W 2020 roku aż 72% internautów deklaruje, że kupuje w Internecie. 27% z nich robi to częściej z powodu epidemii koronawirusa.
Branża e-commerce przeżywa dziś rozkwit, stwarzając ogromne możliwości zarówno dla nowych przedsiębiorców, jak i tych, którzy od lat rozwijają biznesy w sektorze offline. Decyzja, jak dokładnie ulokować swój czas i wysiłek, nie należy jednak do najbardziej oczywistych. No bo gdzie prowadzić sprzedaż - we własnym sklepie internetowym czy za pośrednictwem platform zakupowych, takich jak np. Allegro?
Przyjrzyjmy się preferencjom e-kupujących. Dziś 52% internautów wybiera sklepy internetowe, a 38% platformy zakupowe. Obie liczby są bardzo znaczące. Jakie są jednak zalety jednego i drugiego rozwiązania?
Z artykułu dowiesz się:
- Jakie są zalety i wady prowadzenia sprzedaży na platformach zakupowych.
- Jakie są zalety i wady prowadzenia własnego sklepu internetowego.
- Jaki jest najlepszy przepis na skuteczną sprzedaż w świecie online.
- Kiedy zacząć rozszerzać sprzedaż o dodatkowe kanały.
Sklep internetowy czy platforma do zakupów online - na co najczęściej pada wybór?
W Sky-Shop najczęściej spotykamy się z dwoma podejściami klientów. Jedni zaczynają od sprzedaży za pośrednictwem sklepu internetowego i wraz z rozwojem biznesu poszukują nowych miejsc do sprzedaży w sieci. Wybór pada najczęściej na Allegro, choć sporo osób decyduje się także na prowadzenie sklepu na Facebooku czy handel na Empik Marketplace.
Z kolei inni to właśnie na przeróżnych portalach stawiają pierwsze kroki w e-commerce, by dopiero później uruchomić własny sklep internetowy. Jaki z tego wniosek? Nie ma jednej, słusznej drogi. Większość sprzedawców e-commerce stawia jednak na handel w kilku różnych kanałach.
Portale aukcyjne w Polsce
Bez wątpienia najpopularniejszym portalem aukcyjnym, a zarazem platformą zakupową w naszym kraju pozostaje Allegro. Co miesiąc odwiedza go aż 18 milionów internautów. Jak podaje sam portal, 80% internautów zaczyna zakupy w internecie właśnie tam.
Sprzedaż w sieci nie kończy się jednak na własnym sklepie internetowym i Allegro. Polski internet stwarza wiele możliwości - od prostych funkcji typu “Kup teraz” w przypadku Ceneo po handel na eBay. Inne propozycje platform wartych przetestowania to Empik Marketplace czy sklep na Facebooku.
W branży e-commerce sporo się mówi również o wejściu na polski rynek platformy Amazon. Wielu upatruje w tym wydarzeniu prawdziwej rewolucji i deklasacji Allegro. Jak będzie dokładnie, czas pokaże - z całą pewnością warto jednak uważnie obserwować poczynania amerykańskiego giganta w naszym kraju.
Zalety sprzedaży na platformach zakupowych
Co, oprócz popularności platform zakupowych, sprawia, że warto zainteresować się sprzedażą za ich pośrednictwem?
- Łatwe procedury uruchomienia sprzedaży, którą można rozpocząć praktycznie w jeden dzień.
- Dostęp do wielu narzędzi ułatwiających sprzedaż (systemy płatności, menadżery sprzedaży).
- Wsparcie marketingu i sporo opcji promocji ofert.
- Oferty na platformach zakupowych osiągają wysokie pozycje w wynikach wyszukiwania np. w Google. Dotyczy to zwłaszcza Allegro i Ceneo.
Z jakimi trudnościami trzeba się liczyć?
Z powodu wszystkich wymienionych powyżej korzyści, sprzedając na platformach zakupowych i portalach aukcyjnych, musisz się liczyć z ogromną konkurencją. Jakie jeszcze wyzwania czekają na sprzedawców?
- Prowizje od sprzedaży, a w przypadku Allegro także od wysyłki.
- Wysokie koszty promowania ofert.
- Wojna cenowa. Na platformach zakupowych kluczowym elementem wyróżnienia się na tle konkurencji jest właśnie cena.
- Bardzo ograniczone możliwości budowania własnej marki.
Własny sklep internetowy
E-commerce to przyszłość, a e-sklepy to nienaruszalny fundament tej branży. W kwietniu 2020 roku sklepy internetowe korzystające z oprogramowania Sky-Shop odnotowały 70-procentowy wzrost wartości zamówień, a maju 44-procentowy (w stosunku do poprzedniego roku).Zalety prowadzenia własnego sklepu internetowego
Zacznijmy od oczywistości - własny sklep to całkowita niezależność i możliwość realizowania swojej przedsiębiorczej wizji. Co jeszcze?
- Pracujesz jedynie na własną firmę. Cała marża należy do Ciebie, nie musisz jej uszczuplać o żadną prowizję od sprzedaży.
- Budujesz własną markę, gromadząc wokół niej grono lojalnych klientów.
- Możesz korzystać z dowolnych kanałów promocji - tu naprawdę ogranicza Cię tylko wyobraźnia.
- Nieograniczony rozwój. Własny sklep to możliwość docierania do klientów z całego świata, prowadzenia sprzedaży zagranicznej i lokalnej.
- Sklep internetowy to pełna kontrola nad procesem sprzedaży i obsługą klienta.
Wyzwania związane z prowadzeniem sklepu internetowego
Nie da się zaprzeczyć temu, że platformy zakupowe cieszą się wśród internautów rozpoznawalnością, z której sprzedawcy mogą łatwo korzystać. Prowadząc własny sklep, będziesz musiał zbudować ją od podstaw. A oto pozostałe wyzwania, z którymi przyjdzie Ci się zmierzyć:
- Konieczność wykupienia domeny. Gotowe oprogramowanie e-commerce pozwoli Ci jednak zapomnieć o problemie hostingu - stabilny serwer jest w cenie miesięcznego abonamentu.
- Konfiguracja sklepu. Jeśli jednak korzystasz z platformy sklepowej jak Sky-Shop.pl, nie musisz mieć żadnych technicznych umiejętności, by uruchomić sklep nawet w kilka dni.
- Konieczność prowadzenia działań marketingowych i budowania świadomości marki, zwłaszcza na początku działalności.
- Opłaty za oprogramowanie, które są stałe i zaczynają się już od kilkudziesięciu złotych miesięcznie.
Dowiedz się więcej: Jak założyć sklep internetowy i uruchomić sprzedaż nawet w kilka dni?
Skuteczna sprzedaż w sieci? Sprzedaż wielokanałowa!
Sprzedaż na portalach aukcyjnych i różnego rodzaju platformach zakupowych prowadzą nawet najbardziej popularne sklepy internetowe. Co ciekawe, najlepiej zarabiającym sprzedawcą na Allegro jest xkom.pl. Kluczem do sukcesu jest więc dywersyfikacja kanałów sprzedaży, czyli sprzedaż omnichannel.
Pamiętaj, że na Allegro i sklepie internetowym świat e-handlu się nie kończy. Do Twojej dyspozycji są jeszcze inne platformy zakupowe, jak eBay, Amazon, Empik Marketplace czy porównywarki cen, jak Ceneo. Testuj wszystkie dostępne kanały, by wybrać te, które w Twoim przypadku okażą się najbardziej zyskowne.
Idealny moment na rozpoczęcie sprzedaży wielokanałowej?
Oczywista wydaje się być odpowiedź, że właściwy moment na rozpoczęcie sprzedaży w nowym kanale to czas, w którym osiągamy dobre wyniki w dotychczasowym modelu sprzedaży. Skoro oferowane produkty znajdują nabywców, warto próbować dotrzeć z nimi do nowych grup klientów. Z drugiej strony nowy pomysł na handel może się okazać strzałem w dziesiątkę także w przypadku braku zysków w dotychczasowych kanałach sprzedaży. Niestety nie ma tu uniwersalnego rozwiązania. W każdym razie decyzja o rozpoczęciu działań w innym kanale niż pierwotny powinna być poparta szczegółową analizą wyników dotychczasowych metod sprzedaży.
Życzymy samych trafnych wyborów!
Autor: Katarzyna Kwartnik, Sky-Shop.pl