powrót

Branże, w których terminal staje się koniecznością

Polacy coraz częściej korzystają z kart płatniczych, zarówno w wersji tradycyjnej, jak i zbliżeniowej. Powoduje to, że przedsiębiorcy (o ile jeszcze tego nie zrobili) powinni wziąć pod uwagę wyposażenie swoich punktów obsługi klienta w terminale płatnicze.
 
Zgodnie z danymi prezentowanymi przez Narodowy Bank Polski, tylko w ostatnim kwartale 2015 r. dokonaliśmy prawie 894 mln transakcji przy użyciu kart płatniczych na łączną kwotę 135,7 mld złotych. Wartość przeciętnej transakcji opłaconej kartą wyniosła ok. 152 złote - co świadczy o tym, że coraz częściej rezygnujemy z gotówki podczas zwykłych, codziennych zakupów.
Należy zatem spodziewać się, że możliwość zapłaty kartą płatniczą już niebawem będzie kluczowa dla utrzymania się na rynku. Oto branże, w których naszym zdaniem brak akceptacji kart płatniczych szybko przełoży się na brak zainteresowania ze strony klientów.

Branże, w których terminal staje się koniecznością:

 
Gastronomia
Brak możliwości płacenia kartą w przypadku małej gastronomii to bariera wejścia, która skutecznie zniechęci klienta do zakupu - kto zawracałby sobie głowę poszukiwaniem bankomatu, kiedy inny bar szybkiej obsługi jest tuż za rogiem? W przypadku restauracji brak terminala płatniczego połączony z brakiem informacji o tym fakcie często przesądza o braku zadowolenia klienta, który nie dość, że raczej nie skorzysta z naszych usług ponownie, to jeszcze zniechęci innych.
 
Turystyka i hotelarstwo
Możliwość płatności kartą to coraz częściej element właściwego standardu placówek obsługujących turystów. Jest to jeden z elementów decydujących o ich reputacji, która przekłada się na liczbę gości w sezonie. Brak terminala płatniczego będzie szczególnym dyskomfortem zwłaszcza tam, gdzie do najbliższego oddziału banku lub bankomatu jest daleko - kto chciałby martwić się o to, czy aby na pewno wystarczy mu gotówki na kolację podczas urlopu w górach?

FMCG
„Przepraszamy, płatność kartą od 20 zł” albo „Awaria terminala, tylko gotówka”? Wydawałoby się, że tych słów już nie usłyszymy zza sklepowych lad - a jednak nadal istnieją miejsca, w których zakup batonika oznacza wyprawę po odpowiednią ilość gotówki. Z racji tego, że batoniki raczej nie należą do trudno dostępnych dóbr, klient po prostu kupi je gdzie indziej.
 
Transport
Taxi, usługi kurierskie czy dostawa pizzy z sakramentalnym „proszę przygotować kwotę dokładnie odliczoną” to już historia. Możliwość płatności kartą to absolutne minimum niezbędne do funkcjonowania w tej branży. Wprawdzie najnowszym popularnym trendem są jeszcze szybsze i wygodniejsze płatności on-line, ale nadal istnieje spora grupa klientów, którzy z różnych powodów (bezpieczeństwo, nawyk płatności przy odbiorze) nie chcą płacić przy użyciu smartfonów.
 
Usługi wysokiego zaangażowania
Tutaj kluczowe są dwa elementy - jakość oferowanego klientowi produktu lub usługi oraz jakość oferowanego mu doświadczenia. Bez względu na to, jak dobrze radzimy sobie z tym pierwszym, zmuszanie klienta do noszenia ze sobą większej ilości gotówki stanowi poważne faux-pas, dzięki któremu następnym razem może skorzystać z usług konkurencji. A w przypadku usług wysokiego zaangażowania lojalność klientów to wartość sama w sobie!
 

Kategorie:

Firmy