Popularność i powszechność sklepów internetowych wpłynęła na znaczny wzrost konkurencyjności – praktycznie we wszystkich branżach. Obecnie w internecie swoje towary oferują już nie tylko firmy, które zaczęły od sprzedaży w tym kanale. W cyfrowe witryny zainwestowały także tradycyjne sieci sprzedażowe, przez co ich towar stał się jeszcze bardziej dostępny. Natomiast, przed sprzedawcami internetowymi stanęło duży wyzwanie – klienci mogą w łatwy sposób porównywać ceny tych samych przedmiotów w różnych sklepach. Kiedy korzystamy z takich serwisów, często nie zastanawiamy się, jakie konsekwencje i wyniszczającą walkę cenową przyniosły właścicielom sklepów.
Oczywiście, oprócz ceny ważne są też inne aspekty, jak bezpieczeństwo transakcji, dostępność towaru czy jakość obsługi klienta. Z niskiej ceny nie będzie żadnej korzyści, gdy na przesyłkę trzeba czekać kilka tygodni, a na e-maile i telefony nikt nie odpowiada. Niemniej, obecnie w internecie to cena stanowi dla klientów główne kryterium wyboru. Aby doprowadzić ją do porównywalnego z konkurencją poziomu, warto poznać sposoby na obniżenie kosztów prowadzenia sklepu internetowego. Pomóc w tym mogą usługi z infrastruktury chmurowej.
Bezpieczeństwo oczkiem w głowie
Zacznijmy od tego, na czym oszczędzać nie należy. To bezpieczeństwo, rozumiane na różne sposoby. Z jednej strony istnieje ryzyko, że cyberprzestępcy włamią się do sklepu, aby wygenerować zamówienie dla siebie lub innej osoby. Z drugiej – mogą wykraść poufne informacje (np. dane osobowe klientów, adresy e-mail), a następnie próbować je odsprzedać na cyfrowym czarnym rynku lub wykorzystać do innej przestępczej działalności, np. wysyłania spamu. W pierwszym przypadku firma ponosi tylko finansowe straty. W drugim, także wizerunkowe, a wyciek staje się przedmiotem dochodzenia Urzędu Ochrony Danych Osobowych, który może nałożyć niemałą karę.
Kolejną formą zapewnienia bezpieczeństwa biznesu jest ochrona przed utratą własnych danych. Może do tego dojść na kilka sposobów, np. w wyniku awarii dysku w serwerze albo niepoprawnej pracy oprogramowania bazy danych. Aby zabezpieczyć się przed taką sytuacją, należy systematycznie robić tzw. kopie zapasowe (backup) bazy danych i innych ważnych dokumentów. Taka funkcja powinna znajdować się w oprogramowaniu do prowadzenia internetowego sklepu.
Zapewnienie bezpieczeństwa związanego z IT zawsze wiąże się z większymi kosztami. Jednak oszczędności w tej dziedzinie zupełnie się nie opłacają. Cyberprzestępcy stworzyli narzędzia automatycznie poszukujące luk w zabezpieczeniach internetowych platform. Gdy tylko taką znajdą, wykorzystują ją bez skrupułów. Dlatego w kontekście bezpieczeństwa zawsze decyduj się na współpracę ze specjalistą. Opracuje on strategię ochrony i opisze ją w dokumencie polityki bezpieczeństwa, a następnie pomoże wdrożyć ją w życie. Mimo że jest to dodatkowy koszt, praktycznie zawsze będzie niższy niż, gdy Twoja firma będzie ofiarą ataku.
Bazuj na opiniach ekspertów
Nie ma jednego, uniwersalnego przepisu na oszczędności w pracy internetowego sklepu. Każdy przypadek jest indywidualny i zależny od wielu czynników (rodzaj towaru, zasięg geograficzny, charakter klientów, współpraca z producentami i hurtowniami). Dlatego warto przeprowadzić skrupulatne analizy porównawcze i porozmawiać z osobami doświadczonymi w tym biznesie.
Kluczową kwestią jest wybór platformy CMS, na której będzie działać sklep internetowy. W artykule Jak zorganizować zaplecze informatyczne e-sklepu? rekomendowaliśmy mniej doświadczonym osobom wybór gotowej platformy, którą wystarczy wypełnić informacjami o produktach. Bardziej doświadczeni przedsiębiorcy lub ci, którzy handel w internecie traktują priorytetowo, powinni skorzystać z narzędzia do samodzielnej budowy sklepu oraz zarządzania produktami, magazynem, sprzedażą, procesami logistycznymi itd. Ta druga opcja jest oczywiście bardziej kosztowna. Wymaga więcej pracy i wiąże się z koniecznością zatrudnienia specjalistów (przynajmniej w początkowej fazie), ale daje też dużo korzyści, które pozwalają rozwinąć skrzydła w e-biznesie. Jednak kryteriów, które pomocne są w podjęciu decyzji jest znacznie więcej i wiele z nich ma przełożenie na koszty obsługi.
Przede wszystkim poszukaj kogoś obecnego na rynku internetowego handlu od pewnego czasu i spytaj o doświadczenia we współpracy z daną platformą. Oczywiście, możesz też zapoznać się z recenzjami kilku z nich lub samodzielnie je przetestować (chociażby żeby poczuć komfort pracy w danym narzędziu), ale ta metoda nie jest wystarczająco efektywna. Jako początkujący nie będziesz wiedzieć, na co zwrócić uwagę podczas testów, a większość ewentualnych problemów pojawi się dopiero, gdy sklep jest wypełniony informacjami o produktach, klientach i transakcjach. Dlatego trudno będzie wybrać właściwą platformę tylko porównując listy funkcji – praktycznie wszystkie dostępne na rynku narzędzia zapewniają funkcje, które początkującej osobie przyjdą do głowy, więc jest to kolejna strata czasu.
Jest także problem z recenzjami platform handlowych dostępnymi na wielu portalach internetowych i w branżowej prasie. Większość z nich pobieżnych, bo nikt nie będzie miał czasu, aby sprawdzić każdą funkcję. Poza tym recenzje zawsze dotyczą konkretnej wersji platformy sprzedażowej. Podczas jej aktualizacji wybrane funkcje mogą zostać zmodyfikowane, a usterki usunięte, więc jest duże ryzyko, że opinie recenzującej osoby są nieaktualne.
Siła w integracji
Bardzo ważną funkcją, której powinieneś oczekiwać od platformy e-sklepu, jest jak najszersza integracja z różnego typu oprogramowaniem i sprzętem. Weryfikacja tych możliwości oraz poprawności wymiany informacji między różnymi systemami jest kluczowa. W przeciwnym wypadku błędy i problemy z obsługą klientów będą ciągnąć się w nieskończoność. Dla przykładu, jeżeli Twoja firma korzysta z konkretnego oprogramowania księgowego i fakturującego, a działalność związana z handlem internetowym będzie tylko dodatkiem, należy upewnić się, czy możliwe jest automatyczne przenoszenie informacji o zamówieniach do programu księgującego i fakturującego, a następnie wysyłanie wystawionej faktury e-mailem do klienta poprzez system CMS.
W niektórych branżach popularny jest dropshipping – model logistyczny, w którym wysyłką towaru zajmuje się inna firma, najczęściej producent lub hurtownia. Dzięki temu sprzedawca nie musi mieć własnego magazynu i zatrudniać dodatkowego personelu do jego obsługi. Gdy planujesz prowadzić biznesu w tym modelu, koniecznie spytaj swojego dostawcę, z jakimi platformami handlowymi najlepiej współpracują jego narzędzia.
Kolejną bardzo ważną cechą jest możliwość integracji platformy e-sklepu z serwisami internetowymi ułatwiającymi współpracę z firmami kurierskimi, zapewniającymi emisję reklam czy porównywarkami cenowymi.
Najlepsze platformy e-handlu udostępniają tzw. interfejs API, dzięki któremu programiści mogą samodzielnie zintegrować je z innymi narzędziami, oprogramowaniem czy sprzętem (np. czytnikami kodów kreskowych, nietypowymi drukarkami itd.). Funkcja ta może też okazać się przydatna, gdy sklep rozpocznie sprzedaż za granicą i konieczne będzie integracja z narzędziami popularnymi w danym kraju.
Autor: Krzysztof Jakubik