Oszuści nadal podszywają się w rozmowach pod pracowników banków, serwisów sprzedażowych lub podają się za doradców inwestycyjnych. Wyłudzają w ten sposób dane i pieniądze. Dzwonią z różnych numerów lub kontaktują się za pośrednictwem popularnych komunikatorów internetowych. Pretekstem do rozmowy jest często weryfikacja zmyślonej transakcji lub informacja o rzekomej próbie wyłudzenia kredytu na Twoje dane. Mogą mówić, że doszło do kradzieży Twoich danych, pieniędzy lub Twojej tożsamości, a następnie oferują pomoc w rzekomym zabezpieczeniu konta. W ramach wsparcia technicznego serwisu sprzedażowego informują o koniecznej weryfikacji użytkownika by otrzymać pieniądze ze sprzedaży. Mogą mówić także o bardzo atrakcyjnej, wręcz nierealnej, ofercie inwestycyjnej np. w kryptowaluty lub akcje znanych firm, która gwarantuje duże zyski w bardzo krótkim czasie.
Oszuści stosują wyrafinowane techniki manipulacji. Robią to, by zdobyć Twoje zaufanie i obudzić chęć do szybkiego wzbogacenia się, lub uwierzyć w chęć pomocy. Przeczytaj, jak działają. Zachowaj czujność i nie daj się okraść!
Jak działają oszuści?
- za pomocą reklam w znanych mediach społecznościowych lub popularnych stronach internetowych propagują fałszywe treści o udanych inwestycjach. Chcą w ten sposób zwrócić Twoją uwagę i zachęcić do kontaktu z nimi,
- obiecują bardzo wysokie zyski w krótkim czasie. Taka nierealna oferta może wskazywać na ryzyko oszustwa,
- nakłaniają do wykonania operacji pod pretekstem inwestowania lub przekazania ich na bezpieczne konto. Tak naprawdę, środki trafiają na konta oszustów. Podane przez oszustów portfele kryptowalut nie należą do Ciebie,
- prezentują wysokie wyniki z rzekomych inwestycji na spreparowanych stronach giełd. Oszuści wysyłają linki do fałszywych stron, a prezentowane na nich wyniki nie mają nic wspólnego z prawdą,
- kontaktują się wyłącznie drogą telefoniczną. W zdalnych kanałach kontaktu bardzo łatwo podszyć się pod daną firmę i sfałszować swoją tożsamość,
- proszą o instalację dodatkowej aplikacji, która ma przywrócić bezpieczeństwo Twojego konta lub pomóc w szkoleniu oraz późniejszym inwestowaniu. Najczęściej wykorzystują do tego takie aplikacje jak: AnyDesk, TeamViewer, czy Zoom. W rzeczywistości, taka aplikacja umożliwia zdalne przejęcie pracy nad Twoim komputerem lub telefonem. Jeśli z tego urządzenia zalogujesz się do bankowości internetowej, oszust również będzie miał do niej dostęp,
- mówią, że trzeba działać szybko by uratować Twoje pieniądze. Złodzieje celowo wprowadzają element strachu i presję czasu. Liczą na to, że działając pod wpływem emocji, wykonasz kroki o które Cię proszą,
- nakłaniają do podania kodu BLIK i autoryzacji operacji pod pretekstem anulowania operacji i/lub kredytu. W rzeczywistości wyłudzają w ten sposób pieniądze,
- proszą o dane z Twojej karty płatniczej. Jeśli przekażesz dane karty osobie trzeciej, niesie to za sobą duże ryzyko utraty pieniędzy,
- jeśli sprzedajesz coś na serwisie sprzedażowym, oszuści mogą zadzwonić do Ciebie pod pretekstem wsparcia technicznego i niezbędnej weryfikacji Twojego konta, bez której nie otrzymasz wpłaty od kupującego. Gdy sprzedajemy coś, mamy mniejsze poczucie zagrożenia i nie widzimy możliwości utraty pieniędzy. Nasza czujność jest wtedy na niższym poziomie. Na to liczą złodzieje i dlatego koncentrują się na sprzedającym. W ten sposób wyłudzają dane lub kody BLIK od ofiar.
Chcemy Ci pomóc!
Nigdy:
- nie udostępniaj swoich danych do logowania, danych kart płatniczych, a także danych osobowych ze swoich dokumentów, osobie, która się z Tobą kontaktuje pod dowolnym pretekstem,
- nie instaluj żadnego oprogramowania ani aplikacji na telefon do tzw. zdalnego pulpitu lub aplikacji rzekomo zapewniającej bezpieczeństwo konta, gdy ktoś Cię o to prosi,
- nie instaluj żadnego oprogramowania za pomocą kodów QR wysłanego przez osoby, które z Toba się kontaktują,
- nie zlecaj i nie potwierdzaj żadnych operacji, gdy ktoś prosi Cię o to np. podczas rozmowy telefonicznej.
Zawsze zachowaj czujność:
- gdy ktoś obiecuje Ci duże zyski w krótkim czasie, przy minimalnym ryzyku,
- dokładnie czytaj wszystkie powiadomienia autoryzacyjne i wiadomości SMS z banku,
- jeśli dostaniesz przelew od nieznajomego nadawcy, pod żadnym pozorem nie przekazuj pieniędzy dalej – nieświadomie możesz brać udział w przestępstwie, zgłoś taką sytuację na policji,
- jeśli masz wątpliwości co do wiarygodności rozmówcy, rozłącz się i skontaktuj z instytucją, z której rzekomo dzwoni.
Pracownik mBanku:
- przy każdej rozmowie wyśle Ci mobilne potwierdzenie tożsamości pracownika – przeczytaj więcej o tym rozwiązaniu – oszuści nie mają takiej możliwości. Nie kontynuuj rozmowy, dopóki nie otrzymasz takiego potwierdzenia,
- nigdy nie poprosi Cię o instalację dodatkowego oprogramowania,
- nigdy nie poprosi Cię o kod BLIK, wykonanie przelewu lub wypłatę pieniędzy.
Jeśli przytrafi Ci się taka sytuacja, poinformuj Nas o tym. Skontaktuj się z mLinią pod numerem 42 6 300 800. Pamiętaj, że w mBanku, dzięki mobilnej autoryzacji w aplikacji, masz pewność, że rozmawiasz z naszym pracownikiem.