Sektor e-commerce dynamicznie się rozwija, liczba sklepów internetowych szybko rośnie, dlatego pozytywne wyróżnienie się na tle konkurencji jest coraz ważniejsze. Aby trwale budować reputację i rozpoznawalność w sieci, sklepy internetowe mogą wykorzystać szeroki wachlarz działań. Kluczem pozytywnego wizerunku jest spójność i konsekwencja.
Jeśli znana firma oferująca odzież sportową nagle zaczyna szyć maseczki, a inna przerabiać maski do nurkowania na ochronne, by pomóc walczyć z wirusem, to chyba nikt nie ma wątpliwości, jak pozytywnie te działania wpłyną na ich wizerunek i zaufanie.
Takie inicjatywy pokazują, że podstawowymi wartościami firmy jest dbanie o pozytywne postrzeganie firmy, sklepu internetowego czy marki.
Dobrze, kiedy takie działania rozciągają się również na codzienny biznes. Przeczytajcie jakimi sposobami, nie tylko tak spektakularnymi, można budować wśród klientów zaufanie i reputację marki.
Trzy rzeczy, które musisz wiedzieć, jeśli prowadzisz sklep internetowy
1. Jeśli to twój pierwszy sklep internetowy i nigdy wcześniej nie wdrażałeś takiego rozwiązania… nie rób tego sam! Poszukaj partnera, firmy technologicznej, która ma doświadczenie w uruchamianiu e-sklepów. Wystartujesz szybciej, zaoszczędzisz sobie pracy i nerwów, a wydane pieniądze szybko się zwrócą.
2. Pamiętaj, że uruchomienie sklepu internetowego to dopiero początek. Zabezpiecz środki finansowe na jego promocję. Możesz zrobić to samodzielnie, np. wykorzystaj Google Ads lub reklamy Facebooka. Sprawdź też jakie możliwości dają platformy afiliacyjne, jak Avin, TradeDoubler czy inne.
3. Sklep działa jeszcze lepiej, kiedy ma dobrze oceniane produkty i zadowolonych klientów. Dla ponad połowy kupujących zaufanie do marki i pewność bezpieczeństwa zakupów są ważniejsze niż cena. W naszym artykule przeczytasz, jak budować pozytywny wizerunek e-sklepu.
Podpowiadamy, jakie rozwiązania wdrożyć, by działania wizerunkowe przynosiły najlepsze efekty. Oto 5 sposobów na budowanie wizerunku w sieci:
Szybki przepływ informacji, ogromne zasięgi mediów społecznościowych czy oceny wystawiane przez kupujących to elementy, które bardzo mocno wpływają na budowanie zaufania i ocenę e-sklepu. Monitorowanie treści pojawiających się w sieci na temat naszego e-sklepu powinno być więc standardem.
Monitoring to działanie prewencyjne. Aby aktywnie kształtować wizerunek, proponujemy sięgnąć po takie rozwiązania jak: prowadzenie bloga czy zarządzanie opiniami kupujących.
Kluczem do sukcesu mogą okazać się niestandardowe rozwiązania, takie jak wykorzystywanie w strategiach wizerunkowych stron docelowych i tzw. thank you page. Powinny one być uzupełnieniem spójnego, płynnie działającego systemu, który zapewnia wysoką jakość komunikacji, buduje autorytet oraz reaguje na negatywne opinie.
- Monitoring sieci – sprawdź, co o Tobie mówią
Osoby kupujące w internecie chętnie dzielą się swoimi spostrzeżeniami z innymi. To zachowanie bardzo pożądane, bo wpływa pozytywnie na popularność sklepu, choć trzeba wiedzieć, że czasem może ono obrać zły kierunek. Zagrożeniem są niekorzystne opinie niezadowolonych klientów lub negatywne (i najczęściej nieprawdziwe) treści użytkowników, którzy z jakiegoś powodu chcą firmie zaszkodzić. Sklep, który dba o swój wizerunek, powinien systematycznie sprawdzać, jakie informacje na jego temat pojawiły się w sieci. Warto śledzić media społecznościowe, fora tematyczne, serwisy z opiniami, oceny publikowane w ramach wizytówki Google. Ważne, by przestrzegać zasady, że żadnej nieprzychylnej recenzji nie można zostawić bez komentarza. Zawsze należy próbować rozwiązać spór przez dialog i merytoryczną, uprzejmą narrację. Można wykorzystać do tego narzędzia komercyjne lub działać bezkosztowo – poświęcić trochę własnego czasu i wyszukiwać informacje oraz wpisy samodzielnie.
- Blog firmowy – zapracuj na opinię eksperta
Aktywność w social mediach to już właściwie standard dla wielu nowoczesnych e-sklepów. Mniejszą popularnością wciąż cieszą się blogi, chociaż ich potencjał wizerunkowo-sprzedażowy jest bardzo duży. Należą do grupy najlepszych narzędzi, które pomagają budować autorytet. Zarówno treści eksperckie, jak i poradnikowe, to informacje bardzo często poszukiwane przez e-kupujących. Na pewno docenią ich dostępność na stronie internetowej sklepu. Blog można również wykorzystać do publikacji artykułów dotyczących współpracy z kluczowymi partnerami czy różnego rodzaju eventów branżowych. Takie wpisy sprawiają, że dany e-sklep klienci będą postrzegać jako bardziej godny zaufania.
- Zarządzanie opiniami – umiejętnie pozyskuj i prezentuj oceny
Gromadzenie opinii powinno stanowić podstawę każdej strategii marketingowej sklepu internetowego. Recenzje dotychczasowych kupujących pomagają pozyskiwać nowych klientów, zwiększają współczynnik konwersji i umacniają pozytywny wizerunek marki. Znaczna część użytkowników sprawdza komentarze przed zakupem, jednocześnie uważa je za podstawowy czynnik, który decyduje o wiarygodności sklepu. Można do tego wykorzystać takie narzędzie jak TrustMate, dzięki któremu opinie można zbierać automatycznie. Treści dotyczące sklepu lub produktów można zaprezentować w wybranym miejscu strony. Recenzje przygotowane przez konsumentów warto umieszczać również w innych miejscach – na Facebooku, blogu, w wysyłanych newsletterach. Niech opinie staną się uzupełnieniem prowadzonej komunikacji z klientami.
- Landing page – liczy się pierwsze wrażenie
Landing page to strona, która ma przykuć uwagę użytkownika i skierować go do realizacji określonego celu (np. wypełnić formularz kontaktowy, wystawić opinię, zapisać się do newslettera). Pełni dwie podstawowe funkcje: wizerunkową oraz informacyjną. Często jest to pierwsza podstrona odwiedzana przez klienta w naszym serwisie. Wszystkie znajdujące się na niej elementy powinny tworzyć spójną całość i wywierać dobre wrażenie. Strona musi być estetyczna i czytelna, natomiast treść starannie przygotowana oraz podkreślająca korzyści dla konsumenta. To, co zaprezentujemy na tej stronie, wpłynie na konwersję, oraz na to, jak klienci odwiedzający e-sklep postrzegają markę.
- Thank you page – ostatnie słowo należy do Ciebie
Landing page odpowiada za pierwsze wrażenie, a thank you page (strona z podziękowaniem) – za ostatnie. Podziękowanie za zakup czy komentarz to gest, który z pewnością klienci docenią. Swoje zadanie najlepiej spełniają strony spersonalizowane, ponieważ stanowią wyraz szacunku i zaangażowania. Można je również wykorzystać, aby pokazać, co dalej będzie się działo z zamówieniem lub reklamacją. Na pewno pozytywnie wpłynie to na oceną profesjonalizmu sklepu.
Budowanie wizerunku marki e-sklepu to proces wieloetapowy, wymagający czasu i zaangażowania. Mimo, że podejmowane działania wymagają konsekwencji i nakładu pracy, jednak osiągnięte korzyści z pewnością zrekompensują cały wysiłek.
Autor: Jarosław Markowski, TrustMate