pytania i odpowiedzi
program "Rodzina 800+
przygotuj dane: swoje i dzieci, na które ubiegasz się o świadczenie. Poprosimy Cię o dane współmałżonka/drugiego rodzica dziecka. Zrobimy to, o ile Ty lub Twój współmałżonek lub drugi rodzic dziecka pracuje lub mieszka lub pobiera świadczenia za granicą z państwa UE/EFTA albo z Wielkiej Brytanii.
zaloguj się na swoje konto w serwisie transakcyjnym lub aplikacji mobilnej i wypełnij wniosek o świadczenie.
pobierz i zapisz w bezpiecznym miejscu kopię wniosku Pamiętaj.To jedyny moment, w którym możesz zapisać kopię wniosku złożonego w banku. Później szczegóły wniosku sprawdzisz na Platformie Usług Elektronicznych (PUE) ZUS.
na adres e-mail, który podasz we wniosku, dostaniesz Urzędowe poświadczenie przedłożenia (UPP), które jest Urzędowym Potwierdzeniem Odbioru (UPO).
sprawdź, czy na Twój e-mail dotarło UPO i czy w UPO zgadzają się wszystkie Twoje dane. Pamiętaj, jeśli nie dostałeś UPO to Twój wniosek nie będzie rozpatrzony. Szczegóły sprawdź na Platformie Usług Elektronicznych (PUE) ZUS.
Od chwili otrzymania wiadomości e-mail z potwierdzeniem (UPO), Twoim wnioskiem zajmuje się ZUS. Do ZUS kieruj wszystkie pytania dotyczące rozpatrzenia wniosku.
Wniosek możesz złożyć przez internet. Zrobisz to:
w serwisie transakcyjnym: Produkty > Usługi > Świadczenia dla rodziców (m.in. 800+)
w aplikacji mobilnej: Profil > Kontakt > Załatw swoje sprawy > Świadczenia dla rodziców (m.in. 800+).
przez PORTAL EMP@TIA.
w serwisach bankowości internetowej wybranych banków w Polsce.
Pamiętaj. Wniosku "Rodzina 800+" nie złożysz w placówce ani na mLinii.
Od 1 lutego 2024 r. możesz złożyć wniosek o świadczenie wychowawcze:
na okres świadczeniowy, który trwa do 31 maja 2024 r. (np. urodziło Ci się dziecko)
na kolejny okres świadczeniowy, który trwa od 1 czerwca 2024 r. do 31 maja 2025 r. (jeśli już pobierasz świadczenia i chcesz nadal dostawać je po 31 maja 2024 r.).
Prawo do świadczenia wychowawczego przysługuje na tzw. okres świadczeniowy, który trwa od 1 czerwca danego roku do 31 maja roku następnego.
Tak. Aby złożyć wniosek, musisz mieć dostęp do serwisu bankowości elektronicznej, a więc być klientem mBanku.
Jeśli jesteś rodzicem i masz numer PESEL, wniosek możesz złożyć:
w banku (np. w mBanku)
przez portal Emp@tia.
Jeśli nie masz numeru PESEL wniosek złożysz wyłącznie przez Platformę Usług Elektronicznych (PUE) ZUS.
Jeśli otworzyłeś konto w mBanku i potwierdziłeś swoje dane przelewem autoryzacyjnym z innego banku lub założyłeś konto przez selfie w aplikacji mobilnej i nie potwierdziłeś swoich danych osobowych w placówce banku, nie możesz złożyć wniosku o świadczenie przez serwis bankowości elektronicznej.
Ważne. Idź do dowolnej placówki mBanku z dokumentem tożsamości. Po tym jak potwierdzimy Twoją tożsamość, złóż wniosek o świadczenie Rodzina 800+.
Jeśli nie masz pewności, jak otworzyłeś konto lub opis Cię nie dotyczy – zadzwoń na mLinię.
Jeśli złożysz prawidłowo wypełniony wniosek z wymaganymi dokumentami na okres od 1 czerwca 2024 r. do 31 maja 2025 r.:
do 30 kwietnia 2024 r. – ZUS wypłaci świadczenie do 30 czerwca 2024 r.,
od 1 do 31 maja 2024 r. – ZUS wypłaci świadczenie do 31 lipca 2024 r.,
od 1 do 30 czerwca 2024 r. – ZUS wypłaci świadczenie do 31 sierpnia 2024 r.,
od 1 do 31 lipca 2024 r. – ZUS wypłaci świadczenie do 30 września 2024 r.,
od 1 do 31 sierpnia 2024 r. – ZUS wypłaci świadczenie do 31 października 2024 r.
Informację znajdziesz na profilu PUE ZUS.
Ważne. Na PUE ZUS znajdziesz całą korespondencję z ZUS w sprawie Twojego wniosku o świadczenie wychowawcze (wezwanie do uzupełnienia wniosku lub załączników, informację o przyznaniu świadczenia, decyzją odmawiająca przyznania świadczenia).
We wniosku wskazujesz jeden numer konta na wszystkie dzieci. Możesz wybrać dowolne konto bankowe. Jeśli składasz wniosek w mBanku, najwygodniej będzie Ci wskazać konto w mBanku.
Nie, nie ma takiej możliwości. Jeśli chcesz wprowadzić zmiany we wniosku, skontaktuj się jak najszybciej z ZUS – wejdź na swój profil na PUE ZUS i wprowadź niezbędne zmiany.
Decyzję o przyznaniu świadczenia podejmuje ZUS.
My potwierdzamy Twoją tożsamość i umożliwiamy złożenie wniosku Rodzina 800+ w systemie bankowości elektronicznej. Nie sprawdzamy danych we wniosku oraz załączników. Nie mamy też informacji o dalszej obsłudze wniosku przez ZUS. Wniosek oraz załączniki usuwamy po wysłaniu wniosku do systemu ZUS.
Na podstawie danych z naszego systemu potwierdzamy Twoją tożsamość i pomagamy w szybszym uzupełnieniu danych we wniosku – np. imienia, nazwiska, numeru PESEL. Podpowiadamy numery kont w mBanku, na które możesz otrzymać świadczenie Rodzina 800+.
Nie przekazujemy we wniosku danych finansowych o Twoich rachunkach, kredytach, lokatach, ani żadnych innych produktach, które masz w mBanku.
Poza tożsamością wnioskującego, nie sprawdzamy innych informacji, podanych we wniosku. Jeśli we wniosku brakuje informacji, skontaktuje się z Tobą ZUS.
Osobie, która złożyła wniosek przez bank, spółdzielczą kasę oszczędnościowo-kredytową albo system Emp@tia i nie ma jeszcze profilu na Platformie Usług Elektronicznych, ZUS założy profil na podstawie danych z wniosku.
Jeśli chcesz zmienić konto, na które mają być przekazywane pieniądze, skontaktuj się z ZUS– wejdź na swój profil na PUE ZUS i wprowadź niezbędne zmiany.
Kopię już złożonego wniosku Rodzina 800+ możesz pobrać tylko raz (podczas jego składania). Pamiętaj, że po tym, jak wyślemy wniosek do ZUS, usuwamy wszystkie dane. Dlatego nie możemy udostępnić Ci jego kopii w późniejszym terminie. Zachowujemy tylko informacje o numerze wniosku i czasie złożenia.
Ze względu na to, że nie możemy przechowywać danych z wniosku, nie mamy możliwości informować o statusie wniosku. W razie pytań o wniosek „Rodzina 800+” prosimy o kontakt z ZUS – wejdź na swój profil na PUE ZUS i sprawdź status wniosku.
pod numerem specjalnej infolinii 22 290 55 00 (czynna od poniedziałku do piątku w godz. 8.00 - 15.00).
w Centrum Obsługi Telefonicznej (COT) ZUS w dni robocze (pn.–pt.) w godz. 7.00 –18.00 pod numerem telefonu 22 560 16 00 lub za pośrednictwem maila na adres: cot@zus.pl.
we wszystkich placówkach ZUS oraz podczas e-wizyty w ZUS.
Odpowiadamy jedynie za możliwość udostępnienia klientom wniosku Rodzina 800+ oraz za poprawne przekazanie go do systemu ZUS.
Reklamacje przyjmujemy zgodnie z zasadami przyjmowania i rozpatrywania reklamacji klientów obowiązujących w mBanku.
Inne pytania i obsługę wniosku Rodzina 800+ przejmuje ZUS.
Jeśli źle wypełnisz wniosek, wejdź na PUE ZUS i wprowadź niezbędne dane.
Jeżeli we wniosku nie podasz wymaganych danych lub nie prześlesz potrzebnych dokumentów, ZUS poprosi Cię o uzupełnienie wniosku.
Wniosek prosi Cię tylko o dane niezbędne w Twojej sytuacji rodzinnej.
Przykład. Nie poprosimy Cię o dane współmałżonka / drugiego rodzica dziecka, jeśli ani Ty ani współmałżonek / drugi rodzic nie pracuje nie mieszka lub nie pobiera świadczenia za granicą z państwa UE/EFTA albo z Wielkiej Brytanii. Te dane nie są nam potrzebne w tym przypadku. Na wydruku Twojego wniosku te pola pojawią się jako niewypełnione.