Założenie sklepu online wymaga wielu działań i najczęściej zaangażowania podwykonawców. Poznaj najważniejsze kroki w drodze do własnego sklepu internetowego, dzięki którym unikniesz niepotrzebnych kosztów. Sprawdź co musisz zrobić, aby założyć sklep internetowy oraz czy można to zrobić szybciej i łatwiej?
W przypadku części właścicieli sklepów internetowych scenariusz, wg którego działają, jest bardzo podobny. Decydują się na otwarcie e-sklepu, jednocześnie pracując na etacie. Ma to jak najbardziej sens i jest uzasadnione ekonomicznie. Niekiedy jednak decydują się na uruchomienie sklepu internetowego „na własną rękę”, pomimo tego, że nie mają wystarczającej wiedzy na ten temat.
Doskonale pamiętamy historię jednego z naszych klientów i początki jego biznesu internetowego. Po roku poszukiwań idealnej platformy, ostatecznie zdecydował się na wybór jednego z darmowych rozwiązań typu open-source. Bardzo kibicowaliśmy temu projektowi, ponieważ asortyment świetnie wpisywał się w obecne trendy e-commerce. Po nieco ponad 6 miesiącach od naszego ostatniego spotkania zadzwonił telefon. Okazało się, że przez ponad pół roku nie tylko nie udało się uruchomić sklepu internetowego, ale kilkumiesięczna praca poszła na marne. W wyniku włamania do bazy danych sklep i wszystkie dane, w tym przede wszystkim wprowadzone ręcznie do systemu produkty, zostały bezpowrotnie utracone. Stracony czas, pieniądze, a projekt sklepu internetowego był dalej w punkcie wyjścia. W zaledwie kilka dni uruchomiliśmy nowy sklep internetowy, a dzięki aplikacji do importu danych w kilkanaście minut udało się wprowadzić asortyment, łącznie ze zdjęciami – co w przypadku poprzedniego systemu trwało kilka miesięcy.
Czego uczy nas ta historia? Uruchomienie sklepu internetowego wymaga wiedzy i doświadczenia. W kolejnej części tego artykułu dowiesz się, na co zwracać uwagę przy uruchamianiu sklepu online.
Trzy rzeczy, których potrzebujesz, aby uruchomić sklep online:
- hosting
- domena
- platforma
Hosting i domena
Hosting to przestrzeń, na której przechowuje się zdjęcia, teksty i filmy na pracującym bez przerwy, podłączonym do Internetu komputerze (serwerze). Aby sklep internetowy działał i wyświetlał się kupującym, musi obsługiwać go serwer. W nowoczesnych platformach sklepowych, hosting jest jednym z elementów usługi.
Hosting działa natychmiast po zakupie, jednak aby strona działała, potrzebna jest również domena internetowa. Domena to inaczej adres, pod którym dostępny będzie sklep internetowy. Wybierając nazwę, należy pamiętać by była ona przede wszystkim prosta do powtórzenia oraz zapisania. Może kojarzyć się bezpośrednio ze sprzedawanymi produktami, nazwą firmy lub być zupełnie nowym słowem które będzie kreowane na nową markę.
Wybór platformy e-commerce - na co zwrócić uwagę?
Przy planowaniu e-sklepu bardzo ważny jest wybór dopasowanej do naszych potrzeb i wielkości planowanego sklepu platformy sprzedażowej. Niezależnie od tego, czy Twoja witryna będzie skomplikowana czy też nie, warto postawić na model SaaS. Software as a Service wykorzystuje już dostępne oprogramowanie, znajdujące się w chmurze, które dostępne jest w wersji od ręki. Wystarczy kilka kroków, aby je spersonalizować. Taki system, posiada zwykle więcej wbudowanych funkcji oraz integracji, bo wszystkie nowości przygotowane są na dużą skalę. Systemy Saas mogą również zaoferować lepsze ceny i warunki współpracy, niż np. rozwiązania indywidualne. Jest to świetna opcja dla osób, które zaczynają przygodę z e-handlem, startupów i firm z niewielkim budżetem na start. Na co powinieneś zwrócić uwagę przy wyborze platformy sklepu?
- Co jest w cenie – Hosting, domena, obsługa informatyczna, dodatkowy support, a w końcu możliwości technicznie. Warto sprawdzić co dostajemy w cenie sklepu i czy nie ma dodatkowych, ukrytych opłat.
- Funkcjonalność – liczba integracji, które oferuje platforma sklepu internetowego powinna być jak największa. Warto sprawdzić, czy opcje i integracje, których potrzebujemy podczas zakładania naszego sklepu lub w najbliższej przyszłości, są w niej dostępne.
- Realizacja – jeśli zastanawiasz się jaka platforma będzie najlepsza, a szczególnie, gdy wahasz się między różnymi rozwiązaniami, zwróć uwagę na to jak wyglądają przykładowe sklepy zarządzane za pomocą każdego z nich. W ten prosty sposób dowiesz się, czy platforma będzie w stanie sprostać Twoim oczekiwaniom.
- Załóż sklep testowy – punkt obowiązkowy przed wyborem platformy. Warto popracować w danym panelu, dodać produkty, przetestować składanie i obsługę zamówień. Panel musi działać szybko, być przejrzysty i czytelny, aby praca była przyjemna i efektywna.
Wybór platformy SaaS idealnym kompromisem
Jeśli chcesz zaoszczędzić nieco czasu i nie masz ochoty osobno wykupywać domeny, hostingu i oprogramowania, możesz zdecydować się na gotowy sklep internetowy w jednej z platform sklepowych, np. RedCart. Wówczas otrzymujesz kompleksową usługę, w ramach której możesz liczyć na pomoc w uruchomieniu i konfiguracji sklepu, wsparcie przy utworzeniu indywidualnego wyglądu sklepu, dokumenty prawne oraz pomoc w promocji. Zaletą oprogramowania typu SaaS jest hosting w cenie pakietów. Jeśli nie posiadasz technicznej wiedzy, możesz zdać się na ekspertów danej platformy i po prostu wybrać gotowe rozwiązanie. Nie musisz zastanawiać się, czy wybrany przez Ciebie serwer będzie odpowiedni dla sklepu internetowego, martwić się o jego pojemność, przepustowość czy późniejszą obsługę. Specjaliści od IT dobiorą wszystkie parametry za Ciebie. Wystarczy, że wybierzesz produkty, które chcesz sprzedawać i możesz rozpoczynać e-biznes. Jeśli nie posiadasz własnej bazy towarowej, wybierz jednego z dostępnych dostawców i w sposób automatyczny pobierz jego produkty do swojego sklepu. Nie musisz dodawać zdjęć, uzupełniać opisów ani pilnować stanów magazynowych. Wybierz co chcesz sprzedawać, dodawaj swoją marżę na której zarabiasz i zacznij działać. Dobre platformy SaaS maja w swojej ofercie gotowe sklepy, w których wybierasz branżę, szablon i zaczynasz sprzedawać już w ciągu kilku dni.
Cechy idealnej platformy do prowadzenia sprzedaży internetowej
Zanim wybierzesz platformę do sprzedaży, sprawdź jakie udogodnienia może Ci zaoferować. Praca w danym oprogramowaniu powinna przebiegać bezproblemowo i przyjemnie. Zatem co powinna zawierać Twoja platforma sprzedażowa?
- Gotowe wbudowane narzędzia - takie, które możesz uruchamiać w dowolnym momencie. Pozwolą rozbudowywać sklep i nie ograniczają rozwoju Twojego e-biznesu.
- Integracje z hurtowniami i dostawcami – dobry system integracji z dostawcami wyręczy Cię w codziennych czynnościach i dużą część pracy wykona za Ciebie. System może synchronizować stany magazynowe i ceny bezpośrednio z bazą towarową dostawcy. Może także pobierać do sklepu nowe produkty, które pojawiły się w ofercie hurtowni.
- Nowoczesny wygląd sklepu – to coś, co sprawia, że klienci dłużej przebywają w Twoim sklepie internetowym i chętnie do niego wracają. Według badań, już pierwsze sekundy po otwarciu strony, decydują o tym czy klient zdecyduje się na zakupy czy opuści stronę. Profesjonalny i nowoczesny wygląd sklepu, może przyczynić się do wzrostu zamówień nawet o 40 %.
- Sprzedaż wielokanałowa – dzięki niej możesz sprzedawać nie tylko w sklepie internetowym, lecz także w innych kanałach jak Allegro, eBay, Amazon Marketplace, Google Merchant, Facebook, Skąpiec czy Ceneo. Każdy z tych serwisów, odwiedzają dziennie miliony użytkowników, którzy mogą się stać Twoimi potencjalnymi klientami.
- Możliwość prowadzenia sklepu w dowolnej wersji językowej – dzięki temu zawsze możesz poszerzyć swoją sprzedaż i oferować produkty na nowych rynkach.
Podsumowanie
Jeśli prowadzisz własny biznes internetowy, powinieneś dbać nie tylko o sklep i towar, ale również o zadowolenie klientów. Aby je osiągnąć musisz starannie zadbać o wszystkie aspekty technologiczne. Gdy oddasz kwestie techniczne w ręce specjalistów, możesz skupić się na sprzedaży i promocji sklepu internetowego. To niezwykle istotne, aby osiągnąć sukces. To co równie istotne przy e-commerce, to odpowiednie wartościowe i bezpłatne wsparcie merytoryczne, dodatkowe szkolenia i webinary tematyczne, pomogą Ci rozwijać Twoją sprzedać, zdobywać wiedzę i nowe doświadczenia. Wybierając platformę do współpracy, zwróć uwagę dodatkowo na to jak długo jest ona obecna na rynku. Podejmując decyzje o budowie własnego sklepu internetowego, odpowiedni partner pomoże Ci działać i rozwijać Twój biznes przez najbliższe lata.
Autor: Tomasz Cincio, ekspert z firmy RedCart