści powielonych w skali całego sklepu, stwórz i aktywnie prowadź moduły typu poradnik, blog czy aktualności. Dzięki temu w sklepie będzie przybywało dużo merytorycznych tekstów.
- Nie twórz bezwartościowych treści
Bezwartościowa treść, to taka treść, która niczego nie wnosi. Zazwyczaj jest krótka, ma błędy stylistyczne, ortograficzne i zawiera skopiowane fragmenty z innych miejsc. Na poziomie merytorycznym jest zbyt ogólna i powierzchowna.
Aby mieć pewność, że treści nie są bezwartościowe, upewnij się, że:
- Mój content podaje oryginalne informacje, raporty, badania czy analizy.
- Mój content jest wolny od łatwych do sprawdzenia błędów merytorycznych.
- Mój content wyczerpuje temat i nie jest powierzchowny.
- Mój content jest wnikliwą analizą tematu.
- Informacje, które podaję w moim contencie wykraczają poza oczywiste fakty.
- W początkowej części contentu jest krótkie streszczenie.
- Tytuł jest adekwatny do zawartości.
- Mój content jest wolny od błędów ortograficznych i stylistycznych.
- Mój content nie pochodzi od anonimowego twórcy i zawiera podpis.
- Tematyka mojego contentu jest spójna z całą zawartością witryny.
- Zadbaj o eksperckość
Do swoich tekstów zapraszaj ekspertów. Spraw, aby content który tworzysz i publikujesz w swoim sklepu, budował wizerunek Twojej marki jako eksperckiej. Szybko zobaczysz w statystykach, że Google promuje ekspercki content i zaczynasz mieć coraz więcej ruchu z organicznych wyników wyszukiwania. Zauważysz, że użytkownicy zaczynają polecać i promować treści z Twojego sklepu – linkują je.
Jeśli nie możesz zlecać tworzenia dużej liczby treści ekspertom w Twojej branży, zadbaj o to, aby w tekstach pojawiały się cytaty z ich wypowiedziami.
Pamiętaj, że każda ekspercka treść powinna mieć bibliografię i opierać się na czymś więcej niż wiedza samego autora. Mogą to być książki, raporty, badania czy treści producenckie.
- Publikuj dużo zdjęć dobrej jakości
Klient odwiedzający sklep internetowy często podejmuje decyzję w ciągu kilkunastu, może kilkudziesięciu sekund. Dobre zdjęcia wpływają korzystnie na decyzje zakupowe konsumentów. Mowa tu zarówno o zdjęciach na kartach produktowych, jak i o tych dołączanych do artykułów czy poradników.
Ponadto duża liczba zdjęć zamieszczana w serwisach społecznościowych typu Instagram pomaga zdobywać nowy ruch w sklepie (zwłaszcza w branży fashion).
- Niech content będzie początkiem automatyzacji marketingu
Automatyzacja marketingu polega na tym, że znaczną część działań marketingowych realizują specjalne systemy, bez udziału człowieka. Pozwala to na poprawę wydajności i skuteczności e-marketingu oraz pewne oszczędności.
Jednak, aby te systemy mogły zacząć działać, potrzebują swego rodzaju wyzwalacza, którym może być właśnie content. Mowa tu np. o pobraniu pliku PDF, dopisaniu się do newslettera, aby otrzymywać treści lub wiadomości niedostępne dla innych.
- Publikuj częściej niż konkurencja
Jeśli twoja konkurencja publikuje 2 wpisy na blogu miesięcznie, to Ty publikuj 3 wpisy. Jeśli jednak konkurencja publikuje 1 wpis tygodniowo, to Ty publikuj 2.
Gdy nie możesz tworzyć dużej liczby wpisów na blogu, to zastanów się nad redystrybucją contentu. Oznacza to, że możesz na jeden temat stworzyć najpierw artykuł, a potem na przykład infografikę. Kiedy uzbiera się spora ilość contentu z jednego zakresu, to możesz go lekko przerobić i na tej podstawie przygotować e-booka.
Jeśli będziesz stosować się do tych sześciu prostych zasad, znacznie zwiększysz ruch na swojej stronie internetowej. Warto dodać, że marketing treści jest znacznie skuteczniejszy niż inne formy marketingu – generuje ponad trzy razy więcej potencjalnych klientów. Przy odpowiednim doborze formy i kanałów dystrybucji, można go wdrożyć praktycznie w każdej firmie bez względu na branżę.
Wojciech Szymański, Ideo Force