Zaledwie trzy lub tylko trzy kwadranse powinieneś spędzić na przygotowaniu podstawowego planu działania Twojej firmy.
Prosty i jednocześnie uporządkowany plan działań firmy, to nic innego jak „Kanwa modelu biznesowego”. Taki model określa dziewięć podstawowych elementów działania biznesu, w tym:
- podstawowe aktywności – czym ma zajmować się twoja firma,
- podstawowe zasoby – czym dysponujesz na początku swojej działalności (sprzęt, oszczędności, zasoby),
- ofertę – co oferujesz klientom,
- źródło przychodów – na czym będziesz zarabiać,
- koszty – za co zapłacisz,
- klientów – kto będzie korzystał z twoich usług lub kupował produkty,
- kanały dystrybucji – jak chcesz sprzedawać swoje usługi,
- kanały komunikacji – jak dotrzesz do klientów,
- partnerów biznesowych – z kim będziesz prowadzić współpracę.
Weź jedną dużą kartkę, samoprzylepne karteczki, i długopis. Na kartce wypisz wszystkie dziewięć zagadnień, a pod każdym zostaw miejsce do uzupełnienia lub przyklejenia karteczki.
Rozpocznij od zdefiniowania grupy, bądź grup klientów. To oni są najważniejsi, w końcu od nich zależy sukces twojego biznesu. Opisz wszystkie elementy działania biznesu (warto pamiętać, że wszystkie wskazane powyżej punkty są ze sobą powiązane). Tym sposobem możesz zdefiniować cały swój pomysł na działanie, a w przyszłości łatwo ci będzie usuwać, dopisywać, doklejać karteczki. Nie bój się modyfikacji. Kanwa ma uczyć elastycznego podejścia do modelu biznesowego, a w rezultacie lepszego zarządzania ofertą firmy.
Więcej o Kanwie modelu biznesowego dowiesz się z portalu firmowi.pl
Nasz przykład: